Kreative løsninger er penge værd …

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 27 January 2016
OPDATERET: 27 January

I næsten alle brancher er konkurrence sundt. Under den finansielle krise oplevede de fleste virksomheder, at deres produkter blev ekstra presset på prisen. Mange produkter er hyldevarer, og den ene leverandør kan levere et produkt, der er lige så godt som konkurrentens.
Så vil mange påstå, at de har en bedre kundebetjening, en hurtigere levering eller en mere stabil kvalitet. Men det er ikke nok til at kunne få en bedre pris for produktet. Der skal mere til.
Hos Esser Skilte i Aalborg satser de på at tilbyde de kunder, som er interesseret, løsninger, der ikke kan hentes ned fra ”hylden”. De tænker kreativt, og udvikler gerne forslag til deres kunder, der kræver lidt mere, men også får større opmærksomhed. Og det er jo ofte formålet med de opgaver, kunderne efterspørger – synlighed.

Svend Larsen, indehaver af Esser Skilte
Svend Larsen, indehaver af Esser Skilte

– Kreativitet er ikke så konkurrencepræget, derfor er det lettere at tjene penge på disse opgaver i sammenligning med de mere standardprægede løsninger, fortæller Svend Larsen, indehaver af Esser Skilte.
En bredt udbud af produkter
Svend Larsen er selv udlært skiltemaler og startede tilbage i 1984 Esser Skilte, der i dag har 12 medarbejdere.
Esser Skilte tilbyder en bred palet af produkter inden for skilte, bilreklamer og solfilm samt storformat. For nogle år siden oprettede de en ny afdeling med alt inden for messer: udstillingsmateriale, messedesign og –opbygning i både ind- og udland.
Der er tre medarbejdere i afdelingen, den ene er møbelsnedker. Det er nødvendigt, når der skal tænkes i kreative messe- og udstillingsstande, men det er det, der gør forskellen. Både for Esser Skilte og ikke mindst for deres kunder, der får et produkt, de ikke bare kan købe hvor som helst. Nedenfor ses billeder fra en 135 kvm stor messestand, opstillet i Düsseldorf.

Messestand1 Messestand3 Messestand2

Men det er ikke blot i Messe-afdelingen, at der udføres opgaver, der er unikke og tilpasset kundens ”brand” og behov for synlighed. Alle medarbejdere i Esser Skilte tænker kreativt, fortæller Svend Larsen
Kunder fra nær og fjern
Kunderne ligger inden for en lige så bred palet som opgaverne. Store og små, fra nærområde og fra resten af landet og også fra udlandet.

Tankbil

Svend Larsen nævner bl.a. en norsk kunde, som gennem de seneste par år har fået dekoreret cirka 25 store tankbiler.

Jeg spørger lidt frækt, hvorfor kunder fra fx Sjælland eller Norge vælger en leverandør i Aalborg, og svaret kommet hurtigt og med et stort smil:
– Det er da fordi, vi er gode, lyder det fra Svend Larsen med jysk beskedenhed J
Kreative løsninger hjalp også gennem krisen
Som alle andre virksomheder – ikke mindst i sign- og printbranchen – blev Esser Skilte ramt af den nedgang, der kom i erhvervslivets lyst og evne til at bruge penge til reklame og synlighed i form af fx skiltning og bildekorationer.
Konkurrencen blev hård. Der var kamp om kunderne, men så var det en fordel at kunne tilbyde opgaver, der var lidt mere end en standardiseret hyldevare.
– Nu er det meget bedre. Det går fint og fornuftigt, afslutter Svend Larsen vores samtale.
 

Læs videre

Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

– Der skal klinkes nogle skår ovenpå papirkrisen, og så skal vi kigge dybere i mulighederne for automatisering, sige Lars Ole Nauta før årets Labelexpo.
LarsOleNauta

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01

Mercoprint flytter sydpå

Mercoprint valgte i 2022 at flytte deres hovedkontor fra Københavns omegn til Næstved. Det var en beslutning som blandt andet var baseret på en markant ændret kundeadfærd.
Mercoprint_01

Når den gode stemning bliver en salgsparameter

Der er en ualmindelig god stemning, når man kommer ind hos BW & Madsen Skilte Reklame i Haderslev. Havde der været dug på bordene, havde det næsten været som at være hjemme i privaten.
BW_01

De seneste nyheder

Se ny wrapping folie med dobbeltfunktion på åbent hus

3M lancerer en helt ny folie, der går under navnet Protection Wrap Film (PWF) fordi det både er en PPF og en wrapping folie.
åbent hus

Mondi lukker papirfabrik

Mondi lukker permanent sin bulgarske papirfabrik Stambolijski efter en brand den 24. september.
MondiStambo2

Flyvende start for Epsons etiketsatsning

Epson har fremstillet etiketprintere i over et årti, men i Norden har deres fokus mere været på storformat og tekstilprint – indtil nu.
Epson-1-1024x683

Ny fabrik skal styrke Plockmatics globale tilstedeværelse

Det nye anlæg vil give øget kapacitet og effektivitet i produktionen, men vil også sætte virksomheden i stand til at vokse.
Plockmatic_03