
Det er fem år siden, at Jane Carlsen og Casper Madsen startede Foliekoncept i Skive. Det er overordnet gået godt.
De har udvidet både maskinparken, antallet af kvadratmeter og har fået flere ansatte. Men de bruger også meget tid i virksomheden – som i rigtig meget tid.
– Vi ved, at vi kan vores håndværk og hellere vil lave ordentligt end billigt arbejde. Da vi startede, holdt Jane styr på kontor, ordre og folieproduktion, mens jeg kørte rundt og pakkede biler ind, primært som underleverandør. Det gav nogle meget lange arbejdsdage, i et meget konkurrencepræget marked. Så vi har prøvet at rette vores fokus mere mod totalløsninger for håndværkere og servicevirksomheder, hvor hovedparten af produktionen foregår hos os selv, fortæller Casper.
Det begyndte med, at de kom med i et projekt via Erhvervshuset Midtjylland for nystartede virksomheder, hvor de fik tilknyttet en mentor. Ham var de så tilfredse med, at han nu er tilknyttet fast nogle timer om måneden.
En vellykket transformation
– Bent (som mentoren hedder) stiller alle de svære spørgsmål og hjælper os til at forstå, hvad der er godt og hvad der er mindre godt for forretningen og ikke mindst for os som mennesker. Han har mange års erfaring som ejerleder. Det er fx ham, der har peget på, at vi skal være mindre fokuserede på at sælge timer og i højere grad at se på, hvad der skaber værdi for kunden, fortæller Casper.
De pakker stadig mange biler og lastvogne ind, og har flere ’flådeaftaler’, men i takt med at de har udvidet maskinparken med bl.a. en Arizona flatbedprinter og et Zünd skære- og fræsebord har de fået betydeligt flere opgaver i skilte- og dekorationsområdet.

Blandt de opgaver de stolt fremhæver er en 25 meter lang historisk væg til Skive Forenede Håndboldklubber (Skive fH) skåret ud som små relieffer, samt to gavlskilte bestående af lysbogstaver, der samlet er halvanden meter høje og 15 meter lange, til den lokale cementfabrik. Et logo som Jane og Casper i øvrigt selv monterede.
– Og vi elsker at være med helt ude og gøre tingene færdige, så vi ved, at det bliver præcis, som vi har lovet.
Jane fortæller, at de netop har indgået en 2-årig rammeaftale med Skive kommune om skiltning og at de også er blevet hovedleverandør på Skive Festival’en. – Så vi er godt i gang med at gøre vores tilbud bredere og dermed bedre være i stand til at tilbyde kunderne totalløsninger. Og det vi ikke selv kan producere, har vi partnere der kan hjælpe med, siger hun.
Et opkøb med komplikationer
Foliekoncept købte tidligere på året en anden skiltevirksomhed og tog ejeren med som ansat. Både for at få flere kunder i det mere traditionelle skiltesegment og for at få nogle nye kompetencer. Ingen af delene kom rigtig til at holde stik, men som man siger: Intet er så galt, at det ikke er godt for noget!
– Vi måtte ret hurtigt stoppe samarbejdet og på kundesiden viste det sig, at de væsentligste kunder var os selv og en konkurrent. Men vi fik noget virkelig godt udstyr med (Arizona-printeren og Zünd skærebordet), som gav os nogle helt nye muligheder for intern produktion. Og så fik vi en kontakt til en bannerproducent i Polen, som vi har opbygget en virkelig god relation til. De har en stor fabrik med et helt moderne produktionsapparat og er i øvrigt enormt rare at arbejde sammen med. De har været en stor hjælp i vores transformationsproces, forklarer Jane.
Fortsat udvikling af forretningskompetencerne
En dag så Casper et sjovt opslag på Facebook. Det var en video med en fyr der spurgte ’Er du en af dem, der heller ikke skal på dette kursus, fordi du ikke har tid?´. Og så kom der en lang række undskyldninger for, hvorfor man ikke har tid til at udvikle sine kompetencer. Den synes han var sjov og sendte den til Jane. De blev hurtigt enige om, at de ikke ville være dem med alle undskyldningerne og tilmeldte sig et etårigt kursus i at drive selvstændig virksomhed.
– Vi er sammen med 20 andre ejerledere fra hele landet i alle aldre. Vi lærer noget nyt hver gang af underviserne, men samværet og erfaringsudvekslingen med de andre ejerledere er guld værd. For selv om det er andre brancher eller andre virksomhedsstørrelser, så er udfordringerne ofte de samme, siger Casper.
– Selv om det også er hårdt at skulle lave lektier mellem møderne, så kan vi mærke, at vi flytter os hver eneste gang, vi har været afsted. Det er virkelig en god investering, mener Jane.
Søger faglært medarbejder
Foliekoncept kan godt bruge et sæt hænder mere. – Vi mangler en dygtig medarbejder, men de er desværre ikke så nemme at støve op. Den seneste vi fik ind, havde ikke helt det niveau, vi ønsker. Vi er meget ærekære omkring vores arbejde, så indtil vi finder en dygtig faglært medarbejder, må vi bare løbe lidt stærkere, siger Jane.
De er otte ansatte hos Foliekoncept, hvoraf de fem er tilknyttet produktions-teamet.
– Vi er meget bevidste om, at det er teamet, der i fællesskaber løser opgaverne. Derfor skal de også deltage i de sponsorarrangementer, som vi bliver inviteret til, ligesom vi ofte tager en af kollegaerne med, når vi besøger vores partner i Polen. De skal mærke, at vi værdsætter dem og at de er en del af holdet. Lidt i modsætning til, hvad vi selv har oplevet som ansatte.
Foliekoncept sponserer en lang række lokale foreninger og ifølge Casper er det ikke kun fordi, det giver synlighed og salg, det styrker også relationer og har givet dem en række samarbejdspartnere i både service- og håndværksfagene.








