For ganske nylig lavede en østjysk grafisk kommunikationsvirksomhed et opslag på LinkedIn, hvor de i spøg pralede med, at de nu også kunne kalde sig skomagere. Baggrunden var, at de havde fremstillet en overdimensioneret sportsko til en instore kampagne for et dansk sportsbeklædningsfirma.
Når jeg ikke nævner navne, er det fordi, de ikke ønskede at udnytte det yderligere til egen markedsføring, og det respekterer vi naturligvis. Men vi synes dog, at der er så interessante perspektiver i det, at det alligevel skal have et par ord med på vejen.
Instore materiale er næsten altid baseret på 2D print
At grafiske kommunikationsvirksomheder ikke behøver at begrænse sig til salgsmateriale der kan fremstilles i en printer eller trykmaskine er måske ikke nyt. Det handler om at se helheden fra kundens synsvinkel. Det er også derfor vi ser, at stadig flere har gjort sig leveringsdygtige i ikke bare skilte og plakater, men også i gulvlaminater, gardiner, diske m.m. til detailbranchen. Men stadigvæk baseret på, hvad man kan få ud af en 2D printer.
Skoen i ovennævnte i historie er tredimensionel og fremstillet i glasfiber. Jeg kender i øvrigt ikke noget til fremstillingsmetoden. Men var den egentlig ikke oplagt at fremstille med en 3D printer? Ville idé- og testfasen være kortere? Ville det være billigere? Kunne man ikke fremstille skoene i forskellige størrelser for bedre at passe ind i forskellige butiksmiljøer?
Hvad siger en 3D print ekspert?
Jeg har spurgt Troels Askholm Andersen hos Ragnar Prototyping, hvad de ville sige til at printe en 160 cm lang gummisko. Ragnar Prototyping har vi tidligere omtalt i en artikel om print af store 3D objekter.
> Læs tidligere artikel om Ragnar Prototyping: Det er størrelsen der gør forskellen!
– Jeg ved ikke om opgaven i dag vil være billigere at producere, men selve udviklingsfasen vil være mere fleksibel. Vi indgår typisk i en iterativ proces med kunden og laver fx skalerede testmodeller, hvor eventuelle uhensigtsmæssigheder kan ses.
Den nuværende prototype af vores 3D printer vil formentlig være en uge om at printe en sko i det format, men inden for kort tid vil den tid være halveret, og potentialet for yderligere forbedringer er absolut til stede, da vi er ved at udvikle en helt ny 3D printer, som er endnu større end den foregående, siger Troels Askholm Andersen og tilføjer: – Hvis der skal laves mere end 10 enheder af det præcis det samme produkt, bør det laves med en anden teknologi for at blive rentabelt.
Troels Askholm Andersen slutter med at fortælle, at en af de helt store fordele ved 3D printteknologien er muligheden for at lave komplicerede åbne konstruktioner, som vil være umulige at lave i fx glasfiber. Det gøres blandt andet ved at anvende et støttemateriale i printprocessen, som efterfølgende kan fjernes.
Den måske mest oplagte grund til at gå ind i 3D print
For mig at se, er instore materiale i 3D måske den helt afgørende årsag til at gå i infight med 3D teknologien. Fremstilling af instore og outstore 3D objekter vil være en naturlig del af rigtig mange fremtidige kampagner, fordi de vil blive nemmere og hurtigere at lave, og fordi de til dels kan laves på baggrund af de samme materialer og processer, som ligger til grund for det øvrige markedsføringsmateriale.
Om hver grafiske virksomhed skal have sin egen 3D printer, eller om man skal alliere sig med et firma som fx Ragnar Prototyping, med henblik på at få etableret de rigtige processer, er et åbent spørgsmål. Det eneste man nok ikke skal gøre er, at sidde med hænderne i skødet.