Nordeuropas mest grønne trykkeri – ligger i Hvidovre

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 26 April 2016
OPDATERET: 26 April

Og de har netop skiftet navn fra KLS Grafisk Hus til KLS PurePrint. De er ikke bare Nordeuropas mest grønne trykkeri, de er også det eneste, der er Cradle to Cradle certificeret.

Cradle to Cradle er den strengeste certificering og det kræver en hel del at opnå certificeringen, der måles på fem punkter: Sunde materialer. Genanvendelse af materialer. Vedvarende energi og styring af kulstof. Sikring af vandressourcer. Social ansvarlighed. KLS opnåede certificeringen på bronzeniveau sidste år, og allerede i år er de rykket op på sølv-niveau. Platinniveauet, som er det højeste, er nok noget nær uopnåeligt, mener Kasper Larsen, kommerciel direktør hos KLS PurePrint.

Danmarks og Skandinaviens første CO2 neutrale trykkeri
Skærmbillede 2016-04-26 kl. 20.39.32Tilbage i 2009 lavede jeg et interview med KLS’ direktør Knud Erik Larsen i forbindelse med at de som Skandinaviens første trykkeri havde fået CO2 neutral mærket. I den anledning spurgte jeg blandt andet Knud Erik Larsen, om de nu ”førte sig lidt frelst” i lighed med at mange køber en form for aflad, når de giver bidrag til fx Danmarksindsamlingen. Jeg fandt meget hurtigt ud af, at det ikke var tilfældet. Miljøet og klimaet var en hjertesag, fordi de hos KLS bekymrede sig om den påvirkning, vi som samfund havde på den jord, vi skulle give videre til de næste generationer. Og KLS har da også siden konstant haft en tydelig og ambitiøs klima/miljø-strategi.

Allerede året efter i 2010 tog KLS næste skridt på deres vej klima-vej. Der kom el-biler på parkeringspladsen, blandt andet Danmarks første el-lastbil i en virksomhed.

En af KLS-el-bilerne, der står til opladning på parkeringspladsen
En af KLS-el-bilerne, der står til opladning på parkeringspladsen

Da jeg ankom til parkeringspladsen var det tydeligt, at jeg kom til en virksomhed, der ikke gør noget halvt. Der stod mange el-biler og der var mange el-ladere. KLS har i dag syv el-personbiler og en el-lastvogn. Der kører ingen benzin- eller dieseldrevne biler rundt på vejene i KLS-regi.

Senere i 2010 blev KLS også medejer af en stor vindmølle, og siden har de udelukkende brugt el fra egen vindmølle.

Målene nået, ny strategi skulle udarbejdes
Det gik sådan set meget fornuftigt med deres miljøstrategi. Fra 2007 til 2014 har de fx sparet 64 % på fjernvarmen, reduceret vandforbruget med 59 % og de forbruger 28 % mindre strøm per produceret enhed.

Gitte Krasilnikoff, bestyrelsesmedlem hos KLS PurePrint
Gitte Krasilnikoff, bestyrelsesmedlem hos KLS PurePrint

– Vi begyndte at få svært ved at se, hvad vi kunne gøre mere, fortæller Kasper Larsen. Men så fik de et nyt bestyrelsesmedlem, Gitte Krasilnikoff.

Gitte Krasilnikoff er lige blevet valgt som formand for IRMAs medlemsbestyrelse og har blandt andet en fortid hos Deloitte med implementering af cirkulære forretningsmodeller i virksomheder.

– Gitte sagde, vi skulle gå efter en 100 % nedbrydelig tryksag. Det var noget af en udfordring, fortæller Kasper Larsen.

Kom med i et projekt under Erhvervstyrelsen
Men de gik i gang med arbejdet, og kom med i et projekt under Erhvervsstyrelsen, hvor der også fulgte nogle økonomiske midler. Og så begyndte hele processen med at finde ud af, om det var muligt. Sideløbende havde de et analysebureau i gang med at undersøge interessen hos de største kunder. Den viste klart, at der kun var interesse for en nedbrydelig tryksag, hvis den kunne leve op til normale kvalitetskrav og prisen skulle også være sammenlignelig med normale tryksager.

Så projektet var ikke blot at udvikle en 100 % nedbrydelig tryksag, den skulle også kunne måle sig på kvalitet og pris. De tog et halvt år at udvikle ”business-casen”, som blev præsenteret for Erhvervsstyrelsen. Og projektet blev udvalgt til at gå videre. Det betød, at der blev frigivet yderligere nogle økonomiske midler, og KLS fik 12 måneder til færdigudvikle projektet.

