Generationsskifte og opkøb hos Johansen Grafisk

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 4 October 2016
OPDATERET: 4 October

Johansen Grafisk A/S gennemgår netop nu et generationsskifte. Peder Johansen sælger sin andel af trykkeri-­virksomheden til forretningspartneren Chris Andersen, som dermed bliver eneejer. Samtidig opkøbes to konkurrerende trykkerier, lige som organisationen oprustes. Målet er en styrket og endnu skarpere profil, fortæller Chris Andersen.

Peder Johansen går på efterløn
Peder Johansen – der er 3. generation i Johansen-trykkeriet – sælger hele sin andel af virksomheden med henblik på at gå på efterløn d. 1. november 2016.

Det er som nævnt Chris Andersen, der overtager trykkeriet, hvor han i dag arbejder som trykker. 46-årige Chris Andersen mener dog ikke, at det fulde ejerskab vil ændre nævneværdigt på hans hverdag.

– Jeg bliver ude i trykkeriet og gør det, som jeg er bedst til. Det er jo her mine 25 års erfaring bedst omsættes til værdi for kunderne i form af fleksibilitet og kvalitetstryksager til gode vestjyske priser, lyder kommentaren.

To nye trykkerier under fanerne

Det nye team er fra venstre: Villy Nielsen, Villys Bogtryk, ny daglig leder Uffe Krarup Jensen, ny eneejer Chris Andersen, ny grafisk konsulent Claus Birk Rasmussen og Leif Winther, HandyPrint
Det nye team er fra venstre: Villy Nielsen, Villys Bogtryk, ny daglig leder Uffe Krarup Jensen, ny eneejer Chris Andersen, ny grafisk konsulent Claus Birk Rasmussen og Leif Winther, HandyPrint

Johansen Grafisk A/S har pr. 1. september købt og overtaget aktiviteterne fra Villys Bogtryk i Struer og Handy Print i Skive.

Den tidligere ejer af Villys Bogtryk, Villy Nielsen (57), tiltræder i den forbindelse som trykkerimedarbejder hos Johansen Grafisk A/S i Holstebro fra 1. september 2016. Kundekontakten overtages af salgsteamet i Holstebro.

Handy Print-indehaver Leif Winther (58) vil fremover blive grafisk konsulent med udgangspunkt fra et nyt Johansen Grafisk A/S kontor i Skive. Her skal han videreføre sin faglige indsigt og oparbejde kunderelationer. Endvidere får Leif Winther ansvaret for at udbygge salget til kunder med et stort tryksagsforbrug.

Begge virksomheders produktioner flyttes til Johansen Grafisk A/S i Holstebro.

Uffe Krarup Jensen bliver administrativ leder
I forbindelse med at Peder Johansen har solgt og går på efterløn overdrages den daglige administrative ledelse til Uffe Krarup Jensen (57), som er et kendt ansigt hos Johansen Grafisk A/S. Her har han været ansat siden 1977. Først som typograf og fra 1992 med kundekontakt og -ansvar. Den teoretiske ballast består af en lederuddannelse fra den grafiske højskole.

Nye medarbejdere styrker organisationen
claus_brik_rasmussenEndvidere byder Johansen Grafisk A/S velkommen til en ny salgs- og projektleder. Claus Birk Rasmussen (55) er uddannet trykker og har de seneste 11 år været beskæftiget med salg, teknisk service og kunderespons hos Igepa Group.

Hos Johansen Grafisk A/S skal erfaringen omsættes til grafisk projektledelse og salg. Såvel til eksisterende som nye kunder. Claus som kommer fra Fyn får fremover base hos Johansen Grafisk A/S’ salgsteam i Holstebro.

På produktionssiden oplever Johansen Grafisk A/S en stigende ordretilgang på specialopgaver og efterbehandling af tryksagerne. Derfor er produktionssiden af trykkeriet også blevet styrket med en ny bogbinder, Klaus Krogsgaard (30), som kommer fra en stilling hos Strandbygaard Grafisk A/S.

Opgraderer også på udstyrssiden

Det nye ledelsesteam: Uffe Krarup Jensen og Chris Andersen
Det nye ledelsesteam: Administrativ leder Uffe Krarup Jensen og ejer Chris Andersen

Samtidig med opkøbet af de to trykkerier og opjusteringen i organisationen arbejder Johansen Grafisk A/S målrettet på en opgradering og tilpasning af maskinparken til det stadige mere dynamiske tryksagsmarked.

– Vi har allerede investeret i et nyt stort digitalt trykanlæg, og er i øjeblikket i gang med indkøb og installation af mere efterbehandlingsudstyr«, siger Uffe Krarup Jensen. På den måde forventer trykkeriet at øge dynamikken på mindre oplag, som dermed kan gøres helt færdige inden for trykkeriets egne fire vægge, fortæller Uffe Krarup Jensen.

– Med det nye set-up bliver vi knipskarpe. Både på kvalitet, print-on-demand og priser. Nu matcher vi online-trykkerierne både på personlig service og priser. Og dermed manifesterer vi også vores position som Nordvestjyllands eneste fullservice-trykkeri, lyder slutkommentarer fra Uffe Krarup Jensen.

Læs videre

Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

– Der skal klinkes nogle skår ovenpå papirkrisen, og så skal vi kigge dybere i mulighederne for automatisering, sige Lars Ole Nauta før årets Labelexpo.
LarsOleNauta

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01

Mercoprint flytter sydpå

Mercoprint valgte i 2022 at flytte deres hovedkontor fra Københavns omegn til Næstved. Det var en beslutning som blandt andet var baseret på en markant ændret kundeadfærd.
Mercoprint_01

Når den gode stemning bliver en salgsparameter

Der er en ualmindelig god stemning, når man kommer ind hos BW & Madsen Skilte Reklame i Haderslev. Havde der været dug på bordene, havde det næsten været som at være hjemme i privaten.
BW_01

De seneste nyheder

Sign Service og College360 gør eleverne klar til Skills

For tredje år i træk er skilteteknikerne med til DM i Skills som konkurrencefag.
skills_05

– Vi må stå sammen om skiltetekniker-uddannelsen

Fredag den 12. april var der generalforsamling i Skilt- og Print Branchen, hvor der var stor fokus på at fastholde og udvikle skiltetekniker-uddannelsen.
claus-tvangso

HP vil fortsætte med at drive udviklingen

Nøgleordene for HP på Drupa-messen er automation, integration og bæredygtighed som vil de adressere med tre teknologier.
drupa24_hp

Huuray for en printer

Den danske virksomhed, Huuray, investerede i sommeren 2023 i en ny printer for at udvide sit udbud af personaliserede gavekort.
Huuray-PR-Billeder