Tænker du digitalt magasin – tænk utraditionelt

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 19 January 2016
OPDATERET: 19 January

Misfit, som er et 100 % digitalt publiceringshus, er både en iværksætter- og en vækstvirksomhed. De
åbnede hele fem digitale magasiner sidste år, og husets iNPUT-magasin er med 30.000 læsere Nordens største.
Ifølge grundlæggeren, Torben Vognsen, er en af de største udfordringer for at lykkes digitalt, at man stirrer sig blind på traditionerne fra printbranchen.
Den digitale oplevelse stiller høje krav til samarbejdet mellem journalister, annoncesælgere og layoutere.
Faktisk går Misfit i en stor bue rundt om tryksager, når det kommer til arbejdsprocessen. For med digitale magasiner handler det om at producere fængende indhold, der skal konkurrere med alt fra sociale medier til Netflix, og det kræver fx, at layouteren aktivt kan indtænke visuelle elementer til historier, før de er skrevet.

Grundlægger af Misfit, journalist Torben Vognsen
Grundlægger af Misfit, journalist Torben Vognsen

– Som et digitalt mediehus er det farligste, man kan gøre, at tænke som et traditionelt magasin. Hos os sidder alle med fra start. Både layoutere, journalister og annoncesælgere. Hvis vi kan se, at en historie eller et emne har stor interesse hos vores læsere, så tilføjer vi nogle ekstra sider og anmeldelser. Vi er ikke bundet af et bestemt sideantal. Samtidig kan den digitale platform lynhurtigt fortælle os, hvad læseren rent faktisk bruger mest tid på, så vi kan forbedre os til næste nummer, forklarer Torben Vognsen, der selv er journalist
Ud over nye krav til samarbejdet så betyder den digitale distribution, at Misfit ikke tænker på momsfritagelse. I stedet er de mere optagede af de retina-skærme, som læserne sidder og kigger på.
– Som et digitalt mediehus er vi ligeglade med momsregler. Det, der virkelig betyder noget for vores forretning, er retina-skærme. De har været afgørende for, at læseoplevelsen når et højt niveau, og uden dem ville vores magasiner som fx iNPUT have markant sværere ved at udnytte de interaktive muligheder, som det digitale tilbyder, siger Torben Vognsen.
Folk vil have korte, interaktive historier
Arbejdet med et digitalt magasin stiller nye krav til medarbejderne. Man skal arbejde helt tæt sammen med sin redaktør og layouter, hvis magasinet skal blive virkelighed – og det kræver, at man tænker uden for sit eget område. Kun på den måde kan indholdet blive mere end en indscannet printartikel. Der skal videoer, 3D-modeller og andet interaktivt til for at fænge interessen og sikre, at magasinet skiller sig ud fra mængden.
– Et digitalt magasin kræver, at redaktøren, layouteren og annoncesælgeren arbejder tæt sammen. I dag vil folk have kortere historier, og det skal ikke kun være en flad PDF. Der skal mere til – og som journalist og layouter er opgaven at finde de måder, hvorpå historien kan vokse og opleves via skærmen, udtaler Torben Vognsen.
Et eksempel på den nye form for indhold er 3D-modeller, infografikker og korte videoer, der kan bidrage med en ekstra oplevelse, man ikke kan få ved at læse et traditionelt trykt magasin.
Det kan kun gå for langsomt
Siden sin begyndelse har Misfit benyttet publiceringsværktøjerne i Adobes DPS-løsning.
En af årsagerne til, at vi har været i stand til at nå så hurtigt ud med vores publikationer, er Adobes DPS-løsning. Publiceringsplatformen samler alle vores redskaber et sted, og den gør os i stand til lynhurtigt at udvikle nye publikationer og formater med et begrænset antal medarbejdere. Så vi holder både omkostningerne nede samtidig med, at vi kan bevæge os hurtigere end mange af vores større konkurrenter, slutter Torben Vognsen.
I den nærmeste fremtid forventer Misfit at lancere yderligere to nye magasiner.

Læs videre

Behøver vi opmålte profiler i posterproduktionen?

Har man blot en enkelt printer, men mange medier, er det allerede vanskeligt at få samme farver og udtryk på tværs af de forskellige medier. Har man forskellige printsystemer og RIP'er kombineret med forskellige medier bliver det kaos.
rune_01

Flest ville læse om Scandinavian Print Group

Årets julekonkurrence gik ud på at gætte den mest læste historie på Sign Print & Pack i 2024.
årets mest læste 2024

Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

– Der skal klinkes nogle skår ovenpå papirkrisen, og så skal vi kigge dybere i mulighederne for automatisering, sige Lars Ole Nauta før årets Labelexpo.
LarsOleNauta

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01

De seneste nyheder

BibMedia køber Jysk Emblem Fabrik

Stig Hellstern og Hanne Hørup har efter 138 års familieejerskab valgt at sælge virksomheden Jydsk Emblem Fabrik A/S til BibMedia A/S.
Screenshot

Hexis åbner retursystem for folier og liner

For at støtte op om de stigende miljøkrav indfører Hexis et retursystem for liner og folier.
christel

UPM lukker papirfabrik i Tyskland

UPM fortsætter med at tilpasse sin papirkapacitet til kundeefterspørgslen og planlægger derfor permanent at lukke sin papirfabrik i Ettringen i Tyskland.
upm-ettringen

Totalt KAOS

Hvis man forsøger at finde et godt navn til en nystartet virksomhed og sætter små post-it-lapper med alle ideerne op på en tavle, kan det godt ende i totalt kaos.
kaos_01