Kreative løsninger er penge værd …

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 27 January 2016
OPDATERET: 27 January

I næsten alle brancher er konkurrence sundt. Under den finansielle krise oplevede de fleste virksomheder, at deres produkter blev ekstra presset på prisen. Mange produkter er hyldevarer, og den ene leverandør kan levere et produkt, der er lige så godt som konkurrentens.
Så vil mange påstå, at de har en bedre kundebetjening, en hurtigere levering eller en mere stabil kvalitet. Men det er ikke nok til at kunne få en bedre pris for produktet. Der skal mere til.
Hos Esser Skilte i Aalborg satser de på at tilbyde de kunder, som er interesseret, løsninger, der ikke kan hentes ned fra ”hylden”. De tænker kreativt, og udvikler gerne forslag til deres kunder, der kræver lidt mere, men også får større opmærksomhed. Og det er jo ofte formålet med de opgaver, kunderne efterspørger – synlighed.

Svend Larsen, indehaver af Esser Skilte
Svend Larsen, indehaver af Esser Skilte

– Kreativitet er ikke så konkurrencepræget, derfor er det lettere at tjene penge på disse opgaver i sammenligning med de mere standardprægede løsninger, fortæller Svend Larsen, indehaver af Esser Skilte.
En bredt udbud af produkter
Svend Larsen er selv udlært skiltemaler og startede tilbage i 1984 Esser Skilte, der i dag har 12 medarbejdere.
Esser Skilte tilbyder en bred palet af produkter inden for skilte, bilreklamer og solfilm samt storformat. For nogle år siden oprettede de en ny afdeling med alt inden for messer: udstillingsmateriale, messedesign og –opbygning i både ind- og udland.
Der er tre medarbejdere i afdelingen, den ene er møbelsnedker. Det er nødvendigt, når der skal tænkes i kreative messe- og udstillingsstande, men det er det, der gør forskellen. Både for Esser Skilte og ikke mindst for deres kunder, der får et produkt, de ikke bare kan købe hvor som helst. Nedenfor ses billeder fra en 135 kvm stor messestand, opstillet i Düsseldorf.

Messestand1 Messestand3 Messestand2

Men det er ikke blot i Messe-afdelingen, at der udføres opgaver, der er unikke og tilpasset kundens ”brand” og behov for synlighed. Alle medarbejdere i Esser Skilte tænker kreativt, fortæller Svend Larsen
Kunder fra nær og fjern
Kunderne ligger inden for en lige så bred palet som opgaverne. Store og små, fra nærområde og fra resten af landet og også fra udlandet.

Tankbil

Svend Larsen nævner bl.a. en norsk kunde, som gennem de seneste par år har fået dekoreret cirka 25 store tankbiler.

Jeg spørger lidt frækt, hvorfor kunder fra fx Sjælland eller Norge vælger en leverandør i Aalborg, og svaret kommet hurtigt og med et stort smil:
– Det er da fordi, vi er gode, lyder det fra Svend Larsen med jysk beskedenhed J
Kreative løsninger hjalp også gennem krisen
Som alle andre virksomheder – ikke mindst i sign- og printbranchen – blev Esser Skilte ramt af den nedgang, der kom i erhvervslivets lyst og evne til at bruge penge til reklame og synlighed i form af fx skiltning og bildekorationer.
Konkurrencen blev hård. Der var kamp om kunderne, men så var det en fordel at kunne tilbyde opgaver, der var lidt mere end en standardiseret hyldevare.
– Nu er det meget bedre. Det går fint og fornuftigt, afslutter Svend Larsen vores samtale.
 

De seneste nyheder

J&CO investerer massivt i fremtiden

Med en investering på mere end én million i nye printere satser J&CO på at effektivisere produktionen for at kunne følge med de mange store opgaver, de har fået.
J&CO_01
J&CO investerer massivt i fremtiden

Xerox køber Lexmark

Købet beskrives i en pressemeddelelse som en vigtig milepæl i Xerox' strategiske transformation til at blive en førende leverandør af innovative løsninger til den moderne hybride arbejdsplads.
Xerox-Gil-Hatch-Center-for-Customer-Innovation
Xerox køber Lexmark

Carina Christensen forlader GRAKOM

GRAKOM fortæller i en pressemeddelelse, at adm. direktør Carina Christensen forlader GRAKOM efter bare to år på posten.
carina_grakom
Carina Christensen forlader GRAKOM

– Med vores beliggenhed, skal vi kunne alt!

Det er ejer og daglig leder Tommy Jørgensen som står for udtalelsen om, at de skal kunne alt.
gt_01
– Med vores beliggenhed, skal vi kunne alt!

Læs videre

Behøver vi opmålte profiler i posterproduktionen?

Har man blot en enkelt printer, men mange medier, er det allerede vanskeligt at få samme farver og udtryk på tværs af de forskellige medier. Har man forskellige printsystemer og RIP'er kombineret med forskellige medier bliver det kaos.
rune_01
Behøver vi opmålte profiler i posterproduktionen?

Flest ville læse om Scandinavian Print Group

Årets julekonkurrence gik ud på at gætte den mest læste historie på Sign Print & Pack i 2024.
årets mest læste 2024
Flest ville læse om Scandinavian Print Group

Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

– Der skal klinkes nogle skår ovenpå papirkrisen, og så skal vi kigge dybere i mulighederne for automatisering, sige Lars Ole Nauta før årets Labelexpo.
LarsOleNauta
Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01
Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly