Drupa i partnerskabets tegn

PUBLICERET: 14 June 2016
OPDATERET: 14 June

Der er mange bud på, hvilke der var de vigtigste trends på Drupa. Mange af budene handler med god grund, om inkjets indmarch på de store arkformater, som dermed markerer begyndelsen til et større teknologiskift. Andre peger på offsetleverandørernes reaktion med super effektive trykpresser og UV-teknologi til at speede leveringshastigheden op med, som måske dermed kan fungere som en bremse på den forventede eksplosive udvikling i inkjetmarkedet.

Alle vil med på digitalt B1 og B2
Drupa har i hvert fald vist, at ingen leverandør af digitale eller analoge trykpresser tør undlade at have en digital B1 eller B2 maskine på markedet i de kommende år. Mange maskiner var annonceret før Drupa. Umiddelbart op til messen, eller på selve åbningsdagen, dukkede yderligere nogle stykker op, blandt andre Canons Voyager og KBA’s samarbejde med Xerox – VariJET 106.

Partnerskaber i fokus
VariJET 106 markerer et samarbejde, som er typisk for mange af de nye digitale arktrykpresser. De anvender de velafprøvede mekaniske teknologier fra offsetmaskinerne og kombinerer dem med de nye digitale teknologier styret af de digitale leverandører. Det gælder fx Heidelbergs Primefire, som er en Heidelberg trykpresse med Fujis printhoveder og teknologi, det gælder Landas nye maskiner, hvor papirhåndteringen er udviklet af Komori, og printhovederne i øvrigt også er Fujis, det gælder RMGTs nye DP7, hvor printdelen er udviklet af Miyakoshi og det gælder som nævnt VariJET 106.

Netop partnerskaber er for mig at se den overordnede trend på dette års Drupa. På flere pressekonferencer offentliggøre de store leverandører, fx Xerox og HP, hvor mange partnere de samarbejder med, samt hvilke der er tale om. Det handler dels om at vise, at man selv er en troværdig partner, der er i stand til at forstå kundens komplekse hverdag, men også om at kunne reagere hurtigt og konkurrencedygtigt på konstant nye udfordringer. Det er svært uden dygtige og troværdige partnere.
Partnerskaberne er med til at vise, at man tænker i hele løsninger.

Forædling er hot
Det bringer mig frem til forædling. Der er en voldsom udvikling inden for dette område, som ikke mindst er båret af væksten på markedet for etiketter og emballage. Mange leverandører og grafiske virksomheder øjner her en chance for et væksteventyr, og der blev derfor vist store mængder udstyr til både fremstilling og forædling af især emballageprodukter.

Jeg indrømmer, at jeg er en novice på forædlingsområdet og derfor sikkert er let at imponere. Men hold da op jeg er imponeret over alle de muligheder, der er for at gøre sit produkt mere lækkert. Jeg erindrer at have læst en undersøgelse, der viste, at varer i forædlede emballager er mere attraktive og i mange tilfælde kan sælges til højere priser. Det er naturligvis interessant for emballagemarkedet.

Der arbejdes intensivt på at finde digitale løsninger som kan foliere, præge, stanse, skære og lakere, i både den dyre og billige ende af skalaen. Tidligere var forædling en relativ kostbar affære, men grænserne flyttes hele tiden, og i dag findes løsninger i næsten hele prisspektret.

Integration og færdiggørelse
Partnerskaber er et godt udgangspunkt for en vellykket integration. Også når det gælder maskiner og workflow. Hos alle de store tryk- og printleverandører stod forædlings- og færdiggørelsesudstyr fra forskellige partnere, som fungerede enten inline eller nearline via stregkoder eller forskellige jobticket-løsninger.

Som kunde ville jeg glæde mig over, at leverandørerne indgår partnerskaber og dermed øger mulighederne for mig. Integration er noget jeg køber, ikke noget jeg skal have konsulenter og egne IT-eksperter til at udrede. Leverandørerne arbejder sammen om at løse mine udfordringer, så det bliver nemmere at vælge udstyr og ikke mindst udvikle forretningen sammen med nogen, der forstår hvor jeg vil hen. Og jeg ville helt sikkert afsøge forædlingsmarkedet intensivt, for det blomstrer helt vildt med nye muligheder.

Som bekendt blev planen om at gøre Drupa-frekvensen 3-årig droppet, angiveligt efter ønske fra udstillerne. Så derfor kan vi sige: Tak for en spændende messe og på gensyn i 2020.

Læs videre

Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

– Der skal klinkes nogle skår ovenpå papirkrisen, og så skal vi kigge dybere i mulighederne for automatisering, sige Lars Ole Nauta før årets Labelexpo.
LarsOleNauta

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01

Mercoprint flytter sydpå

Mercoprint valgte i 2022 at flytte deres hovedkontor fra Københavns omegn til Næstved. Det var en beslutning som blandt andet var baseret på en markant ændret kundeadfærd.
Mercoprint_01

Når den gode stemning bliver en salgsparameter

Der er en ualmindelig god stemning, når man kommer ind hos BW & Madsen Skilte Reklame i Haderslev. Havde der været dug på bordene, havde det næsten været som at være hjemme i privaten.
BW_01

De seneste nyheder

Scanpack stiller det store spørgsmål: Gik du glip af fremtiden?

Dette års seminarprogram har fire fokusområder, der afspejler nogle af de mest afgørende faktorer for industriens fremtid.
scanpack-seminar

Kreativ konkurrence for designspirer på Sign Print & Pack-messen

Fremtidens Receptioner: Grafisk konkurrence for designstuderende på Sign Print & Pack i Odense 18. - 19. september 2024
reception

Drupa tiltrak væsentligt færre gæster end forventet

Besøgstallene på årets Drupa-messe er offentliggjort, og de må være en skuffelse for Drupa og Messe Düsseldorf.
drupa-besøgende

600 samlede og limede papkasser i timen med fuldt farveprint på alle sider

På Drupa præsenterede EFI sammen med Packsize en løsning til personaliseret fuldfarveprint på bølgepapkasser.
efi_drupa_01