
UPM Raflatac styrker sin position i markedet for visuel kommunikation med købet af Metamark.
Købet af Metamark vil styrke UPM Raflatacs overordnede konkurrenceevne, bringe store synergier og gøre UPM Raflatac til en betydelig spiller i det hurtigt voksende, højværdiskabende grafiske segment, skriver de i en pressemeddelelse. Værdien af transaktionen anslås til at være ca. 1,3 mia DKK..
Metamark er en producent og distributør af grafiske løsninger. Deres produktportefølje består af selvklæbende farvefilm af høj kvalitet, printfilm til storformat farveprint, laminater og indpakningsfilm til forskellige slutanvendelser. Virksomheden beskæftiger cirka 185 mennesker og har et produktionssted i Lancaster, Storbritannien.
– Vi har truffet en strategisk beslutning om at forfølge global vækst i Graphics både organisk og gennem fusioner og opkøb. Dette opkøb markerer en vigtig milepæl i vores transformationsrejse, der accelererer vores vækst, hvilket gør os i stand til at vokse og blive en komplet produkt- og serviceudbyder i denne attraktive forretning. Kombinationen af Metamarks brede produktportefølje med vores eksisterende salgs- og distributionsnetværk giver os mulighed for at vokse også uden for Europa. Vi byder vores nye kollegaer hjerteligt velkommen og ser frem til at arbejde sammen om at betjene vores kunder med en endnu stærkere produktportefølje, udtaler Tim Kirchen, Executive Vice President, UPM Raflatac.
UPM Graphics er en ny strategisk selvklæbende forretningsenhed inden for UPM Raflatac. Forretningen blev etableret efter købet af AMC AG og dets grafiske forretning i 2022. I 2024 udvidede virksomheden sin grafiske portefølje yderligere gennem opkøbet af Grafityp. Opkøbet af Metamark vil sætte UPM Raflatac i stand til at opskalere sin grafiske forretning, hvilket giver den en betydelig vægt i virksomhedens produktportefølje. Typiske grafiske applikationer omfatter indendørs og udendørs reklamer, skiltning og indpakning af køretøjer.