Tilbage i 2009 købte Michael Svensson NH Dekoration og Skilte i Skive. Det er en virksomhed, der blev startet i 1974. Siden Michael Svensson overtog, gik han med et ønske om at ændre navnet, men det tog nogle år at finde det rigtige. Det skete først for et lille års tid siden, hvor NH Skilte (Dekoration var blevet sløjfet for mange år siden), skiftede navn til Colors.
– Vi arbejder jo meget med farver, så det syntes jeg passede fint til os, og da domænet også var ledigt, var der ikke langt fra tanke til handling, fortæller Michael Svensson.
Bilindpakninger og –reklamer fylder meget
Opgaverne i Colors varierer meget, i lighed med mange andre skiltevirksomheder. Men over året udgør bilindpakninger minimum 50 % af omsætningen, og hvis man regner bilreklamer med, er det 70 – 75 %.
Ekspertisen er det unikke kendetegn
– Det unikke ved os er nok vores ekspertise med bilindpakninger. Og vi pakker også ind for andre skiltevirksomheder. For eksempel har vi for ikke så længe siden været i Norge, hvor vi hjalp en kollega med at pakke 30 biler ind. De skulle have et fuldstændig ensartet design, fortæller Michael Svensson.
Også messestande er et speciale
Derudover adskiller Colors sig fra mange kolleger i branchen ved at producere og opbygge mange messestande. Både her i Danmark og i udlandet. Allerede i NH Skilte-regi, var arbejdet med messestande et vigtigt segment, og Michael Svensson havde også selv tidligere arbejde med opbygning af messer, så erfaringen med arbejdet var til stede. Alligevel var det planen, at den del skulle udfases lidt. Det kom dog til at gå helt modsat. Det fylder mere og er et område, de i dag vægter højt hos Colors.
Kunderne er forskellige – fra bagermesteren til de store med mange hundrede biler
Generelt arbejder de med hele paletten af opgaver. Og kundegruppen er også meget bred. Fra den lille håndværker, der skal have dekoreret en enkelt bil til de store virksomheder med mange hundrede biler.
Men også for eksempel en bagerforretning, hvor Colors netop har udført en stor opgave, hvor de har været med helt fra input til design og til montering, både udenfor og inde i butikken. En spændende opgaver, fortæller Michael Svensson.
Mangler erfarne skilteteknikere
Der er fem personer i Colors. Den ene er elev. Endvidere trækkes der på en række freelance medarbejdere, når der er behov, fx til opbygning af messestande.
Colors har desværre netop nu mistet en skiltetekniker til en kollega i branchen.
– Vi stjæler fra hinanden, og det skubber lønniveauet kraftigt op for de erfarne skilteteknikere, fortæller Michael Svensson.
Men de har travlt hos Colors. Så det er ikke nok med at få erstattet den ene medarbejder, der har sagt op. Der er brug for to. Og de skal være både faguddannede og ikke mindst erfarne, understreger Michael Svensson.
Skilteteknikeruddannelsen kunne godt være mere målrettet branchen
Skilteteknikeruddannelsen mangler noget, mener Michael Svensson. De er blevet bedre på uddannelsen i Silkeborg, men der mangler stadig noget. Derfor er det nødvendigt med erfarne ansøgere, der er ikke tid til først at oplære. Og Michael Svensson mener også, at det ville være lettere at få flere elevpladser, hvis skolerne var mere opdateret i forhold til behovene ude i virksomhederne.
Annoncering på storskærm, radio, avis og facebook
For at få nogle ansøgere til de ledige stillinger, tog Michael Svensson en lidt alternativ annonceringsmetode i brug. Han købte plads i en uge på en 20 kvm stor skærm på et trafikeret sted i Viborg. Derefter kørte han i to uger med radiospots og avisannoncer. Der kom kun en ansøgning fra en faglært skiltetekniker, men hun havde desværre ingen erfaring.
Så besluttede Michael Svensson sig for igen at prøve storskærmen, men denne gang kombineret med opslag på facebook i diverse relevante grupper. På ét døgn blev facebook-opslaget delt 110 gange – og nåede ud til over 16.000 personer.
Nu håber de i Skive, at det også vil resultere i nogle ansøgninger fra både faglærte og erfarne skilteteknikere.