GP-Tryk/Zeuner: De har 500 personer på kursus og erhvervsbesøg årligt

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 2 February 2016
OPDATERET: 2 February

For nogle uger siden læste jeg et sted på nettet, at en gruppe studerende fra Visual Fashion Communication havde været på et udbytterigt heldags virksomhedsbesøg hos GP Tryk/Zeuner, der ligesom LaserTryk.dk er ejet af Scandinavian Print Group.

Det virksomhedsbesøg fik mig til at tænke på, hvor godt det er, at erhvervslivet bruger tid på næste generation. Det fik mig også til at tænkte på, at det måtte være temmelig ressourcekrævende. For som tidligere indehaver af et reklamebureau ved jeg, hvor meget tid, det kræver at tilrettelægge et fornuftigt virksomhedsbesøg, en praktikplads eller ligefrem at oprette en elevstilling.

Og kan det betale sig?
Det er jo det store spørgsmål. Selv om vi nok alle gerne vil give noget til det samfund, vi er en del af, så skal bundlinjen også hænge sammen. For mit eget vedkommende så ved jeg ikke, hvor meget vi fik tilbage på kontoen, når det drejede sig om fx praktikpladser, men det er heller ikke alt, der skal gøres op i penge. Vi fik til gengæld et absolut plus på kontoen, når vi inviterede til forskellige former for gå-hjem-seminarer.

Jeg har stillet spørgsmålet, om det kan betale sig til Henrik Kruse, der er ansvarlig for udviklingen og gennemførelsen af virksomhedsbesøg og kurser hos LaserTryk.dk og GP Tryk/Zeuner Grafisk.

Henrik Kruse, Salg og Marketing, GP-Tryk/Zeuner
Henrik Kruse, Salg og Marketing, GP-Tryk/Zeuner

Svaret kommer sidst i denne artikel. For først lidt om baggrunden for deres aktivitet.

Det startede med en GP-Guide
Henrik Kruse er uddannet grafiker, og efter endt læretid fik han sammen med sin bror tilbudt et generationsskifte i GP-Tryk. Her overtog Henrik, da en sælger sagde op, jobbet med salg og marketing. Det betød mange kundebesøg og mange samtaler med kunder, der også stillede mange tryktekniske spørgsmål.

Mange af kunderne havde de samme spørgsmål, derfor udviklede de hos GP-Tryk en bog – GP Guide – med svar på lidt af hvert med hensyn til at sende en opgave til tryk. I guiden kan du fx få et overblik over alle parametre i trykprocessen, se priser og prisalternativer, se 5000 farveprøver og 100 papirprøver. Det gør det lettere at være kreativ – og sikker på et færdigt resultat, der svarer til forventningerne.

GP-Guiden blev så populær og anerkendt, at Henrik også blev inviteret til at holde kurser rundt omkring. Og da GP-Tryk og Zeuner Grafisk flyttede sammen fik de nogle meget bedre muligheder for at holde egne inhouse kurser.

GP-Guide

Se bogen her

Men de er også åbne for at modtage besøg af studerende, som fx holdet fra Visual Fashion Communications, der besøgte trykkeriet en hel dag i forbindelse med et semester, hvor de skulle arbejde med udformningen af et magasin.

– Hos GP-Tryk og Zeuner Grafisk kan de studerende opleve næsten alle former for trykteknik, færdiggørelse og efterbehandling. De skal lære trykkerierne at kende, de skal lære produktionsmuligheder, og på den måde blive bedre medarbejdere i de jobs, de skal ud i, når de er færdige med deres studier, forklarer Henrik Kruse.

Skolebesøg
studerende1
Visual Fashion-holdet var på et heldagsbesøg. Besøget er en kombination af kursus og en rundtur gennem hele produktionen. Rundturen tager mindst 2 timer, og de studerende vil mange steder blive præsenteret for en trykopgave, som bliver forklaret i detaljer. Der kan også blive vist eksempler på såvel en god tryksag som en knap så vellykket.

