
Epson har fremstillet etiketprintere i over et årti, men i Norden har deres fokus mere været på storformat og tekstilprint – indtil nu.
Det seneste år har Epson har opbygget en organisation i Norden, der sælger etiketmaskiner, samt tager sig af service og support. En satsning, der er faldet godt ud, siger Richard Garp, Commercial & Industrial Printing Scandinavia & Benelux. De har blandt andet allerede solgt tre etiketprintere af modellen SurePress L-4733 AW i Norden. Derfor virkede det også naturligt at udstille på årets Scanpack-messe.
– Den første dag på Scanpack var flere mennesker forbi, end vi oplevede på Drupa, siger en tilfreds Richard Garp.

Nye målgrupper
Epson havde bragt den førnævnte etiketprinter med til Scanpack. Den er udstyret med tredje generation af vandbaseret resinblæk med CMYK plus hvid, orange og grøn. Det kan håndtere en række forskellige materialer, herunder termopapir, og underlaget skal ikke forbehandles.
Epson SurePress L-4733 AW er udviklet til små og mellemstore trykkerier. Ifølge Richard Garp kan det tiltrække andre kundegrupper end de traditionelle etikettrykkerier.
– Vi mærker, at flere og flere varemærkeejere, for eksempel producenter af øl og vin, investerer i en printer for at kunne fremstille etiketter på egen hånd. Det er en prisbillig og pålidelig printer med ekstrem høj kvalitet og et stort farveudvalg.
Også “almindelige” trykkerieer er potentielle kunder.
– De tre maskiner, vi har solgt, er gået til traditionelle trykkerier, som ikke ønsker at outsource produktionen af etiketter til en underleverandør. Mange har sikkert også bemærket, at det går rigtig godt for etikettrykkerierne og vil gerne være med og få en bid af kagen.

Entry-level model til digital produktion
På standen viste de også tre mindre etiketprintere til små serier, herunder den nye Color Works C8000, som kan printe 30 centimeter i sekundet.
– Det kan være en god investering for mikrotrykkerier, detailkæder eller lignende, der gerne vil kunne trykke selv, fordi det ikke handler om millioner af kroner.
Richard Garp fortæller også, at flexotrykkerierne begynder at se på digital etiketproduktion.
– Frem for alt når det kommer til kortere serier, kan digitalprint være et godt alternativ.
