Jacob Hededam: Tidligere solgte han produkterne – nu bruger han dem i et driftmiljø

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 19 January 2016
OPDATERET: 19 January

Jacob Hededam var indtil for godt et år siden Sales Manager – Prinect hos Heidelberg. En stolt gammel virksomhed, som på trods af krise og strukturelle ændringer på det grafiske marked, stadig her i Danmark/Sverige havde 70 medarbejdere, og mange, mange flere internationale kolleger, som der kunne sparres med.
I dag er Jacob ansat som CIO hos CoolGray. En af vores større kommunikationsvirksomheder beliggende i Skovlunde uden for København. Der er flere medarbejdere, 165 personer, men det er en ren dansk organisation.
Fra det internationale til det danske miljø

Jacob Hededam, CIO hos CoolGray
Jacob Hededam, CIO hos CoolGray

Forskellen på de to virksomheder kan lyde stor. Det Jacob savner mest fra sin Heidelbergtid er den internationale atmosfære, og de mange kolleger, fx fra Tyskland, der var en del af hverdagen, og gav en kompetencebredde og viden, der var meget værdifuld – og givende, fremgår det af min samtale med Jacob.
– Til gengæld er det er stort plus at være en dansk organisation med hurtig proces. Vi kan agere ”på dagen”, og kan selv gøre noget ved sagen, lyder det fra Jacob Hededam.
Fra leverandør- til brugersiden
Den forskel er ikke så stor, ifølge Jacob. Det er stadig de samme udfordringer, der er fokus på: effektivitet, indtjening og kunderne.
Hvis der er en forskel, så kan den lidt ironisk udtrykkes sådan:
– Før tog jeg mod skideballerne, hvis noget drillede. Nu er det mig, der kan give dem, lyder det med et stort smil og glimt i øjet.
Jacob nævner også, at det har været noget af en øjenåbner nu at skulle arbejde med de løsninger, han selv har solgt.
– Det er ekstremt lærerigt at se produktet fungere i hverdagen, hvor de skal implementeres i et driftsmiljø.
Udfordringerne
Jacob Hededam kunne hurtigt se, at der ikke bare skulle procesoptimeres i produktionen. Det skulle være i hele organisationen samt ikke mindst i den kundetilgang, CoolGray har.
– Hos mange kunder er IT-serviceopgaver også et produkt.
En af udfordringerne som bruger af IT-løsninger for Jacob har været at vælge de rigtige projekter på de rigtige tidspunkter.
– Vi er en driftsvirksomhed, der skal fungere samtidig med at ændringer og nye løsninger implementeres. Jeg har skulle lære afgrænsningens og prioriteringens kunst. Og hvor vigtigt det er, at personalet er positivt med i processen. Derfor betyder projektbeskrivelse og dokumentation virkelig meget, fortæller Jacob Hededam.
Fra IT til digital
IT-opgaverne ligger i mange grafiske virksomheder normalt som en del af driften, og der er ikke så meget fokus på udvikling og kundeorienteringen.
– Men en stor del af kundernes markedsføringsbudget bruges på digitale områder, derfor skal vi også kunne servicere dem på digitale medier. CIO-titlen bliver derfor også oftere og oftere udskiftet med CDO, forklarer Jacob.
Mest spændende
For Jacob Hededam har det været spændende og meget positivt at blive en del af en koncentreret ledergruppe i en privat virksomhed, hvor direktøren også er ejer.
– Og så det at have en så driftig direktør som Brian Hindse, og en virksomhed med så brede kompetencer og produkter samt glade kunder, lyder slutreplikken fra CoolGrays CIO.
 
 

Læs videre

Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

– Der skal klinkes nogle skår ovenpå papirkrisen, og så skal vi kigge dybere i mulighederne for automatisering, sige Lars Ole Nauta før årets Labelexpo.
LarsOleNauta

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01

Mercoprint flytter sydpå

Mercoprint valgte i 2022 at flytte deres hovedkontor fra Københavns omegn til Næstved. Det var en beslutning som blandt andet var baseret på en markant ændret kundeadfærd.
Mercoprint_01

Når den gode stemning bliver en salgsparameter

Der er en ualmindelig god stemning, når man kommer ind hos BW & Madsen Skilte Reklame i Haderslev. Havde der været dug på bordene, havde det næsten været som at være hjemme i privaten.
BW_01

De seneste nyheder

LM Sign opruster til udvikling

LM Sign i Sønderborg har gennem det sidste år investeret i nye maskiner. Nu er tiden kommet til at opruste på mandskabssiden.
LMS_01

UPM Raflatac lukker etiketfabrik

UPM Raflatac har besluttet at lukke deres fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland permanent for at forbedre organisationens samlede effektivitet og rentabilitet.
UPM-Grafityp

Koenig & Bauer reorganiserer

For at komme tættere på nuværende og fremtidige kundebehov reduceres antallet af divisioner fra tre til to.
K&B_01

Tre virksomheder bliver til én

Tre sønderjyske virksomheder går sammen under nyt navn og på sigt flytter de også sammen under ét tag.
Screenshot