– Det er lærerigt, fx at forstå hvorfor et skæremærke har betydning. Hvorfor det er vigtigt med de min. 3 mm til beskæring. De studerende forstår det bedre, når de ser, hvorfor det betyder noget i selve produktionen. Så kan de også forstå, hvornår det bare skal overholdes, og hvornår det måske kan overskrides lidt, forklarer Henrik Kruse.

Ikke alle skoler er på heldagsbesøg, nogle kommer bare i 4 timer, men det er også minimum, hvis besøget skal give mening. Alle besøgende får et GP-katalog med hjem. Kataloget er en miniudgave af den store GP-Guide, som er for dyr at producere til alle de 500 besøgende årligt.

Henrik Kruse fortæller, at den næste gruppe, der kommer på besøg, er på 35 personer. De bliver inddelt i tre grupper, når de skal på rundgang. Så der er tale om en ret så ressourcetung opgave.

kursus
Kurser
GP-Tryk og Zeuner Grafisk inviterer også til rigtige kurser, hvor de tager et gebyr pr. deltager. Men uanset om det er betalende kursister eller studerende, der kommer gratis på besøg, så er der stor tilfredshed med oplevelsen. Og det er ikke unormalt, at en rundtur afslutttes med klapsalver.

Skolerne er glade for muligheden for erhvervsbesøg
Der findes andre trykkerier end LaserTryk.dk og GP-Tryk/Zeuner Grafisk, der tager mod studerende, og de er glade for mulighederne. Mange er også begyndt at planlægge et eller flere virksomhedsbesøg, når undervisningsforløbene skemalægges.

Vi har talt med to skoler, der har besøgt GP-Tryk og Zeuner Grafisk. Hvad de mener kan du læse her:

TEKO Grafisk Undervisningsbureau – underviser Dorte Klemmensen
Hvad er jeres målsætning med at besøge en grafisk virksomhed med eleverne?
Jeg havde magasin-design med de studerende på 4. semester af Visual Fashion Communication. I denne periode lavede de studerende et magasin i InDesign og i den forbindelse var det naturligt at se, hvad der sker med en tryksag, når vi som grafikere sender noget til tryk.

Hvad får eleverne ud af et besøget?
Udover en masse god teori omkring trykprocesser, farver og papir, er det bare altid godt at besøge et sted, som måske kan blive ens leverandør af tryksager, når de studerende får job som grafikere efter deres udannelse. Det er godt at kende alle processer i det arbejde man udfører. 

Hvad betyder det for jer, at der er virksomheder som GP-Tryk/Zeuner, der stiller sig til rådighed for jer som skole?
Det er så fedt at virksomheder gider bruge tid på de studerende og på skoler som Via/TEKO.  

Er der flere virksomheder, der tilbyder det samme?
Ja, der er en del trykkerier og andre firmaer, der gerne åbner deres døre for en rundvisning, og efter vi havde besøgt LaserTryk.dk og GP-Tryk/Zeuner, tog vi videre til det Grafiske Hus, som efterbehandler tryksager. Det var en rigtig spændende dag. 

Har du et ønske til fremtidige virksomhedsbesøg med jeres elever?
Det er vigtigt at virksomhedsbesøgene er relevante efter hvilke fag vi kører. Men det er ikke sidste gang jeg besøger LaserTryk.dk og GP-Tryk/Zeuner med et hold studerende. Hvis vi snakker den grafiske branche, kunne det også være sjovt at besøge andre leverandører til den grafiske branche – det kunne også være specialtrykkerier, papirproducenter, fotografer, trendforskere, reklamebureauer, skiltemagere og diverse messer og museer. Alt hvad der kan udvide de studerendes viden 🙂

Aarhus Tech – Center for kultur og visuel kommunikation/lærer Martin Olesen
Hvad er jeres målsætning med at besøge en grafisk virksomhed med eleverne?
Vi prøver både på grund- og hovedforløb at besøge grafiske virksomheder – specielt trykkerier – for at give eleverne indblik i de ofte ret krævende tekniske problematikker, der kan forekomme, når deres grafiske produkter sendes til tryk.

