Degn Grafisk fejrer 20 års jubilæum med stabil vækst og ny investering

PUBLICERET: 24 February 2016
OPDATERET: 24 February

Egentlig er Henrik Degn landmand, men har siden sin ungdom beskæftiget sig med design, grafisk produktion og hjemmesider af ren og skær interesse. Ved siden af sin beskæftigelse som landmand, havde han tidligt et lille webbaseret grafisk bureau, som han passede efter fyraften. Derfra solgte han konvolutter, brevpapir og lignende og var, ifølge ham selv, en af de første udbydere af en online printshop. I år 2000 købte han sit eget landbrug i Himmerland, og havde planer om, at drive det grafiske videre som bibeskæftigelse, men i 2002 skiftede fokus. Dyrene blev solgt og staldene indrettet til grafisk produktion. Og derfra og frem til i dag er det støt og roligt gået fremad. Krisen til trods havde Degn Grafisk en vækstrate på 46 pct. i 2013 og de har på intet tidspunkt måttet reducere i medarbejderstaben, som i dag er oppe på 11 mand.

Mere af det samme – bare bedre
Som et udtryk for den fortsatte udvikling investerede Degn Grafisk i slutningen 2015, som de første i Danmark, i en Canon imagePRESS C10000VP. Henrik Degn forklarer:
– Vi havde en Canon ImagePRESS C6000VP, som vi simpelthen sled op. Vi havde kørt i nærheden af 20 millioner print på den, og var utroligt glade for både betjeningsvenligheden og kvaliteten. Og da vi undersøgte markedet fandt vi ud af, at Canon var på vej med en maskine, der på mange måder mindede om C6000VP’eren. Den bare var bedre og hurtigere på alle parametre. Så selv om det er en helt ny maskine havde vi ikke nogen betænkeligheder.

Henrik Degn understreger samtidigt, at leverandøren Printing Solution med Morten B. Hansen som solid ankermand, har spillet en afgørende rolle for deres valg. Henrik Degn siger:
– Morten er nærmest en legende i branchen, og det er af helt afgørende betydning for os, at vi føler vi kan stole 100 pct. på vores leverandør.

Henrik Degn er direktør og ejer af Degn Grafisk.
Henrik Degn er direktør og ejer af Degn Grafisk.

Intuitiv software giver workflow-gevinster
Samme med den nye Canon C10000VP imagePRESS fik Degn Grafisk også installeret workflow softwaren PRISMAprepare. Udstyret stod klar til produktion den 4. januar, og Henrik Degn fortæller:
– Betjeningen af C10000VP minder meget om det vi kender i forvejen, og den nye software er meget intuitiv og let at gå til, så vi kastede os ud i det, og før vi fik behov for at stille Canon nogle afklarende spørgsmål, havde vi produceret 146.000 print. Der var ikke tale om tekniske problemer, bare nogle ting vi ikke helt forstod.

Printeren er næsten dobbelt så hurtig som den foregående og er blevet bedre på en række ønskede områder, som fx farvestyring og stabilitet. Men det er især på grund af softwaren PRISMAprepare, at Henrik Degn ser forbedringer:
– Det er meget enkelt at opsætte automatiske workflow i PRISMAprepare. Det betyder, at vi kaster os mere uforfærdet ud i det, og dermed hurtigere får et større udbytte. At flere ting bliver automatiseret betyder også, at vi har færre fejl og mindre spild. Og det kan direkte aflæses på bundlinjen, siger Henrik Degn.

Små ordre er velkome – og rentable!
En af nøglerne til succesen hos Degn Grafisk skal ifølge Henrik Degn findes i, at han fra starten har været vant til at lave forretning på helt små ordre.
– Ingen ordre er for små. Vi bestræber os på, at tjene penge på det hele, men bare det, at kunden føler, at han er velkommen uanset, hvor beskeden en ordre, der er tale om, betyder at de vender tilbage. Og så skal det i sidste ende nok blive en god forretning, vurderer Henrik Degn, som fortsat passer sit landbrug, der nu er ren planteavl. Planteavl er sæsonbetinget og nemt at passe ind i driften af en grafisk virksomhed. For som han siger:
– Når andre pakker deres dyrt indkøbte golftasker og tager ud for at få lidt frisk luft, så tager jeg i marken, nyder solen og den høje himmel, samtidigt med at jeg tjener lidt penge.

Læs videre

Flest ville læse om Scandinavian Print Group

Årets julekonkurrence gik ud på at gætte den mest læste historie på Sign Print & Pack i 2024.
årets mest læste 2024

Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

– Der skal klinkes nogle skår ovenpå papirkrisen, og så skal vi kigge dybere i mulighederne for automatisering, sige Lars Ole Nauta før årets Labelexpo.
LarsOleNauta

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01

Mercoprint flytter sydpå

Mercoprint valgte i 2022 at flytte deres hovedkontor fra Københavns omegn til Næstved. Det var en beslutning som blandt andet var baseret på en markant ændret kundeadfærd.
Mercoprint_01

De seneste nyheder

Nyt online-kursus i interiør dekoration

Folieproducenten CoverStyl i Luxembourg har lanceret et kursusforløb med fem timers online undervisning fordelt på 26 kurser á 3-5 minutters varighed.
CoverStyl E-Learning

Fahlén Skilte udvider ejerkredsen og satser på større synlighed

Pr. 1. januar er Lasse Schneider indtrådt som medejer af Fahlén Skilte, som ellers er stiftet og indtil nu 100% ejet af Michael Fahlén.
fahlen_skilte_01

Roland DG lancerer nyt flagskib i storformatserien

TrueVIS XP-640 er en 64” øko-solvent inkjetprinter der med forskudt printhoved-design og finere dråbestruktur leverer både højere densitet og hastighed.
XP-640_Printer

Inline efterbehandling blev redningen for GrafiPro

GrafiPro er en lille virksomhed med en pudsig historie og en fantastisk beliggenhed – og så går det faktisk rigtig godt. Blandt andet på grund af nogle gode investeringer.
grafipro_01