Etiket udviklet som hyldest til brygmester

PUBLICERET: 18 November 2022
OPDATERET: 21 December
Foto: Everland

Med Carlsbergs jubilæumsøl vil de hylde brygmesterens håndværk, viden og passion. Etiketten er inspireret af Carlsbergs forskningslaboratorium og er samtidig et anerkendende nik til grundlægger J. C. Jacobsens håndværksånd.

Jonathan Faust, designdirektør hos Everland. Foto: Everland

I forbindelse med Carlsbergs 175-års jubilæum har ølproducenten lanceret en limited edition serie af tre nye øl. For at matche indholdet med flasken fik de hjælp fra det skandinaviske bureau Everland.

Carlsberg og Everlands samarbejder strækker sig over 15 år tilbage, hvor bureauet producerer design, strategi og kunst både lokalt og nationalt. Valget af bureau faldt derfor naturligt for Carlsberg. Jonathan Faust, designdirektør hos Everland, fortæller, at de inden opgaven besøgte Carlsbergs forskningslaboratorium.

– Her så vi Carlsbergs brygmester bruge sedler og små etiketter til at holde styr på sine brygforsøg. Denne videnskabelige tilgang til håndværket inspirerede os til at skabe et modulært etiketdesignsystem. Et enkelt og effektivt system, som er let at læse og kommunikerer klart. Derudover afspejler det den håndværksmæssige ånd og den videnskabelige metode, der var med til at gøre Carlsberg til det, det er i dag, siger Jonathan Faust.

Under rundvisningen i laboratoriet mødte de chefbryggeren på Carlsberg. Efter en snak og smagsprøver på den nye øl, var de fast besluttet på at sætte brygmesterens signatur på etiketten.

– Han brænder så meget for sit job og sit håndværk, og udforsker dagligt mulighederne for komme med nye og fascinerende øltyper. Disse limited editions er en hyldest til de dygtige, hårdtarbejdende og banebrydende brygmestre, der arbejder på Carlsberg, slutter Jonathan Faust.

Tekst: Mette Rosenkrantz

Foto: Everland
Foto: Everland

 

De seneste nyheder

PrintVis lancerer specialiseret app til nye EUDR-krav

EUDR stiller nye krav til trykkerier, som bruger træbaserede materialer – men det behøver ikke være en stor byrde.
JH-board_web
PrintVis lancerer specialiseret app til nye EUDR-krav

– Vi råber højt, bliver længe og får tingene til at ske

Tryk Team Svendborg har succes i en nichepræget branche og installerer nu en 10-farve trykmaskine.
TrykTeam_01
– Vi råber højt, bliver længe og får tingene til at ske

At lære fra de bedste

Det var to fyldte hold der blev trænet i henholdsvis Carwrapping og PPF hos vikiallo. At interessen var så stor skyldtes i høj grad underviseren, Rainer Lorz.
PPF_01
At lære fra de bedste

Vil Durst P5 SMP revolutionere storformatprint?

Durst Group fejrede den officielle lancering af P5 SMP, den nye Super Multi-Pass-løsning, sammen med kunder fra hele verden på deres fabrik i Østrig i starten af november.
Durst P5SMP_media
Vil Durst P5 SMP revolutionere storformatprint?

Læs videre

Xeikon introducerer entry-level etiketprinter

Alle higer efter at få del i vækstmarkederne emballage og etiketter.
Xeikon_Label_01
Xeikon introducerer entry-level etiketprinter

Hurtigere mere produktiv HP Indigo

Ny HP Indigo 200K vil give emballageindustrien et ekstra incitament til at skifte til digitalprint.
HP Indigo 200K
Hurtigere mere produktiv HP Indigo

Fortsat vækst i trykt emballage

Europæisk emballagekonference spår vækst de kommende år.
FOP_01
Fortsat vækst i trykt emballage

Ecco Print sælger deres skilteafdeling til lokalt skiltefirma

Ecco Print målretter sin produktion og sælger display-afdeling fra til lokalt skiltefirma
eccoprint-ecotag
Ecco Print sælger deres skilteafdeling til lokalt skiltefirma