
Det er en forskningsbaseret kendsgerning, at psykologisk tryghed på arbejdspladsen giver bedre trivsel og bedre resultater. Men hvad er det? Og hvordan griber man det an?
Den landsdækkende kæde af grafiske virksomheder Prinfo, har sammen med konsulenthuset Cubion og pensionsselskabet Velliv sat ressourcer ind på at afdække hvordan man kommer frem til en bedre psykologisk tryghed i danske grafiske virksomheder.

Direktør for Prinfo, Jesper Daugaard, bød velkommen og fortalte om projektets tilblivelse og baggrund og hvordan de nu stillede de opnåede resultater til rådighed for et større publikum.
Troels Møller fra konsulenthuset Cubion beskrev hvordan projektet rent praktisk var grebet an. Heri indgik fem af de i alt 18 virksomheder i Prinfo, som en slags pilotvirksomheder. Disse virksomheder var Effecion, Dystan-Rosenberg, Mercoprint, Ecograf og Fjerritslev Tryk.
Først blev vi præsenteret for en række interessante ’eksterne’ indlæg fra personer og virksomheder der ikke var en del af projektet. Her markerede psykolog Andreas Granhoff sig med et særdeles spændende indlæg om, hvad psykologisk tryghed egentlig er, samt en del af den forskning, der ligger bag den viden vi har i dag. Her i blandt også hvordan man måler på fænomenet og ikke mindst hvilke resultater man hidtil har fundet frem til.
Efter en pause blev det tid til at høre mere om projektet, der går under navnet: #oneprinfo.
René Rafn-Hansen, CEO hos Effection, gav et indblik i hvordan de havde arbejdet med projektet. Et af nøgleordene er ’prøvehandlinger’, hvor det handler om at skabe dialog og samarbejde i mindre grupper omkring ændringer af processer eller adfærd. Ideen er det skal være små ændringer som ikke kræver større beslutninger og som hurtigt kan afprøves og evalueres. Kan vi forbedre noget ved at gøre sådan i stedet? Trail and error hvor fejlmuligheden er OK.
Den overordnede idé er, at det skal skabe engagement og lydhørhed og derigennem sikre, at alle kan komme til orde, blive hørt uden at skulle frygte, at de sætter noget over styr.

Derefter fulgte der en paneldebat, hvor de fem virksomheder kunne fortælle om deres projekter og de udfordringer som de afstedkom. De spændte over en række forskellige tiltag fra godmorgen hilsner, over evalueringer mellem produktion og salg til projekter om at give mere synlighed og opmærksomhed til nogle af de grupper som måske forsvandt lidt hverdagens travlhed.
Helt bevidst mindre projekter som hurtigt kunne sættes i værk og derfor også hurtigt kunne vurderes om de gav effekt. Samlet set var der enighed om, at effekterne var der. Frygten var, at det måske ville drukne lidt hen ad vejen, når hverdagen satte ind., Her var der enighed om, at der hviler et stort ansvar på ledelsen.
Alt i alt en spændende dag, som nok havde fortjent lidt større opmærksomhed, ikke mindst fra branchens egne aktører.
