Og nyheder, hvor Xerox indgår, bliver næsten altid læst af mange. Også på printogmedier.dk. Helt hvordan Xerox’ forhandlernet er sammensat, havde jeg ikke styr på, derfor tog jeg en snak med Nicolai Lund om både forhandlernettet og lidt om forventninger. Nicolai er Xerox Danmarks administrerende direktør. Han er også nordisk Xerox-direktør, den første dansker på det job i øvrigt.
Forhandlernettet kan inddeles i tre grupper
Multi Brand Partnere er alle de virksomheder rundt om i Danmark, der forhandler Xerox-udstyr som en del af deres sortiment. Af dem er der 14 virksomheder, nogle af dem har flere forretninger i landet. Det gælder fx Green Office Solutions og ikke mindst ATEA, der har fem afdelinger.
Så er der Mono Brand Partnerne, som kun forhandler Xerox-udstyr og ikke har konkurrerende udstyr i sortimentet. Dem er der syv af, og en ny er lige kommet på plads. Det drejer sig om det temmelig nystartede GA Management. Tilsammen dækker Mono Brand Partnerne hele Danmark inklusiv Grønland og Færøerne.
Herudover er der Xerox’ eget salgsteam, der tager sig af storkunder inden for henholdsvis den grafiske branche – og alle de ikke grafiske. Peter Dollerup står i spidsen for storkundeafdelingen for grafisk udstyr og Jim Pedersen for storkundeafdelingen for ikke grafisk udstyr
Nicolai Lund fortæller, at der fra Xerox’ side lægges stor vægt på, at få nye Mono Brand Partnere godt i gang. Og det er ikke ualmindeligt, at en ny partner får tilbudt at få Xerox-medarbejdere med i aftalen, således at man sikrer størst mulig viden og produkterfaring helt fra start.
Service af Xerox udstyr sker ligeledes enten gennem samarbejdspartnere eller gennem Xerox’ egne teknikere.
Med det fleksible forhandlernet er Xerox dækket godt ind, og er ikke så sårbar, når der sker ændringer i markedet.
Pengene ligger i software
Selv om Xerox er kendt for at udvikle og lancere udstyr, der ofte er på forkant med udviklingen, så forventer Nicolai Lund, at det er på software og workflow-siden, der kan tjenes penge.
– I 2018 vil kun 10 % af alle dokumentprocesser ende på papir. Alt andet vil publiceres på digitale medier, som fx iPads, fortæller Nicolai Lund. – Derfor skal morgendagens sælgere være i stand til at håndtere og rådgive om cross media-muligheder, fx XMPie-produkter. XMPie er er Xerox-selskab.
Drupa-forventninger
I tråd med ovenstående forventer Nicolai Lund, at drupa udover at byde på mange blækløsninger, generelt vil vise færre maskiner og meget mere software. Plus sjove nye maskiner inklusiv 3D-printere.
– Jeg venter, at det mest spændende bliver alt andet end print, og gode idéer på nye applikationer, kommenterer Nicolai Lund.
Xerox: Et godt sted at gøre karriere
Administrerende direktør Nicolai Lund har trods sin forholdsvis unge alder – 37 år – en lang karriere hos Xerox, hvor han startede tilbage i 1999 som farvespecialist. Senere kom der titler som account manager og salgschef. Da jeg første gang talte med Nicolai var titlen nordisk marketingdirektør. Den titel blev afløst af titlen salgsdirektør i Danmark, og så adm. direktør i Danmark og nordisk Xerox-direktør.
Xerox er et godt sted at arbejde, sagt med den administrerende direktørs egne ord, så er Xerox en fed virksomhed, hvor medarbejderne har høj anciennitet. Mere end 10 år er helt almindeligt, lyder slutkommentaren.