Udover de midler, der fulgte fra Erhvervsstyrelsen, har KLS selv lagt omkring 4 mio. I projektet og omkring tre års arbejde.

Ny papirkvalitet, nye trykfarver, lakker og lim
Der er blevet udviklet 100 % nedbrydeligt papir i samarbejde med forskellige papirleverandører, der er blevet udviklet trykfarve, hjælpematerialer, lakker og lim. Alt fuldstændig nedbrydeligt.

Det er nogle krævende processer, og de er blevet udviklet i samarbejde med det eneste andet Cradle to Cradle-trykkeri i verden, Gugler med adresse i Østrig. Det koster omkring 100-150.000 at udvikle hvert eneste produkt, så det at kunne udvikle i samarbejde med Gugler, har haft stor betydning.

Kasper Larsen, kommerciel direktør hos KLS PurePrint
Kasper Larsen, kommerciel direktør hos KLS PurePrint

– Vi anser ikke hinanden som konkurrenter, men som kolleger. Og jeg ser frem til, at der kommer flere Cradle to Cradle-trykkerier i Europa, fortæller Kasper Larsen. Der er blandt andet et tysk trykkeri, der er på vej til at modtage certificeringen.

Overordnet vision
KLS’ overordnede vision er at kunne producere markedsføringsmateriale, der ikke bliver til affald. Alt skal kunne genindvindes eller indgå i et naturligt kredsløb. I 2018 skal 100 % af opgaverne hos KLS PurePrint være produceret som 100 % nedbrydelige. I marts måned i år var det 20 %, og det er lidt foran det budgetterede.

Branchens udfordring – og mulighed
– Den største udfordring for branchen i dag er, at tryksagerne rykker til udlandet eller konverteres til online-medier, siger Kasper Larsen. – Sidstnævnte er en udvikling, som vi ikke kan gøre meget ved. Men det første kan vi have indflydelse på. Vi kan gøre noget ved kvalitet, leveringssikkerhed, innovation og miljø samt sundhed. Vi skal holde op med at konkurrere med udlandet på pris, den dagsorden kan vi ikke vinde. Men den grønne dagsorden åbner døre – også i udlandet, lyder det fra Kasper Larsen

Kunderne, der interesserer sig for PurePrint er typisk firmaer med fokus på miljø og sundhed, som fx Årstiderne. – Og vi kører mange spændende prøvetryk i øjeblikket for flere kunder, hvor den grønne dagsorden spiller ind. Også for industrikunder, hvor sundhed er et fokuspunkt, bliver der kørt prøvetryk, men det kan være lange processer, fortæller Kasper Larsen.

Skærmbillede 2016-04-26 kl. 20.41.33Den allerførste 100 % bionedbrydelige tryksag, der blev produceret hos KLS PurePrint var en Carlsberg plakat, der blev sat over i maj måned sidste år under overværelse af tidligere miljøminister Ida Auken, Hvidovres borgmester Helle Adelborg, og Carlsberg Danmarks direktør Carsten Hänel.

KLS PurePrint blev i øvrigt udnævnt til årets erhvervsvirksomhed i Hvidovre kommune tidligere på året.

 

De seneste nyheder

Dansk start-up tilbyder automatiseret syning af soft signage

Det er, den i branchen kendte, Steen Mikkelsen der står bag produktet FASTSEWN som automatiserer såvel syning som skæring af polyesterbaserede tekstiler.
fastsewn_01

Kailow A/S udnævner ny adm. direktør

Det er Per Puch Holm-Larsen der tiltræder som adm. direktør 1. april.
per_puch

Smadremanden på besøg i Classic Car House

Endnu engang bød Sign Service på åbent hus, hvor gæsterne blev inviteret til at prøve selv. Her blev der blandt andet smadret glas med sikkerhedsfilm.
benny

Højhastigheds inkjet er fremtiden for Ricoh

Arkbaseret toner er stadig et vigtigt segment for Ricoh, men det er inden for inkjet, at den reelle udvikling og vækst er.
Ricoh-Eef-2

Læs videre

Behøver vi opmålte profiler i posterproduktionen?

Har man blot en enkelt printer, men mange medier, er det allerede vanskeligt at få samme farver og udtryk på tværs af de forskellige medier. Har man forskellige printsystemer og RIP'er kombineret med forskellige medier bliver det kaos.
rune_01

Flest ville læse om Scandinavian Print Group

Årets julekonkurrence gik ud på at gætte den mest læste historie på Sign Print & Pack i 2024.
årets mest læste 2024

Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

– Der skal klinkes nogle skår ovenpå papirkrisen, og så skal vi kigge dybere i mulighederne for automatisering, sige Lars Ole Nauta før årets Labelexpo.
LarsOleNauta

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01