
I 2024 sagde Bech Distribution ja til at have et par multimedie-praktikanter. De skulle hjælpe med at få mere greb om deres egen digitale kommunikation – og det er der kommet meget godt ud af.
De har længe haft en forbedret digital kommunikation på tegnebrættet, og har blandt andet fået tilskud via vækstfonden til at udvikle deres digitale transformation, men som direktør Ole Amtorp siger, så endte fleste af pengene hos et reklamebureau uden at de for alvor følte, at de kom videre.
Der skulle en mere jordnær tilgang til. Derfor indgik de en praktikaftale med et par multimediedesignere under uddannelse, som i deres sidste praktikforløb fik til opgave udvikle en enkel og praktisk tilgang til brug af sociale medier med henblik på at styrke Bechs egen digitale kommunikation.

Vellykket praktik
Det var så vellykket en praktik, at den ene multimediedesigner, Cathrine Autzen, efterfølgende blev ansat for at bygge videre på det gode grundlag de to praktikanter havde fået skabt.
– Sociale medier er en jungle for mange af os, og vi ved ikke, hvordan og hvor vi udnytter ressourcerne bedst. Tidligere forsøg var meget lidt frugtbare og resulterede efterhånden i at indsatsen blev halvhjertet og frekvensen mellem opslagene længere og længere, forklarer Ole Amtorp.
Med praktikaftalen kom der både dedikation og struktur på deres anvendelse af sociale medier og arbejdet betød også, at praktikanterne udviklede en ny visuel identitet til Bech og efterfølgende også en ny hjemmeside.
– Det har været et særdeles positivt projekt og vi er glade for, at vi kunne knytte Cathrine til os på permanent basis, siger Ole.

Bech Social
Udover det nye logo-design og den nye hjemmeside har Bech fået et nyt ben at stå på, som de kalder Bech Social. En service de tilbyder små og mellemstore kunder, som ikke har ressourcer til at ansatte egne online kommunikationsfolk.
– Vi hjælper med at udvikle enkle og håndterbare strategier til markedsføring på sociale medier. Vi hjælper dem i gang og følger op, for at de ikke skal falde i de fælder Bech selv faldt, forklarer Cathrine.
Det har allerede givet pote, hvor flere nye kunder har efterspurgt services fra Bech Social, som nu kan tilbyde design, hjemmesider og SoMe-kampagner.
– Det er, helt med vilje, startet stille og roligt, men forventningen er, at vi i løbet af de kommende år kommer til at udvikle Bech Social, så det bliver et ligeværdigt tredje ben i vores strategi, siger Ole Amtorp.
Stadig et post- og distributionsfirma
Bech Distribution har handlet om breve og distribution i mange år. Og selv om det ikke er et marked i vækst er det stadig et afgørende ben i Bechs forretningsmodel. Sammen med e-mail udgør de elementerne i direct mail-kommunikationen, hvor samspillet mellem de to kommunikationstyper er essentielt. Bech har styr på begge dele og har bl.a. også opnået e-Boks partnerstatus, og har derfor mulighed for at kommunikere via e-Boks. Både Ole og Cathrine tror da også på, at direct mail vil få en renæssance efterhånden som vi oversvømmes af spam, konkurrencer og ligegyldig elektronisk post i bunkevis.

Investerer i en ny Xerox Iridesse
Som en understregning af at der stadig er godt gang i at trykke breve (specielt marketing), har de netop investeret i en ny Xerox Iridesse-printer som afløser for en ældre iGen, samt en Xerox Versant.
– iGen’en har været god for os, men efterhånden var det tid til en afløser. Med Iridessen har vi fået en superhurtig maskine med et markant lavere strømforbrug og så har den i sagens natur en meget bedre oppetid end en ældre og godt brugt model, siger Ole Amtorp og tilføjer, at de købte den umiddelbart efter Sign Print & Pack-messen i Odense i september 2024, hvor den havde været udstillet.

Vækst i lageradministrationen
Der er stadig en del både virksomheder, institutioner og organisationer som af forskellige grunde benytter traditionel brevpost. Når de vælger at samarbejde med Bech, kan det være fordi, de ikke selv har kapacitet eller for få breve til at opnå tilstrækkeligt gode portoaftaler. Det kan de så opnå gennem Bech Distribution.
Flere af disse har også webshop og/eller event-aktivitet, hvor de bruger har brug for opmagasinering, vedligeholdelse og forsendelse i et eller andet omfang. Det mærker Bech en tydelig vækst i ligesom de i stigende grad også hjælper fx julegavefirmaer med pakning og forsendelse.
– Vi ser lyst på fremtiden og tror, at vi med vores 3-benede strategi; print, breve, e-post og distribution; lagerstyring og fulfillment samt det nye Bech Social har et stærkt tilbud til vores kunder, som vil holde vores kunder og os i markedet mange år fremover, slutter Ole Amtorp.