Bogtryk som fag blev erklæret dødt i 1982. Men der er stadig masser af vejrtrækning i Gutenbergs gamle håndværk tilbage fra 1450. Et af beviserne er Jens Jørgen Hansen og hans lille, men meget spændende værksted i Holsted, Letterpress.
Jens Jørgen Hansen er 46 år. For 25 år siden fik han job på Bogtrykmuseet i Esbjerg. Det blev starten på en evig fascination af det stolte gamle håndværk.
– Da jeg på museet så og oplevede rummet med al det gamle udstyr og duften af trykfarve, så var jeg klar over, at det var mit fag, fortæller Jens Jørgen Hansen.
I otte år var Jens Jørgen tilknyttet museet inden han gik solo som selvstændig bogtrykker. Det startede lidt som en hobby, og han tog også en uddannelse som serigraf, og underviste også i blandt andet typografi. I læretiden blev der trykt i hånden, og kun når det gik vildt til skete det på en halvautomat.
– Jeg kan lide håndens arbejde og fordybelsen, det medfører, lyder kommentaren fra Jens Jørgen Hansen.
Er der en fremtid for bogtryk?
Er det kunstigt åndedræt, der gives til bogtrykhåndværket, eller kan kunsthåndværket trække vejret selv? Det spørgsmål forsøger Jens Jørgen Hansen at afdække for os. Han er selv overbevidst om, at bogtrykfaget ikke blot skal bevares som et museumsbegreb. Det skal bruges til udvikling.
Tre udviklingsområder
Fremtiden for bogtryk – og for Jens Jørgen Hansens Letterpress-virksomhed – ligger inden for tre områder: Workshops/undervisning, produktion og udvikling.
Undervisning – forståelse for trykfaget
Workshops, som holdes i Amsterdam, London og Holsted, er med til at styrke den faglige rod og forståelse for de grundlæggende processer i den digitale produktion – taktilitet, begrebsforklaring, fagsprog etc., lyder forklaringen fra Jens Jørgen Holsted. På hans værksted i Holsted holdes der i samarbejde med Letterpress Amsterdam bl.a. til sommer en international workshop ”Slow Printing”, a Summer Letterpress Course in Denmark.
Men der holdes løbende workshops i Holsted, hvor deltagerne ofte er arkitekter, designere, grafikere, der ønsker at komme lidt væk fra computeren, og i stedet forbyde sig samt dem, der ønsker en større forståelse for faget.
Nicheproduktion
Der er også stadig en niche for produktion af håndbogtrykte opgaver, hvor typisk digitalt design konverteres til en analog trykform og så produceres med ”deep impression letterpress”. I fx Holland er der et ganske pænt marked for bryllupsinvitationer og ”birth annoncements”. Ligeledes er der en niche for designplakater, som bliver sat i håndsats og trykt i samarbejde mellem designbureau og bogtrykker, fx Dybsort, som Letterpress trykker for.
Der er også en svagt tiltagende bibliofil forlagsproduktion, fortæller Jens Jørgen Hansen. Det er specielt det engelske Whittington Press og Hand & Eye Letterpress, der er ledende på dette område, som ser ud til at vokse i takt med at de digitale bøger stiger svagt i oplag.
Men alt i alt er der dog tale om minimale markedsandele, forklarer Jens Jørgen Hansen.
Designudvikling
Det er nok snarere inden for udvikling, kunsthåndværket fortsat vil se sin eksistensberettigelse. Og her fortæller Jens Jørgen Hansen blandt andet om en opgave han i 2014 løste sammen med designer Margrethe Odgaard og Designmuseum Danmark. Opgaven gik ud på at forene gastronomi med et digt af Lone Hørslev med typografi og bogtryk til popup udstillingen ”Dine Drink Danish Design”. Billederne fortæller næsten historien bedre end få ord.
Og der er mange flere gode og spændende eksempler på udviklingsopgaver, hvor bogtryk kan spille en betydningsfuld rolle, fx brugen af en hønsenakke, fisk eller blade for at skabe det helt rigtige udtryk. Jens Jørgen Hansen fortæller, at der på næste års Sign & Print i Odense vil være en arbejdende workshop, men da der er lang til næste år, så kan nysgerrige også besøge www.letterpress.dk.