Degn Grafisk fejrer 20 års jubilæum med stabil vækst og ny investering

PUBLICERET: 24 February 2016
OPDATERET: 24 February

Egentlig er Henrik Degn landmand, men har siden sin ungdom beskæftiget sig med design, grafisk produktion og hjemmesider af ren og skær interesse. Ved siden af sin beskæftigelse som landmand, havde han tidligt et lille webbaseret grafisk bureau, som han passede efter fyraften. Derfra solgte han konvolutter, brevpapir og lignende og var, ifølge ham selv, en af de første udbydere af en online printshop. I år 2000 købte han sit eget landbrug i Himmerland, og havde planer om, at drive det grafiske videre som bibeskæftigelse, men i 2002 skiftede fokus. Dyrene blev solgt og staldene indrettet til grafisk produktion. Og derfra og frem til i dag er det støt og roligt gået fremad. Krisen til trods havde Degn Grafisk en vækstrate på 46 pct. i 2013 og de har på intet tidspunkt måttet reducere i medarbejderstaben, som i dag er oppe på 11 mand.

Mere af det samme – bare bedre
Som et udtryk for den fortsatte udvikling investerede Degn Grafisk i slutningen 2015, som de første i Danmark, i en Canon imagePRESS C10000VP. Henrik Degn forklarer:
– Vi havde en Canon ImagePRESS C6000VP, som vi simpelthen sled op. Vi havde kørt i nærheden af 20 millioner print på den, og var utroligt glade for både betjeningsvenligheden og kvaliteten. Og da vi undersøgte markedet fandt vi ud af, at Canon var på vej med en maskine, der på mange måder mindede om C6000VP’eren. Den bare var bedre og hurtigere på alle parametre. Så selv om det er en helt ny maskine havde vi ikke nogen betænkeligheder.

Henrik Degn understreger samtidigt, at leverandøren Printing Solution med Morten B. Hansen som solid ankermand, har spillet en afgørende rolle for deres valg. Henrik Degn siger:
– Morten er nærmest en legende i branchen, og det er af helt afgørende betydning for os, at vi føler vi kan stole 100 pct. på vores leverandør.

Henrik Degn er direktør og ejer af Degn Grafisk.
Henrik Degn er direktør og ejer af Degn Grafisk.

Intuitiv software giver workflow-gevinster
Samme med den nye Canon C10000VP imagePRESS fik Degn Grafisk også installeret workflow softwaren PRISMAprepare. Udstyret stod klar til produktion den 4. januar, og Henrik Degn fortæller:
– Betjeningen af C10000VP minder meget om det vi kender i forvejen, og den nye software er meget intuitiv og let at gå til, så vi kastede os ud i det, og før vi fik behov for at stille Canon nogle afklarende spørgsmål, havde vi produceret 146.000 print. Der var ikke tale om tekniske problemer, bare nogle ting vi ikke helt forstod.

Printeren er næsten dobbelt så hurtig som den foregående og er blevet bedre på en række ønskede områder, som fx farvestyring og stabilitet. Men det er især på grund af softwaren PRISMAprepare, at Henrik Degn ser forbedringer:
– Det er meget enkelt at opsætte automatiske workflow i PRISMAprepare. Det betyder, at vi kaster os mere uforfærdet ud i det, og dermed hurtigere får et større udbytte. At flere ting bliver automatiseret betyder også, at vi har færre fejl og mindre spild. Og det kan direkte aflæses på bundlinjen, siger Henrik Degn.

Små ordre er velkome – og rentable!
En af nøglerne til succesen hos Degn Grafisk skal ifølge Henrik Degn findes i, at han fra starten har været vant til at lave forretning på helt små ordre.
– Ingen ordre er for små. Vi bestræber os på, at tjene penge på det hele, men bare det, at kunden føler, at han er velkommen uanset, hvor beskeden en ordre, der er tale om, betyder at de vender tilbage. Og så skal det i sidste ende nok blive en god forretning, vurderer Henrik Degn, som fortsat passer sit landbrug, der nu er ren planteavl. Planteavl er sæsonbetinget og nemt at passe ind i driften af en grafisk virksomhed. For som han siger:
– Når andre pakker deres dyrt indkøbte golftasker og tager ud for at få lidt frisk luft, så tager jeg i marken, nyder solen og den høje himmel, samtidigt med at jeg tjener lidt penge.

Læs videre

Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

– Der skal klinkes nogle skår ovenpå papirkrisen, og så skal vi kigge dybere i mulighederne for automatisering, sige Lars Ole Nauta før årets Labelexpo.
LarsOleNauta

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01

Mercoprint flytter sydpå

Mercoprint valgte i 2022 at flytte deres hovedkontor fra Københavns omegn til Næstved. Det var en beslutning som blandt andet var baseret på en markant ændret kundeadfærd.
Mercoprint_01

Når den gode stemning bliver en salgsparameter

Der er en ualmindelig god stemning, når man kommer ind hos BW & Madsen Skilte Reklame i Haderslev. Havde der været dug på bordene, havde det næsten været som at være hjemme i privaten.
BW_01

De seneste nyheder

Åbent hus hos Mark Andy og Pulse

Torsdag den 26. september 2024 kan du tage med til Mark Andy i Polen for at opdage, hvordan PureTones farvesæt og Monolox aniloxsystemet skaber nye muligheder på en moderne flexomaskine.
Heidi_Pulse

Hurtig omstilling på veje- og etiketteringslinje

Espera Nova er en serie af effektive veje- og etiketteringsmaskiner, som nu udvides med den nye  model Nova ES-E.
Espera_Linien

Gå ikke glip af Packnorth Award

Bidragene til årets Packnews Award kommer nu ind i en lind strøm. Det er fjerde gang, konkurrencen afholdes, og i år er prisoverrækkelsen tilbage på Scanpack-messen.
p-award_01

Addbrand overtager ICE Kuvert

Addbrand køber ICE Kuverts aktiver med virkning fra 1. august 2024. Dette skridt markerer også et generationsskifte, hvor Nanna Enemark ansættes hos Addbrand i København for at fortsætte med at servicere kunderne
ICE-Addbrand