Hvad får eleverne ud af et besøget?
Elevernes praktikvirksomheder er ofte ret specialiserede, fx er nogle rene digitale virksomheder. På et besøg på et trykkeri lærer eleverne fx om betydningen af korrekt farvestyring og alle de andre hensyn, der skal tages i forbindelse med trykning og efterbehandling af deres trykte produkter.

Hvad betyder det for jer, at der er virksomheder som GP-Tryk/Zeuner, der stiller sig til rådighed for jer som skole?
GP-Tryk/Zeuners tilbud er helt særligt, da de over en hel dag gennemgår det grafiske workflow og potentielle faldgruber og sætter det i relation til deres egen produktion. Det giver eleverne et fantastisk grundlag for den fortsatte undervisning på skolen.

Er der flere virksomheder, der tilbyder det samme?
Vi har også et godt samarbejde med andre trykkerier i Aarhus-området, som vi med jævne mellemrum får lov til at besøge og få et indblik i netop deres produktion.

Har du et ønske til fremtidige virksomhedsbesøg med jeres elever?
Vi har ind imellem svært ved at komme ud med vores elever pga. travlhed i virksomhederne – så generelt har vi kun en bøn til virksomhederne om at afse tid til os. Vi arrangerer også individuelle besøg for vores elever på grundforløbene, ligesom vores skolepraktik-elever altid er interesseret i muligheden for virksomhedsforlagt undervisning. I disse sammenhænge er vi også på stadigt udkig efter potentielle samarbejdspartnere blandt virksomhederne i hele midtjylland.

Og kan det så betale sig på bundlinjen for LaserTryk.dk og GP-Tryk/Zeuner Grafisk?
I LaserTryk.dk’s CSR-politik står der, at de skal give noget tilbage til samfundet. Det gør de så blandt andet med deres kurser og modtagelse af studerende med gennemarbejdede programmer. Det kræver en indsats af mange medarbejdere, og Henrik Kruse kan ikke direkte måle resultatet på bundlinjen.

– Det kunne jeg dengang, vi inviterede kunder og kundeemner til at deltage i trykkurserne. Det gav rigtig god mening. Det er lidt sværere i dag, hvor der også er mange studerende. Men det er min og vores overbevisning, at det gavner både vores omdømme og vores bundlinje, afslutter Henrik Kruse vores samtale.

Læs videre

Flest ville læse om Scandinavian Print Group

Årets julekonkurrence gik ud på at gætte den mest læste historie på Sign Print & Pack i 2024.
årets mest læste 2024

Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

– Der skal klinkes nogle skår ovenpå papirkrisen, og så skal vi kigge dybere i mulighederne for automatisering, sige Lars Ole Nauta før årets Labelexpo.
LarsOleNauta

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01

Mercoprint flytter sydpå

Mercoprint valgte i 2022 at flytte deres hovedkontor fra Københavns omegn til Næstved. Det var en beslutning som blandt andet var baseret på en markant ændret kundeadfærd.
Mercoprint_01

De seneste nyheder

Nyt online-kursus i interiør dekoration

Folieproducenten CoverStyl i Luxembourg har lanceret et kursusforløb med fem timers online undervisning fordelt på 26 kurser á 3-5 minutters varighed.
CoverStyl E-Learning

Fahlén Skilte udvider ejerkredsen og satser på større synlighed

Pr. 1. januar er Lasse Schneider indtrådt som medejer af Fahlén Skilte, som ellers er stiftet og indtil nu 100% ejet af Michael Fahlén.
fahlen_skilte_01

Roland DG lancerer nyt flagskib i storformatserien

TrueVIS XP-640 er en 64” øko-solvent inkjetprinter der med forskudt printhoved-design og finere dråbestruktur leverer både højere densitet og hastighed.
XP-640_Printer

Inline efterbehandling blev redningen for GrafiPro

GrafiPro er en lille virksomhed med en pudsig historie og en fantastisk beliggenhed – og så går det faktisk rigtig godt. Blandt andet på grund af nogle gode investeringer.
grafipro_01