Mandag den 4. januar i år var for PrinfoHolbækHedehuseneKøge ikke bare første arbejdsdag i det nye år. Det var også starten på et nyt kapitel i deres markedstilgang, hvor strategien skal være meget mere kundeorienteret.
De har derfor oprettet en ny stilling som salgsdirektør. Den er blevet besat af Claus Grundtmann Jensen, der kommer med rigtig mange års brancheerfaring – bl.a. fra Saloprint, Intermail og senest Damgaard Jensen.
Men selv om Claus næsten er født ind i den grafiske branche med en far, der var trykker hos Saloprint, så var det ikke lige den branche, den unge Claus Jensen så som sin indgang til erhvervslivet. Så han tog en uddannelse inden for regnskab og kontor. Men på et tidspunkt kom Claus’ far og foreslog, at Claus også tog en uddannelse som trykker. Saloprint havde brug for en lærling, og det var rigtig fint, hvis denne også kunne noget med regnskab og administration.
Efter lidt betænkningstid, slog Claus Jensen til. Han blev udlært trykker og tog efterfølgende også en grafisk lederuddannelse på Mediehøjskolen.
PrinfoHolbækHedehuseneKøge
Med den brede uddannelse i rygsækken er det blevet til mange år i den grafiske branche, hvor Claus Jensen har haft et specielt fokus på salgsarbejdet og tilgangen til kunderne. Senest hos Damgaard Jensen, hvor hele storformatområdet kom helt ind under huden.
Og det bliver der brug for nu. Prinfohhk har i løbet af efteråret 2015 udvidet med en produktionsafdeling til out- og indoormarkedet. Der er blevet investeret i en Agfa Anapurna M 2050 og et Zünd skærebord G3 XL-3200.
I forvejen tilbyder Prinfohhk tryk af alt fra visitkort til formularsæt og bøger samt emballageæsker. Kort sagt et bredt spektre af tryksager, som nu udvides med muligheder inden for ikke blot store formater men også materialer som fx tryk på glas, træ og tekstil.
Salgsdirektørens strategi: Vi skal gøre os ”lækre”
– Nu gælder det om at få formidlet alle disse muligheder videre til kunderne, fortæller den nye salgsdirektør.
Det skal ske ved have større fokus på kunderne og deres behov. Og behovene skal afdækkes ude hos kunderne.
Prinfohhk er en virksomhed med en historie, der går tilbage til 1916. Der er 26 ansatte, heraf er de seks beskæftiget med salg.
Da Claus holdt sit første salgsmøde med de seks sælgere, var det overordnede budskab, at Prinfohhk skal gøre sig lidt mere ”lækker” over for kunderne og være der for dem med de produkter, de kan bruge. Samt at kunderne skal opsøges face-to-face.
– Når man sidder ude hos en kunde, finder man opgaver, der også skal løses, forklarer Claus, og han fortsætter: – Salget skal struktureres mod kunderne.
Korttidsmål
Lige nu bruger Claus Jensen selv meget af sin til at lære virksomheden at kende. At få den helt ind under huden. Men der er også tid til at deltage i det opsøgende kundearbejde.
Print og Medier spurgte Claus, hvad han har sat sig som mål for de første tre måneder som salgsdirektør hos Prinfohhk.
– Salgsgruppen vil om tre måneder sidde her om bordet og være enige om, at det var den rigtige strategi at være kundeorienteret, lyder det sikkert og med et overbevisende smil på læben fra salgsdirektør Claus Jensen.
Derudover vil de være færdige med at indrette et nyt showroom. For selv om kunderne skal besøges, skal der også være mulighed for at invitere til gå-hjem-møder med relevante og spændende små foredrag, hvor kunderne kan blive inspireret til nye muligheder og opleve den omfattende vifte af tilbud, Prinfohhk kan hjælpe med.