Tilbage i 2013, da den grafiske branche stadig var præget af den økonomiske nedtur, der startede i 2008, besluttede to erfarne personer inden for det grafiske område, Henning Viborg Jensen og Ole Lavesen sig for sammen med Thomas R. Olsen, der har en konsulentvirksomhed og er medejer andre virksomheder, at starte deres eget trykkeri i Skive.
Henning Viborg Jensen har tidligere været medejer af Repro & Tryk A/S og havde de seneste 10 år været direktør i Arco Grafisk-koncernen Via Print.
Ole Lavesen har tidligere bl.a. været hos FN Tryk og Nørhaven samt hos Arco Grafisk som salgschef.
One stop shop
Vibla kendetegnes ved at være det de selv kalder en ”one stop shop”. Udover traditionelle tryksager kan de også levere rigtig meget andet som fx skilte, bannere, butiksmateriale, vinetiketter, festsange og –invitationer samt iværksætterpakker i flere udgaver.
– Kort sagt så løser vi mange af vore kunders marketingsproblemer. Små og mellemstore virksomheder har ikke resurserne til at ansætte marketingsmedarbejdere, fortæller Ole Lavesen.
Omsætningsmæssigt er det stadig tryksagerne, der står for den største del. Lige omkring 75 %.
– Heldigvis er virksomhederne ved at få øjnene op for at nettet ikke kan stå alene, kommenterer Ole Lavesen, som også oplyser, at kunderne typisk er små og mellemstore virksomheder, men at der også kommer flere og flere bureauer til kundekredsen.
Online shop er et ”must”
Hos Vibla tilbyder de også kunderne at handle direkte online. Vi har spurgt, hvorfor?
– Tror det er et ”must” i dag. Mange er i første omgang fokuseret på priser og vil kunne se priserne straks. Når alt kommer til alt er priserne måske ikke så alt afgørende. God service og god kvalitet lever stadig. Men det er vigtigt at være synlig på nettet, og så skal man selvfølgelig også kunne findes. Det arbejder vi lidt på i øjeblikket, fortæller Ole Lavesen.
Ny shop-løsning er netop installeret
Vibla har netop fået installeret et nyt online shop-system fra OnPrintShop for at imødekomme kunderne med endnu flere bestil-selv muligheder.
– Jeg har kendt Morten Reitoft fra Little Green Orange, som udvikler og forhandler OnPrintShop, i mange år, og derfor var det naturligt, at kigge på deres system, da vi gerne ville skifte vores gamle shop ud med en mere moderne løsning. Den nye løsning er lettere at vedligeholde, og vi er bestemt ikke blevet skuffede. OnPrintShop virker og det der ikke gør, bliver lynhurtigt rettet, siger Ole Lavesen.
Online er godt, men når lokummet brænder er personlig betjening bedst
Vi sluttede vores samtale med Vibla Print med at spørge, hvor stor en del af deres omsætning, der i dag kommer fra online-shoppen?
– I øjeblikket meget lidt. Det kan der være mange årsager til. Vi har pt. ikke investeret nok i SEO osv. men vi har heller ikke haft det som et mål at nettet skulle være det, der driver butikken. Vi vil gerne være den gode samarbejdspartner, som kan rådgive om din tryksag, eller hvad det nu måtte være. En samarbejdspartner, som også er bag vore kunder, når ”lokummet brænder,” og tingene skal løses hurtigt, lyder slutkommentaren fra Ole Lavesen.