Og de har netop skiftet navn fra KLS Grafisk Hus til KLS PurePrint. De er ikke bare Nordeuropas mest grønne trykkeri, de er også det eneste, der er Cradle to Cradle certificeret.
Cradle to Cradle er den strengeste certificering og det kræver en hel del at opnå certificeringen, der måles på fem punkter: Sunde materialer. Genanvendelse af materialer. Vedvarende energi og styring af kulstof. Sikring af vandressourcer. Social ansvarlighed. KLS opnåede certificeringen på bronzeniveau sidste år, og allerede i år er de rykket op på sølv-niveau. Platinniveauet, som er det højeste, er nok noget nær uopnåeligt, mener Kasper Larsen, kommerciel direktør hos KLS PurePrint.
Danmarks og Skandinaviens første CO2 neutrale trykkeri
Tilbage i 2009 lavede jeg et interview med KLS’ direktør Knud Erik Larsen i forbindelse med at de som Skandinaviens første trykkeri havde fået CO2 neutral mærket. I den anledning spurgte jeg blandt andet Knud Erik Larsen, om de nu ”førte sig lidt frelst” i lighed med at mange køber en form for aflad, når de giver bidrag til fx Danmarksindsamlingen. Jeg fandt meget hurtigt ud af, at det ikke var tilfældet. Miljøet og klimaet var en hjertesag, fordi de hos KLS bekymrede sig om den påvirkning, vi som samfund havde på den jord, vi skulle give videre til de næste generationer. Og KLS har da også siden konstant haft en tydelig og ambitiøs klima/miljø-strategi.
Allerede året efter i 2010 tog KLS næste skridt på deres vej klima-vej. Der kom el-biler på parkeringspladsen, blandt andet Danmarks første el-lastbil i en virksomhed.

Da jeg ankom til parkeringspladsen var det tydeligt, at jeg kom til en virksomhed, der ikke gør noget halvt. Der stod mange el-biler og der var mange el-ladere. KLS har i dag syv el-personbiler og en el-lastvogn. Der kører ingen benzin- eller dieseldrevne biler rundt på vejene i KLS-regi.
Senere i 2010 blev KLS også medejer af en stor vindmølle, og siden har de udelukkende brugt el fra egen vindmølle.
Målene nået, ny strategi skulle udarbejdes
Det gik sådan set meget fornuftigt med deres miljøstrategi. Fra 2007 til 2014 har de fx sparet 64 % på fjernvarmen, reduceret vandforbruget med 59 % og de forbruger 28 % mindre strøm per produceret enhed.

– Vi begyndte at få svært ved at se, hvad vi kunne gøre mere, fortæller Kasper Larsen. Men så fik de et nyt bestyrelsesmedlem, Gitte Krasilnikoff.
Gitte Krasilnikoff er lige blevet valgt som formand for IRMAs medlemsbestyrelse og har blandt andet en fortid hos Deloitte med implementering af cirkulære forretningsmodeller i virksomheder.
– Gitte sagde, vi skulle gå efter en 100 % nedbrydelig tryksag. Det var noget af en udfordring, fortæller Kasper Larsen.
Kom med i et projekt under Erhvervstyrelsen
Men de gik i gang med arbejdet, og kom med i et projekt under Erhvervsstyrelsen, hvor der også fulgte nogle økonomiske midler. Og så begyndte hele processen med at finde ud af, om det var muligt. Sideløbende havde de et analysebureau i gang med at undersøge interessen hos de største kunder. Den viste klart, at der kun var interesse for en nedbrydelig tryksag, hvis den kunne leve op til normale kvalitetskrav og prisen skulle også være sammenlignelig med normale tryksager.
Så projektet var ikke blot at udvikle en 100 % nedbrydelig tryksag, den skulle også kunne måle sig på kvalitet og pris. De tog et halvt år at udvikle ”business-casen”, som blev præsenteret for Erhvervsstyrelsen. Og projektet blev udvalgt til at gå videre. Det betød, at der blev frigivet yderligere nogle økonomiske midler, og KLS fik 12 måneder til færdigudvikle projektet.
Udover de midler, der fulgte fra Erhvervsstyrelsen, har KLS selv lagt omkring 4 mio. I projektet og omkring tre års arbejde.
Ny papirkvalitet, nye trykfarver, lakker og lim
Der er blevet udviklet 100 % nedbrydeligt papir i samarbejde med forskellige papirleverandører, der er blevet udviklet trykfarve, hjælpematerialer, lakker og lim. Alt fuldstændig nedbrydeligt.
Det er nogle krævende processer, og de er blevet udviklet i samarbejde med det eneste andet Cradle to Cradle-trykkeri i verden, Gugler med adresse i Østrig. Det koster omkring 100-150.000 at udvikle hvert eneste produkt, så det at kunne udvikle i samarbejde med Gugler, har haft stor betydning.

– Vi anser ikke hinanden som konkurrenter, men som kolleger. Og jeg ser frem til, at der kommer flere Cradle to Cradle-trykkerier i Europa, fortæller Kasper Larsen. Der er blandt andet et tysk trykkeri, der er på vej til at modtage certificeringen.
Overordnet vision
KLS’ overordnede vision er at kunne producere markedsføringsmateriale, der ikke bliver til affald. Alt skal kunne genindvindes eller indgå i et naturligt kredsløb. I 2018 skal 100 % af opgaverne hos KLS PurePrint være produceret som 100 % nedbrydelige. I marts måned i år var det 20 %, og det er lidt foran det budgetterede.
Branchens udfordring – og mulighed
– Den største udfordring for branchen i dag er, at tryksagerne rykker til udlandet eller konverteres til online-medier, siger Kasper Larsen. – Sidstnævnte er en udvikling, som vi ikke kan gøre meget ved. Men det første kan vi have indflydelse på. Vi kan gøre noget ved kvalitet, leveringssikkerhed, innovation og miljø samt sundhed. Vi skal holde op med at konkurrere med udlandet på pris, den dagsorden kan vi ikke vinde. Men den grønne dagsorden åbner døre – også i udlandet, lyder det fra Kasper Larsen
Kunderne, der interesserer sig for PurePrint er typisk firmaer med fokus på miljø og sundhed, som fx Årstiderne. – Og vi kører mange spændende prøvetryk i øjeblikket for flere kunder, hvor den grønne dagsorden spiller ind. Også for industrikunder, hvor sundhed er et fokuspunkt, bliver der kørt prøvetryk, men det kan være lange processer, fortæller Kasper Larsen.
Den allerførste 100 % bionedbrydelige tryksag, der blev produceret hos KLS PurePrint var en Carlsberg plakat, der blev sat over i maj måned sidste år under overværelse af tidligere miljøminister Ida Auken, Hvidovres borgmester Helle Adelborg, og Carlsberg Danmarks direktør Carsten Hänel.
KLS PurePrint blev i øvrigt udnævnt til årets erhvervsvirksomhed i Hvidovre kommune tidligere på året.