De sociale medier er gode til at sprede informationer. Det var her jeg læste, at Carsten Gram, direktør og indehaver af PrinfoParitas, kunne fejre 30 års jubilæum. Jeg tog ud og besøgte Carsten i Rødovre, hvor PrinfoParitas’ hovedafdeling har adresse.
Hvordan går det? Spurgte jeg, da vi havde hilst på hinanden.
– Det går faktisk p….godt, lød svaret. – Og hvad med dig?
Jeg kunne svare, at det også gik godt. At Søren Winsløw og jeg havde travlt med vores nye digitale nyhedsbreve, packnews.dk og 3dpdanmark.dk.
– 3D-print. Det er spændende. Det bliver stort. Det skal vi interessere os for, lød den spontane reaktion fra Carsten Gram.
Og så hentede vi en kop kaffe og gik i gang med jubilæumssamtalen.
Ikke bare 30 år – men 40 år i branchen
Det er godt nok 30 års jubilæum, Carsten Gram fejrer i spidsen for PrinfoParitas. Men det er faktisk 40 år siden, han startede sin karriere i den grafiske branche, som han kom ind i lidt ved en tilfældighed.
Carsten er uddannet radiotelegrafisk af 1. Grad. Det med 1. Grad er lidt vigtigt, fortæller Carsten med et smil. 1. Grads telegrafisker kan sende og modtage 120 tegn i minuttet, 2. Grad kan blot klare 80.
Efter sin uddannelse fik Carsten ansættelse på Stevns Fortet, der i dag er museum. På samme tid havde en af Carstens gode venner, der havde et trykkeri, været så uheldig, at han havde skåret fingrene på den ene hånd af i en skæremaskine. Så her gik Carsten til hånde, når han havde fri, og så faldt han for branchen.
I 1978 blev han ansat hos Dichmann Tryk, og på et tidspunkt blev Carsten også medejer. Men han er en foretagsom mand, der gerne ser muligheder. Så samtidig var han også med i et billet-trykkeri og et pakkeri. Det var ikke kedeligt.
Forsikringstrykkeriet Paritas manglede en direktør
Hafnia og Baltica havde et fælles trykkeri, Paritas. Her manglede en direktør. Carsten blev opfordret til at søge, og det gjorde han – sammen med en del andre ansøgere. Nogle velkvalificerede med uddannelser fra den Grafiske Højskole (som DMJX hed dengang), så Carsten var klar over, at han skulle gøre noget for at blive bemærket.
– Jeg fik fat i deres regnskaber, kontaktede en revisor, for regnskaber var ikke min stærke side. Revisoren hjalp mig med at analyse tallene og trække nogle vigtige punkter ud. Dem kunne jeg imponere bestyrelsen, som stod for ansættelsessamtalerne, med, fortæller Carsten.
En rengjort bil og samtale med medarbejderne
Men herudover havde Carsten også hørt, at hvis han kom videre til næste runde i udvælgelsen, ville han blive inviteret til at besøge trykkeriet sammen med bestyrelsesformanden, og han ville bede Carsten om at køre.
– Min bil var derfor ryddet, støvsuget, pudset og poleret. Det gjorde indtryk. Da vi kom ind i trykkeriet, blev jeg mødt af de fem medarbejdere. Den yngste var 46, og uddannet på trykkeriet. Her kunne jeg vist gøre en forskel, var mit første indtryk. Så jeg tog tyren ved hornene. Hilste personligt på alle seks
medarbejdere og talte lidt med alle. Kommenterede også lidt på udstyret og på at der vist generelt godt kunne trænge til at blive ”shinet” lidt op.
Medarbejderne fik valget mellem to kandidater
Bestyrelsesformanden valgte to kandidater, og bad medarbejderne fortælle, hvem de anså for det bedste emne. Det blev Carsten Gram. Så i august 1986 startede han som direktør i trykkeriet Paritas.
Den første arbejdsdag kom fire af medarbejderne (de ældste) og bød Carsten velkommen, og fortalte, at de nok kun ville fortsætte et halvt års tid endnu, men i øvrigt ønskede Carsten held og lykke.
Da det halve år var gået, var de der endnu og syntes egentlig det gik ganske godt, så det trak deres opsigelser tilbage.
God udvikling
Sidst i 80’erne så Symbion dagens lys. De var næsten nabo til Paritas-trykkeriet på Østerbro. Da Carsten hørte om Symbion og deres tilbud til iværksættervirksomheder, foreslog han et samarbejde, hvor Paritas stod for trykkeri/kopi-afdelingen. Det var nok Danmarks første digitale trykkeri.
En vigtig ting i Carstens filosofi om at drive trykkeri, var at alle kunder skulle behandles godt, uanset om der var tale om små eller store opgaver. Og Carsten Gram fortæller en historie, om hvordan det fik stor betydning senere i Paritas’ historie.
