Metalliseret papir et plus for din emballage

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 16 August 2016
OPDATERET: 16 August

Næste gang du besøger et supermarked, så se lige lidt nærmere på de førende mærkevarer inden for fx opvaskemidler, øl, hunde- og kattemad eller tun på dåse.

Fælles for emballagerne for disse topbrands er, at de bruger metalliseret papir, en teknologi som længe har været på markedet, men som bliver mere og mere relevant.

Skærmbillede 2016-08-15 kl. 10.50.14

Større effekt end metal-blæk
Metalliseret papir har en større effekt end metal-blæk. Der er meget mere dybde og metallisk skær. Og så er det mere miljøvenligt end trykt film. Der kan printes med mange forskellige effekter inklusiv holografi. AR Metallizing er den største leverandør på dette specielle marked, og har betydet meget for udbredelsen.

– For os er metalliseret papir mere end blot et produkt. Det er også en mulighed for at styrke kundernes vision. Det gælder om at hjælpe dem med at bygge deres brands. Hjælpe deres brands til vækst, fortæller Wendy Cross, National Accounts Manager hos ARM

En enkel sofistikeret proces
Fremstilling af metalliseret papir er en forholdsvis lige-ud-ad-landevejen tre-trins proces – fire trin, hvis det drejer sig om holografi. ARM er eksperter i at udvikle nye effekter gennem forskellige prægemønstre og andre teknologier.

– Vi anbefaler ofte at tilføje hvid som basislag, fortæller Kizzie Suriel fra ARMs Marketing and Communication. – Ved at variere densiteten af hvid skabes der forskellige effekter. Kunderne elsker de holografiske effekter, så meget, at de ofte vælger at beholde emballagen, når produktet er brugt op.

Skærmbillede 2016-08-15 kl. 10.50.49

Påvirker beslutningsprocessen
Studier viser, at metalliseret papir tiltrækker forbrugernes øjne og har en positiv indflydelse på beslutningsprocessen. Langt mere end konventionelt trykt emballage og etiketter. Studierne som er udført af Neilsen Neurofocus viser også at emballager med metalliseret papir påvirker hjernens aktivitet med hensyn til hjernens modtagelighed/opfattelse. Andre studer har vist hvordan øjet bevæget sig mod metalliseret emballage, øger tiden for opmærksomhed og påvirker tendensen til at tage produktet fra hylden.

Et bæredygtigt valg
Da metallisering bruger mikrotynd coating for at lave effekterne, er produkter lige så genanvendeligt som almindeligt konventionelt trykt papir. Og så er der heller ikke så meget produktionsaffald sammenlignet med andre metal-effekt alternativer.

På det globale marked for både vaccum-coated og metalliserede materialer fortsætter væksten med 5.5 % årligt, iht. undersøgelse foretaget af AWA Alexander Watson Associates.

Metalliseret papir har stort potentiale for at vækste på det traditionelle printmarked, inklusiv magasiner og direct mail.

Mere info på www.armetallizing.com/sustainable-packaging

www.versoco.com/specialtypapers

Du kan læse flere nyheder om emballage på packnews.dk

 

De seneste nyheder

Robotfactory med fuldautomatisk skæresystem

Robotfactory viste på FESPA deres automatiserede skæresystem med to ABB-industrirobotter i samarbejde med et industrielt Zünd D3 skærebord.
robot_01

Sangill Grafisk overtager aktiviteterne fra Spiralin A/S

Sangill Grafisk overtager aktiviteterne fra Spiralin A/S og styrker efterbehandlingstilbuddet i Prinfo-kæden.
Screenshot

Fujifilm: "Det er sjældent, at der lanceres en ny blækteknologi"

Fujifilm har udviklet en helt ny blækteknologi. AQUAFUZE kombinerer UV-LED og vandbaseret blæk.
Fuji_01

Dansk virksomhed indtager USA og indgår samarbejde med Disney

Poster & Frame Art Group har på få år skabt en international succes, der bringer dansk design og automatiseret printproduktion til USA.
P&F_01

Læs videre

Behøver vi opmålte profiler i posterproduktionen?

Har man blot en enkelt printer, men mange medier, er det allerede vanskeligt at få samme farver og udtryk på tværs af de forskellige medier. Har man forskellige printsystemer og RIP'er kombineret med forskellige medier bliver det kaos.
rune_01

Flest ville læse om Scandinavian Print Group

Årets julekonkurrence gik ud på at gætte den mest læste historie på Sign Print & Pack i 2024.
årets mest læste 2024

Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

– Der skal klinkes nogle skår ovenpå papirkrisen, og så skal vi kigge dybere i mulighederne for automatisering, sige Lars Ole Nauta før årets Labelexpo.
LarsOleNauta

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01