Næste gang du besøger et supermarked, så se lige lidt nærmere på de førende mærkevarer inden for fx opvaskemidler, øl, hunde- og kattemad eller tun på dåse.
Fælles for emballagerne for disse topbrands er, at de bruger metalliseret papir, en teknologi som længe har været på markedet, men som bliver mere og mere relevant.
Større effekt end metal-blæk
Metalliseret papir har en større effekt end metal-blæk. Der er meget mere dybde og metallisk skær. Og så er det mere miljøvenligt end trykt film. Der kan printes med mange forskellige effekter inklusiv holografi. AR Metallizing er den største leverandør på dette specielle marked, og har betydet meget for udbredelsen.
– For os er metalliseret papir mere end blot et produkt. Det er også en mulighed for at styrke kundernes vision. Det gælder om at hjælpe dem med at bygge deres brands. Hjælpe deres brands til vækst, fortæller Wendy Cross, National Accounts Manager hos ARM
En enkel sofistikeret proces
Fremstilling af metalliseret papir er en forholdsvis lige-ud-ad-landevejen tre-trins proces – fire trin, hvis det drejer sig om holografi. ARM er eksperter i at udvikle nye effekter gennem forskellige prægemønstre og andre teknologier.
– Vi anbefaler ofte at tilføje hvid som basislag, fortæller Kizzie Suriel fra ARMs Marketing and Communication. – Ved at variere densiteten af hvid skabes der forskellige effekter. Kunderne elsker de holografiske effekter, så meget, at de ofte vælger at beholde emballagen, når produktet er brugt op.
Påvirker beslutningsprocessen
Studier viser, at metalliseret papir tiltrækker forbrugernes øjne og har en positiv indflydelse på beslutningsprocessen. Langt mere end konventionelt trykt emballage og etiketter. Studierne som er udført af Neilsen Neurofocus viser også at emballager med metalliseret papir påvirker hjernens aktivitet med hensyn til hjernens modtagelighed/opfattelse. Andre studer har vist hvordan øjet bevæget sig mod metalliseret emballage, øger tiden for opmærksomhed og påvirker tendensen til at tage produktet fra hylden.
Et bæredygtigt valg
Da metallisering bruger mikrotynd coating for at lave effekterne, er produkter lige så genanvendeligt som almindeligt konventionelt trykt papir. Og så er der heller ikke så meget produktionsaffald sammenlignet med andre metal-effekt alternativer.
På det globale marked for både vaccum-coated og metalliserede materialer fortsætter væksten med 5.5 % årligt, iht. undersøgelse foretaget af AWA Alexander Watson Associates.
Metalliseret papir har stort potentiale for at vækste på det traditionelle printmarked, inklusiv magasiner og direct mail.
Mere info på www.armetallizing.com/sustainable-packaging
www.versoco.com/specialtypapers
Du kan læse flere nyheder om emballage på packnews.dk