Er vi klar til den fjerde industrielle revolution?

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 3 February 2016
OPDATERET: 3 February

Den første industrielle revolution kom med dampmaskinen. Den næste med jernbanen, elektriciteten og dermed mulighed for samlebåndsproduktion. Det var tidsmæssigt tilbage sidst i 1800-tallet. Den tredje kan vi til dels tilskrive de mange militære opfindelser, der skete under 2. Verdenskrig. Den tog virkelig fat med computernes indtog tilbage i 70’erne.

Der var omkring 100 år mellem de to første. 70 til den tredje og nu – mindre end 50 år senere – står vi over for den fjerde. Vi har i mange år talt om at være omstillingsparate. Med den fart udviklingen sker, bliver det et endnu vigtigere omdrejningspunkt.

Klaus Schwab
Klaus Schwab

Den fjerde industrielle revolution, beskriver Klaus Schwab, formand for World Economic Forum, i en artikel i Weekendavisen med disse ord: – Vi står ved indgangen til en teknologisk revolution, som fundamentalt vil ændre den måde, vi lever, arbejder og relaterer os til hinanden på. I dens skala, måde og kompleksitet vil transformationen blive noget, som menneskeheden ikke har erfaret før.

Den fjerde revolution. Hvad er det?
Det er store ord. Så store og komplekse, at det er svært at forstå rækkevidden. Men hvad er det så, der forårsager den fjerde revolution? Det er emner, vi allerede har hørt om, som fx nanoteknologi, robotter, kunstig intelligens, 3D print, Big Data med fx Internet of Things/IOT, og genetik og biotekologi.

IOT

Alle emner er også relevante for skilte-, sign- og printbranchen. Det er derfor også nødvendigt allerede nu at tænke på, hvordan man kan forberede sig på udviklingen, som nok også kommer til at gå stærkt.

Hvem har ansvaret for at være proaktiv?
Vi er nød til at stille os selv nogle spørgsmål. Jeg er ikke kompetent til at vide, hvilke der er de rigtige, men det kunne måske være: Hvad betydning kommer 3D print til at spille i samfundet, og hvordan kan det evt. bruges i eksisterende printvirksomheder? – Big Data, betyder det noget for tryksager? Er det nødvendigt for den grafiske branche at tænke på hvordan de kan bruge IOT? Kan produktionsudstyr kombles mere intelligent sammen, og kan det med de nye muligheder gøres mere fleksible?

Der bør opstilles scenarier for udviklingen, og vi må allerede nu være klar til at transformere os ind i en ny tid, som allerede er begyndt. Måske blot uden at vi helt har observeret det.

Vi bliver tvunget til at sørge for at de rette kompetencer er til rådighed. Det kræver måske en omlægning af det tankesæt, der hidtil har været gældende omkring uddannelse. Vores uddannelsessteder, skole og universiteter har baseret deres undervisning og uddannelser på basis af erhvervslivets behov.

Det har i min optik også været ganske fornuftigt. For hvem ved bedre, hvad der er behov for, end dem der står med opgaverne og udfordringerne i hverdagen.

4-0

Men er det nu også nødvendigvis den rigtige indfaldsvinkel? Bør vi ikke også forlange at vores politikere, vores forskere og uddannelsesinstitutionerne tager et ansvar for at vi er parate til at kunne løse, de opgaver samfundet vil forvente af erhvervslivet , når den nye teknologiske revolution, Industri 4.0 er den vist blevet døbt, er en virkelighed. Den er allerede begyndt. Og selv om det ikke er så mange år siden, vi fx i print-og skiltesegmentet har justeret uddannelserne, så er det allerede nu, der igen skal tænkes på, hvilke kompetencer fremtidens medarbejdere i den kommunikationsindustri, vi er en del af, skal besidde.

Har du en mening om ovenstående, så kommenter gerne.

De seneste nyheder

Husted Emballage har vækstplanen klar

Husted Emballage går efter en vækst der er højere end markedets.
Husted_01
Husted Emballage har vækstplanen klar

Julekalender med bilplejeprodukter konkurrerer i Packnorth Award 2025

En spændende julekalender med bilplejeprodukter deltager i årets Packnorth Award.
ds-smith
Julekalender med bilplejeprodukter konkurrerer i Packnorth Award 2025

Ny satsning skal styrke Fujifilms tonerprintere på det nordiske marked

Fujifilm har ansat Michael Gram Riemann, som ansvarlig for partnersamarbejdet i Norden og visse østeuropæiske lande.
Revoria
Ny satsning skal styrke Fujifilms tonerprintere på det nordiske marked

Heidelberg fejrer 175 år med nyt partnersamarbejde

Jubilæum markeres med nyt samarbejde med Manroland samt åbningen af verdens største Print Media Center.
H175_01
Heidelberg fejrer 175 år med nyt partnersamarbejde

Læs videre

Behøver vi opmålte profiler i posterproduktionen?

Har man blot en enkelt printer, men mange medier, er det allerede vanskeligt at få samme farver og udtryk på tværs af de forskellige medier. Har man forskellige printsystemer og RIP'er kombineret med forskellige medier bliver det kaos.
rune_01
Behøver vi opmålte profiler i posterproduktionen?

Flest ville læse om Scandinavian Print Group

Årets julekonkurrence gik ud på at gætte den mest læste historie på Sign Print & Pack i 2024.
årets mest læste 2024
Flest ville læse om Scandinavian Print Group

Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

– Der skal klinkes nogle skår ovenpå papirkrisen, og så skal vi kigge dybere i mulighederne for automatisering, sige Lars Ole Nauta før årets Labelexpo.
LarsOleNauta
Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01
Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly