I sidst uge holdt Danske Medier i samarbejde med DMJX et seminar om det trykte medie i en digital fremtid.
Det var et absolut velbesøgt seminar med repræsentanter fra specielt mange magasiner og fagblades redaktioner. Nedenfor et par pluk fra seminaret, som er aktuelt i forlængelse af sidste uges nyhed om at Coop skipper reklameaviserne.
17 % kan se en virkning på digitale kampagner
Første taler var Henrik Andersen fra bureauet Wilke, som bl.a. sagde at 85 % af læsere, der rent faktisk har set en bannerannonce ikke husker den. At der kun er 2 % klikrate på internetbannerannoncer. At 50 % af mediebudgetter bruges digitalt. At 60 % af modtagerne i digitale kampagner falder uden for målgruppen. At 85 % af annoncevideoer bliver afspillet uden lyd.
Men også at 17 % der annoncerer digitalt kan se en virkning. Det er vel ikke så ringe endda.
Trykt skaber mere ”action”
Og uden at oplyse procentrate så oplyste Henrik Andersen, at det trykte medie er bedst til at skabe resultater. Efter den gamle AIDA-model (Attention-Interest-Desire-Action) ville det hedde at skabe ”action”. Det kan være svært at forholde sig til, når der ikke var en sammenlignende procentrate i forhold til de 17 %, der oplever en virkning ved digital kampagne.
Det perfekte mediemix
Henrik Andersen konkluderede, at det perfekte medie ikke findes. Men det gør det perfekte mediemix. For eksempel to-tre printmagasiner plus outdoor.
Det vil for de fleste kræve et ambitiøst budget, og det kan jo give stof til eftertanke.
Vi er kun i starten af den nye mediesituation
Bård Sandstad fra DMJX overtog derefter podiet med ordene: Vi er kun i starten af den nye mediesituation.
Unge ser ikke så meget TV, men streamer meget. Til gengæld går de meget i biografen. Nicheaviser oplever at være lidt trendy. Er de avisbranchens svar på ”vinyl” (den gamle pladebranche) ? lød spørgsmålet fra Bård Sandstad.
E-bogen er ikke vokset så meget som forventet. 18 % af bogsalg i 2015 var e-bøger. Og så fremlagde Bård Sandstad nogle af papirbogens fordele, fx at man læser hurtigere på papir, at man husker bedre, og lettere kan tage notater. Men han skyndte sig også at sige, at nye undersøgelser viser at skærmen bliver bedre og bedre med flere og flere muligheder.
Digitale magasiner har ikke fået den store succes, men ifølge Bård Sandstad skyldes det nok mest, at den rigtige løsning endnu ikke findes.
Brug DMJX’ elever til udviklingsopgaver
Bård Sandstad sluttede sit indlæg med at DMJX’ elever gerne som et led i deres uddannelse stiller sig til rådighed til udviklingsopgaver vedrørende digitale medier.
FOAs medlemsmagasiner
Gitte Hejberg, chefredaktør for FOA’s magasiner, var næste taler med et indlæg om, hvordan de hos FOA bruger både de trykte og digitale medier.
Ønskværdig høj klikrate
På deres digitale nyhedsbreve har de opnået en åbningsrate på 40 og en klikrate på 10. Det er ganske flot.
De lavestuddannede vil hellere læse et trykt magasin
Til sammenligning kunne Gitte Hejberg oplyse at hele 87 % af medlemmerne har et positivt indtryk af fagbladet og 81 % henter informationer i bladet. Det var for 10 år siden 71 %. Om stigningen skyldes bedre indhold eller større interesse for det trykte i forhold til det digitale kunne man ikke udlede.
Det FOA’s undersøgelser derimod også kunne fortælle var, at det specielt er de lavest uddannede, der værdsætter det trykte medie, og at tallene ser anderledes ud for de øvrige LO-medlemsblade.
Produktionsprocessen, mulighederne,og portoen
Herefter var der indlæg af Michael Abildgaard om hvordan den grafiske proces er for skabelsen af et trykt magasin, og Kasper Larsen fra KLS Pure Print fortalte om de signaler et trykt medie også kan sende fx med hensyn til miljøbevidsthed Og Christian Kirkegaard fra Danske Medier fortalte afskaffelsen af A-breve, der erstattes af Qvickbreve. B-breve med levering inden for 5 dage bliver Post Nords standard. Post Nord kommer med nye priser 1. Oktober. Nye momsregler fra 1. Januar berører ugeblade. Og udligningsordningen bortfalder.
Mange procenter, der ikke gav svar på udfordringen
Det var en formiddag med mange procenter, og ikke alle lige sammenlignelige, hvis man skulle forholde sig til enten det trykte eller det digitale. Og det understreger måske nok Henrik Andersens ord om, at det perfekte medie ikke findes, kun det perfekte medievalg.
Det digitale må ikke ses som en trussel
Og en ting er sikker. Det digitale medie forsvinder ikke, brug det positivt, så det ikke er en trussel, men en mulighed til at give det trykte ekstra værdi.