Vi stjæler (skilteteknikere) fra hinanden, siger Michael Svensson

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 7 November 2016
OPDATERET: 7 November

Tilbage i 2009 købte Michael Svensson NH Dekoration og Skilte i Skive. Det er en virksomhed, der blev startet i 1974. Siden Michael Svensson overtog, gik han med et ønske om at ændre navnet, men det tog nogle år at finde det rigtige. Det skete først for et lille års tid siden, hvor NH Skilte (Dekoration var blevet sløjfet for mange år siden), skiftede navn til Colors.

– Vi arbejder jo meget med farver, så det syntes jeg passede fint til os, og da domænet også var ledigt, var der ikke langt fra tanke til handling, fortæller Michael Svensson.

Bilindpakninger og –reklamer fylder meget

skaermbillede-2016-11-07-kl-16-04-07Opgaverne i Colors varierer meget, i lighed med mange andre skiltevirksomheder. Men over året udgør bilindpakninger minimum 50 % af omsætningen, og hvis man regner bilreklamer med, er det 70 – 75 %.

Ekspertisen er det unikke kendetegn
– Det unikke ved os er nok vores ekspertise med bilindpakninger. Og vi pakker også ind for andre skiltevirksomheder. For eksempel har vi for ikke så længe siden været i Norge, hvor vi hjalp en kollega med at pakke 30 biler ind. De skulle have et fuldstændig ensartet design, fortæller Michael Svensson.

Også messestande er et speciale
skaermbillede-2016-11-07-kl-16-11-38Derudover adskiller Colors sig fra mange kolleger i branchen ved at producere og opbygge mange messestande. Både her i Danmark og i udlandet. Allerede i NH Skilte-regi, var arbejdet med messestande et vigtigt segment, og Michael Svensson havde også selv tidligere arbejde med opbygning af messer, så erfaringen med arbejdet var til stede. Alligevel var det planen, at den del skulle udfases lidt. Det kom dog til at gå helt modsat. Det fylder mere og er et område, de i dag vægter højt hos Colors.

Kunderne er forskellige – fra bagermesteren til de store med mange hundrede biler
skaermbillede-2016-11-07-kl-16-02-49Generelt arbejder de med hele paletten af opgaver. Og kundegruppen er også meget bred. Fra den lille håndværker, der skal have dekoreret en enkelt bil til de store virksomheder med mange hundrede biler.

Men også for eksempel en bagerforretning, hvor Colors netop har udført en stor opgave, hvor de har været med helt fra input til design og til montering, både udenfor og inde i butikken. En spændende opgaver, fortæller Michael Svensson.

Mangler erfarne skilteteknikere
Der er fem personer i Colors. Den ene er elev. Endvidere trækkes der på en række freelance medarbejdere, når der er behov, fx til opbygning af messestande.

Colors har desværre netop nu mistet en skiltetekniker til en kollega i branchen.

– Vi stjæler fra hinanden, og det skubber lønniveauet kraftigt op for de erfarne skilteteknikere, fortæller Michael Svensson.

Men de har travlt hos Colors. Så det er ikke nok med at få erstattet den ene medarbejder, der har sagt op. Der er brug for to. Og de skal være både faguddannede og ikke mindst erfarne, understreger Michael Svensson.

Skilteteknikeruddannelsen kunne godt være mere målrettet branchen
Skilteteknikeruddannelsen mangler noget, mener Michael Svensson. De er blevet bedre på uddannelsen i Silkeborg, men der mangler stadig noget. Derfor er det nødvendigt med erfarne ansøgere, der er ikke tid til først at oplære. Og Michael Svensson mener også, at det ville være lettere at få flere elevpladser, hvis skolerne var mere opdateret i forhold til behovene ude i virksomhederne.

Annoncering på storskærm, radio, avis og facebook
skaermbillede-2016-11-07-kl-16-04-34For at få nogle ansøgere til de ledige stillinger, tog Michael Svensson en lidt alternativ annonceringsmetode i brug. Han købte plads i en uge på en 20 kvm stor skærm på et trafikeret sted i Viborg. Derefter kørte han i to uger med radiospots og avisannoncer. Der kom kun en ansøgning fra en faglært skiltetekniker, men hun havde desværre ingen erfaring.

Så besluttede Michael Svensson sig for igen at prøve storskærmen, men denne gang kombineret med opslag på facebook i diverse relevante grupper. På ét døgn blev facebook-opslaget delt 110 gange – og nåede ud til over 16.000 personer.

Nu håber de i Skive, at det også vil resultere i nogle ansøgninger fra både faglærte og erfarne skilteteknikere.

Læs videre

Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

– Der skal klinkes nogle skår ovenpå papirkrisen, og så skal vi kigge dybere i mulighederne for automatisering, sige Lars Ole Nauta før årets Labelexpo.
LarsOleNauta

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01

Mercoprint flytter sydpå

Mercoprint valgte i 2022 at flytte deres hovedkontor fra Københavns omegn til Næstved. Det var en beslutning som blandt andet var baseret på en markant ændret kundeadfærd.
Mercoprint_01

Når den gode stemning bliver en salgsparameter

Der er en ualmindelig god stemning, når man kommer ind hos BW & Madsen Skilte Reklame i Haderslev. Havde der været dug på bordene, havde det næsten været som at være hjemme i privaten.
BW_01

De seneste nyheder

Scanpack stiller det store spørgsmål: Gik du glip af fremtiden?

Dette års seminarprogram har fire fokusområder, der afspejler nogle af de mest afgørende faktorer for industriens fremtid.
scanpack-seminar

Kreativ konkurrence for designspirer på Sign Print & Pack-messen

Fremtidens Receptioner: Grafisk konkurrence for designstuderende på Sign Print & Pack i Odense 18. - 19. september 2024
reception

Drupa tiltrak væsentligt færre gæster end forventet

Besøgstallene på årets Drupa-messe er offentliggjort, og de må være en skuffelse for Drupa og Messe Düsseldorf.
drupa-besøgende

600 samlede og limede papkasser i timen med fuldt farveprint på alle sider

På Drupa præsenterede EFI sammen med Packsize en løsning til personaliseret fuldfarveprint på bølgepapkasser.
efi_drupa_01