– Vi fik for eksempel på et tidspunkt en forespørgsel fra KPMG, der ellers havde eget hustrykkeri, om vi kunne hjælpe med en hasteopgave. Nogle visitkort til en af de ledende medarbejder. Det kunne vi. Og det førte til, at vi senere som ”facility management” overtog hustrykkeriet, der ikke kørte så godt hverken økonomisk eller produktionsmæssigt.
Det gik generelt godt i Paritas, og Carsten drømte bare om at fortsætte sin karriere som ansat direktør, og mulighed for fortsat at kunne udvikle Paritas, der nu havde 10-12 medarbejdere.
En telefax ændrede drømmen
Hafnia var på et tidspunkt blevet eneejer af trykkeriet, og mange husker sikkert ”Hafnia-sagen”. De gik konkurs. Og en dag tikkede der en telefax ind på kontoret hos Carsten Gram. Codan havde overtaget Hafnias aktiviteter, inklusiv Paritas.
Hvad nu? Codan vidste ikke rigtigt, hvad de skulle med et trykkeri. Carsten gik i gang med at søge alternative job. Men så kom der en opfordring til at købe Paritas.
Den mulighed blev overvejet, og Carsten besluttede at udarbejde et tilbud på nogle betingelser, som han mente var realistiske for ham og for at drive Paritas videre. Det tilbud blev forelagt en revisor. – Det går de aldrig med til, lød kommentaren. Men Carsten sendte det alligevel uredigeret til Codan.
– Og så skete der ellers ikke noget. Jeg havde et job-tilbud, og kunne ikke blive ved med at holde dem hen. Så da der var gået et par måneder, kontaktede jeg Codans advokat. Han havde vist glemt ”sagen”, men vendte hurtigt tilbage. Mit tilbud var accepteret uden kommentarer. Jeg var stadig direktør, men nu i min egen virksomhed. Drømmen havde ændret sig noget, fortæller Carsten.
Fra Paritas til PrinfoParitas
Det gik fortsat godt, men Carsten er ikke typen, der bare lader tingene fortsætte uden udvikling. På et tidspunkt tog han sammen med Kim Thorsgaard og med Jørgen Vester som coach, initiativ til et samarbejde mellem mindre og mellemstore trykkerier, der kunne se fordelene i at have et fælles ”udviklingsorgan” og mulighederne for at samarbejde. Alle behøvede ikke kunne det samme, men man kunne udnytte hinandens ressourcer og kompetencer, og udvikle i fællesskab. Det blev til PrinfoDanmark, og Paritas ændrede navn til PrinfoParitas.
Fra gyldne tider til økonomisk nedtur
Fra start med der mere end 30 trykkerier, der gik med i samarbejdet. I dag er der cirka 15. Men omsætningen er ikke faldet i gruppen. Der er sket konsolideringer.
– Jeg har selv opkøbt 21 virksomheder i forskellige sammensætninger og konstellationer, inklusiv medejerskab af en Vietnam-virksomhed. Nogle er senere solgt fra igen, andre er ”døde”, fortæller Carsten.
En sund virksomhed
Da de var flest i PrinfoParitas-gruppen var der 200 ansatte. Men i 2008/09 var ved at gå galt. Det lykkedes dog for Carsten Gram at redde stumperne. I dag er der 15-16 medarbejdere i en sund virksomhed med pæne tal på bundlinien.
Største indtryk og største udfordring

Carsten Gram har været i branchen i 40 år, og udviklingen er gået stærkt.
– Det hele skete i et andet tempo dengang. Leveringstider var noget man opgav i ”uger”. Priser var ikke det første der blev spurgt ind til. Men så kom de første digitale muligheder. Det ændrede branchen. Der var nogle helt nye muligheder, mange mente ikke de havde en chance for at overleve. Men jeg troede på den digitale verden.
– Med dtp kunne vi tilbyde nogle helt andre leveringstider, og budskaberne kunne være meget mere aktuelle. En af vores naboer var en virksomhed, der arbejdede med fotosats. Ham overtalte jeg til at investere i en Linotype, hvis jeg til gengæld lagde nogle ordre hos ham. Jeg købte selv en Mac-computer og ansatte en medarbejder, der kunne betjene den. Vores to virksomheder blev forbundet med en ledning. Nu var vi koblet op til hinanden. Det var et vildt set-up, men vi greb chancen, fortæller Carsten Gram meget engageret ved tilbageblikket.
Nu var udfordringen at overbevise kunderne og branchen om at dtp var godt nok. Det var ikke så lige til i starten, men det lykkedes med tiden.
3D-print er den nye chance
Nu er det 3D-print, der kommer til at få den store indflydelse. Og som Carsten Gram indledte vores samtale, så er 3D-print et spændende område. Det bliver stort. Og det skal branchen interessere sig for.
– Man skal huske at gribe chancen på det rigtige tidspunkt, og det er nu, man skal gøre sig klog på 3D-print, lyder den afsluttende kommentar fra Carsten Gram med 40 års branchekendskab og 30 års jubilæum som direktør i PrinfoParitas. Vi ønsker et stort tillykke, og held med nye aktiviteter i virksomheden.