Jacob Hededam: Tidligere solgte han produkterne – nu bruger han dem i et driftmiljø

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 19 January 2016
OPDATERET: 19 January

Jacob Hededam var indtil for godt et år siden Sales Manager – Prinect hos Heidelberg. En stolt gammel virksomhed, som på trods af krise og strukturelle ændringer på det grafiske marked, stadig her i Danmark/Sverige havde 70 medarbejdere, og mange, mange flere internationale kolleger, som der kunne sparres med.
I dag er Jacob ansat som CIO hos CoolGray. En af vores større kommunikationsvirksomheder beliggende i Skovlunde uden for København. Der er flere medarbejdere, 165 personer, men det er en ren dansk organisation.
Fra det internationale til det danske miljø

Jacob Hededam, CIO hos CoolGray
Jacob Hededam, CIO hos CoolGray

Forskellen på de to virksomheder kan lyde stor. Det Jacob savner mest fra sin Heidelbergtid er den internationale atmosfære, og de mange kolleger, fx fra Tyskland, der var en del af hverdagen, og gav en kompetencebredde og viden, der var meget værdifuld – og givende, fremgår det af min samtale med Jacob.
– Til gengæld er det er stort plus at være en dansk organisation med hurtig proces. Vi kan agere ”på dagen”, og kan selv gøre noget ved sagen, lyder det fra Jacob Hededam.
Fra leverandør- til brugersiden
Den forskel er ikke så stor, ifølge Jacob. Det er stadig de samme udfordringer, der er fokus på: effektivitet, indtjening og kunderne.
Hvis der er en forskel, så kan den lidt ironisk udtrykkes sådan:
– Før tog jeg mod skideballerne, hvis noget drillede. Nu er det mig, der kan give dem, lyder det med et stort smil og glimt i øjet.
Jacob nævner også, at det har været noget af en øjenåbner nu at skulle arbejde med de løsninger, han selv har solgt.
– Det er ekstremt lærerigt at se produktet fungere i hverdagen, hvor de skal implementeres i et driftsmiljø.
Udfordringerne
Jacob Hededam kunne hurtigt se, at der ikke bare skulle procesoptimeres i produktionen. Det skulle være i hele organisationen samt ikke mindst i den kundetilgang, CoolGray har.
– Hos mange kunder er IT-serviceopgaver også et produkt.
En af udfordringerne som bruger af IT-løsninger for Jacob har været at vælge de rigtige projekter på de rigtige tidspunkter.
– Vi er en driftsvirksomhed, der skal fungere samtidig med at ændringer og nye løsninger implementeres. Jeg har skulle lære afgrænsningens og prioriteringens kunst. Og hvor vigtigt det er, at personalet er positivt med i processen. Derfor betyder projektbeskrivelse og dokumentation virkelig meget, fortæller Jacob Hededam.
Fra IT til digital
IT-opgaverne ligger i mange grafiske virksomheder normalt som en del af driften, og der er ikke så meget fokus på udvikling og kundeorienteringen.
– Men en stor del af kundernes markedsføringsbudget bruges på digitale områder, derfor skal vi også kunne servicere dem på digitale medier. CIO-titlen bliver derfor også oftere og oftere udskiftet med CDO, forklarer Jacob.
Mest spændende
For Jacob Hededam har det været spændende og meget positivt at blive en del af en koncentreret ledergruppe i en privat virksomhed, hvor direktøren også er ejer.
– Og så det at have en så driftig direktør som Brian Hindse, og en virksomhed med så brede kompetencer og produkter samt glade kunder, lyder slutreplikken fra CoolGrays CIO.
 
 

De seneste nyheder

Dansk start-up tilbyder automatiseret syning af soft signage

Det er, den i branchen kendte, Steen Mikkelsen der står bag produktet FASTSEWN som automatiserer såvel syning som skæring af polyesterbaserede tekstiler.
fastsewn_01

Kailow A/S udnævner ny adm. direktør

Det er Per Puch Holm-Larsen der tiltræder som adm. direktør 1. april.
per_puch

Smadremanden på besøg i Classic Car House

Endnu engang bød Sign Service på åbent hus, hvor gæsterne blev inviteret til at prøve selv. Her blev der blandt andet smadret glas med sikkerhedsfilm.
benny

Højhastigheds inkjet er fremtiden for Ricoh

Arkbaseret toner er stadig et vigtigt segment for Ricoh, men det er inden for inkjet, at den reelle udvikling og vækst er.
Ricoh-Eef-2

Læs videre

Behøver vi opmålte profiler i posterproduktionen?

Har man blot en enkelt printer, men mange medier, er det allerede vanskeligt at få samme farver og udtryk på tværs af de forskellige medier. Har man forskellige printsystemer og RIP'er kombineret med forskellige medier bliver det kaos.
rune_01

Flest ville læse om Scandinavian Print Group

Årets julekonkurrence gik ud på at gætte den mest læste historie på Sign Print & Pack i 2024.
årets mest læste 2024

Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

– Der skal klinkes nogle skår ovenpå papirkrisen, og så skal vi kigge dybere i mulighederne for automatisering, sige Lars Ole Nauta før årets Labelexpo.
LarsOleNauta

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01