Canon i fuld gang med 3D-print

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 5 July 2016
OPDATERET: 5 July

Canon markedsfører et større udvalg af 3D-printere, og der er mere på vej.

Et nyt forretningsområde toner frem for mange virksomheder, også udbydere af grafiske produkter, der i takt med, at skarpere konkurrence har fået vanskeligere ved at opnå et rimeligt overskud på deres produktion.

Kronen på værket – Canon viste også denne flotte pokal, som er lavet i 3D-print og derefter forgyldt.
Kronen på værket – Canon viste også denne flotte pokal, som er lavet i 3D-print og derefter forgyldt.

Canon gik ind på markedet for 3D-printere i marts 2015. Starten gik i Storbritannien, Irland, Belgien og Holland, og i efteråret 2015 begyndte Canon at markedsføre 3D-printere i Danmark, Norge og Sverige. Det skete via Canons distributionsaftale med 3D Systems, der er leverandør af teknologi til 3D-print.

I foråret 2016 fulgte nye annonceringer, herunder at Canon vil tilbyde deres 3D-print sortiment på tværs af alle europæiske markeder, og at de indgår i et nyt partnerskab med Materialise NV, som er leverandør af Additive Manufacturing (AM).

Det nye partnerskab sikrer, at Canons eksisterende og fremtidige kunder får adgang til softwaren Materialise Magics, som er designet specifikt til at guide brugeren gennem hvert trin af et AM eller 3D-print workflow, for eksempel på baggrund af CAD-filer.

God fremtid for 3D print
Under vores besøg på Drupa talte vi med Ryan Milne, der er marketingchef for 3D-Printing hos Canon Europe Ltd.

– Vi kan gøre mange spændende ting med vores eksisterende teknologier, men derudover er vi også godt på vej til at brede os ud over andre forretningsområder end vores traditionelle kerneområder, foto og print.

– Med 3D-print kan der hurtigere og nemmere laves en prototype af et produkt, end hvis der manuelt skulle fremstilles et eksemplar af det færdige produkt. I visse tilfælde kan det betyde, at nye produkter kan komme hurtigere på markedet.

– Stort set alle former og produkter kan 3D-printes, enten fra en digital fil eller med baggrund i en laserscannning, som kan være af en person eller et andet større objekt.

– Det er bedre at se en rigtig model af et nyt produkt end bare et fotografi eller en tegning af en model.

Ryan Milne, viser på dette foto to produkter, som er fremtillet med forskellige materialer i en 3D printer: En manifold til en motor af hårdt materiale og en skosål af blødere materiale.
Ryan Milne, viser på dette foto to produkter, som er fremtillet med forskellige materialer i en 3D printer: En manifold til en motor af hårdt materiale og en skosål af blødere materiale.

Canon 3D-teknologi
– For tiden markedsfører vi partneres teknologi, men vi tilbyde andet til vores kunder ud over selve 3D-printerne, nemlig rådgivning, service og levering af forbrugsstoffer. Vores kunder vil vide mere, de har brug for det, de efterspørger det, og på sigt vil vi ikke nøjes med at sælge andres produkter – vi vil udvikle og markedsføre vores egen teknologi.

– Det forventer kunderne af os. Vi vil skabe en platform for innovation, modernisering og produktivitet for et bredt udvalg af virksomheder.

– Nogle af de faggrupper vi taler med om dette, er arkitekter og ingeniører. Når de først har lavet en 3D-tegning af en bygning eller, en maskine eller noget andet udstyr i deres software, er næste trin efter tegningen en prototype, fortsætter Ryan Milne.

– Manuel fremstilling af prototyper er meget tidskrævende og derfor vil det kunne blive en stor hjælp for den type virksomheder.

Skærmbillede 2016-07-05 kl. 12.24.17

Ny mulighed for flere
– Vi kan for eksempel nævne Nottingham Universitets institut for arkitektur og byggeri, der er et førende center for undervisning i arkitektur, byplanlægning og bæredygtige energiteknologier. Der har 3D-print haft en positiv effekt på afdelingen og de studerende. Det giver dem mulighed for at skabe robuste og indviklede modeller; og bringe deres ideer ud i livet

– Grafiske virksomheder får også mulighed for at komme ind på det nye marked for 3D-print, men det gør mange andre virksomhedstyper også – det kan være designvirksomheder, reklamebureauer og skiltevirksomheder.

– Virksomheder med egen produktion af maskindele og udstillingsting kan også bruge vores 3D-printere. Vi forventer at sælge dem til mange forskellige virksomheder over hele verden, slutter Canons marketingchef for 3D-print, Ryan Milne.

 

http://www.canon.dk/for_work/business-products/3d-printers/

Denne artikel er skrevet af Jan Eskildsen og sponseret af Canon.

Læs videre

Kan man lære noget af en 5-årig?

Skærmbillede 2020-11-09 kl. 10.45.15

Nye medlemmer i vikiallo-familien

Skærmbillede 2020-08-10 kl. 12.57.16

3D-print: Er det noget for skiltebranchen?

Skærmbillede 2017-08-15 kl. 16.13.42

Prototyper og produktudvikling står stadig for 50 % af 3D print

Skærmbillede 2016-08-16 kl. 09.38.00

De seneste nyheder

Scanpack stiller det store spørgsmål: Gik du glip af fremtiden?

Dette års seminarprogram har fire fokusområder, der afspejler nogle af de mest afgørende faktorer for industriens fremtid.
scanpack-seminar

Kreativ konkurrence for designspirer på Sign Print & Pack-messen

Fremtidens Receptioner: Grafisk konkurrence for designstuderende på Sign Print & Pack i Odense 18. - 19. september 2024
reception

Drupa tiltrak væsentligt færre gæster end forventet

Besøgstallene på årets Drupa-messe er offentliggjort, og de må være en skuffelse for Drupa og Messe Düsseldorf.
drupa-besøgende

600 samlede og limede papkasser i timen med fuldt farveprint på alle sider

På Drupa præsenterede EFI sammen med Packsize en løsning til personaliseret fuldfarveprint på bølgepapkasser.
efi_drupa_01