Hvornår har du sidst set et trykkeri reklamere for sig selv med plakater på offentlige steder? Og så oven i købet på en skodcontainer ud for Tove Ditlevsens Mindehave på Enghavevej i København. Nej vel! Og læser man budskabet bliver nysgerrigheden ikke mindre. ”Danmarks nye trykkeri” står der med fede typer. Det må vi lige have forklaret, så jeg ringer til indehaveren Memet Ahmad.
Memet er uddannet folkeskolelærer og blev trukket ind i trykkeriet af en kammerat med grafisk baggrund, fordi han er god til at skabe kontakter og interesse. Sidenhen forlod kammeraten virksomheden og Memet blev indehaver af et trykkeri, selv om han med egne ord ikke vidste noget som helst om tryk.
Udgangspunktet var storformatprint og plakater til alle mulige formål, men Memet så hurtigt en mulighed for servicere restaurationsbranchen med alt fra menukort til butiksskilte, og her kom en helt speciel kompetence til sin ret. Memet taler nemlig ret mange af de sprog, som indehaverne af de mange pizzariaer, kebabhuse og burgerbarer taler, nemlig tyrkisk, kurdisk og arabisk.
Tag ikke kvælertag på kunden
For Memet Ahmad er service og prisgennemsigtighed helt afgørende. Kun på den måde, mener han, at man kan vinde kundernes fulde tillid.
– Vi kender det alle sammen, når vi skal købe noget på nettet. Du har fundet et godt tilbud på noget, du står og mangler, prisen er god, den rigtige mængde, du skal afslutte handlen og pludselig dukker der gebyrer op for levering, mere gebyr for hurtig levering, endnu mere hvis det skal komme, mens du er hjemme osv. osv. Sådan er det ikke hos. Vi laver det, så hurtigt vi kan og næsten altid inden for 24 timer. Det koster ikke ekstra. Vi sender det med samme, og levering er inkluderet i prisen. Ingen overraskelser. Vi synes, det andet er at tage kvælertag på kunden. Det vil vi ikke være med til, siger Memet Ahmad.
Dele-økonomisk trykkeri?
Hos Printish sælger de stort set kun via e-mail og online, og tjekker man deres ry på Trustpilot, er der særdeles stor tilfredshed med deres service. Men hvad er det, der gør dem til Danmark nye trykkeri?
Memet Ahmad forklarer:
– Vi har en stigende efterspørgsel efter drop-shipping, hvor freelance grafikere over hele landet sender materiale, de har fremstillet til deres kunder, som vi printer og sender direkte til kunden. Det minder lidt om de white label-løsninger man ser andre steder, men hvor avancen deles mellem trykkerierne . Vi vil helt ud og lave partnerskaber med de kreative, som så til gengæld får del i avancen. Faktisk markedsfører vi snart konceptet under et nyt navn, nemlig ”Deletrykkeriet”. Det bliver Danmarks første dele-økonomiske trykkeri, og det bliver utrolig spændende.
Konceptet bag Deletrykkeriet og hele systemet er udviklet sammen med Memets nye partner og medejer, Birgitte Kongsted. Begge er entusiatiske brugere af andre deleøkonomiske projekter som fx Airbnb og GoMore.
Automatisering og nye investeringer
At det kan lade sig gøre beror på, at varesortimentet er standardiseret og produktionsudstyret er automatiseret i en grad, så de enkelte produktioner næsten ikke skal røres af menneskehånd. – Vi har dog ikke fået pakning og afsendelse automatiseret, men vi kigger hele tiden på det og skal nok finde en løsning, siger Memet Ahmad.
Han fortæller også at de i 2016 investerer i to nye digitale printere, hvoraf den første installeres her i april. Han vil dog ikke ind på hvilken maskine der er tale om. Det eneste vi kan få at vide er, at den printer A3+ format.
Om reklamen på skodcontaineren fortæller Memet Ahmad, at det bare var en mulighed der opstod, og da de gerne vil ud i hele Danmark og meget gerne til alle de iværksættere, der arbejder med grafisk produktion, så gav det egentlig meget god mening at prøve det.