
Kunderne er ikke bare ude efter en ny printer, men søger i stigende grad løsninger der kan gøre deres arbejde nemmere eller føre dem ind i nye forretningsområder.
Vi har talt med Canon, Heidelberg og Ricoh om, hvordan de oplever messen.
Canon vil inspirere
Hos Canon har de fokus på både at vise bredden i deres sortiment, men også at inspirere kunderne til at udvide deres forretningsområde.
Hans Dalmeijer fra Canon fortæller, at de typisk bliver mødt af en kunde med et specifikt spørgsmål, men at dialogen ofte føre til, at man kommer til at tale om alternative løsninger eller nye forretningsområder, når kunden først har set mulighederne.
– Vi har inviteret en række partnere ind til at hjælpe os med at vise mulighederne. Det er fx PMH Systems, Printech og Sign Service som hjælper med at vise mulighederne inden for plakat- og tapetproduktion, produktion af mindre emballager og bilindpakning. Alt sammen noget der kan fremstilles ud fra Canon print.
Opsætningen har væretv en succes, da Hans Dalmeijer kan fortælle, at de har lukket flere handler på messen.

Det berøringsfri tryk
Brian Hansen fra Heidelberg fortæller, at de for første gang i mange år har maskiner med på messen. Der er tale om den seneste Versafire-model sammen med den nyeste version af deres Prinect Digital Front End (DFE).
– Vi er her for at vise, at Heidelberg også er en professionel og seriøs spiller i tonersegmentet. Det er ikke alle der ved det, og jeg har, her på messen, oplevet folk blive overraskede over dette.
Heidelberg har i mange år udviklet på deres software-løsninger som nu i stigende grad bliver cloud- og abonnementsbaserede. De består desuden af en række moduler, som man kan vælge til og fra.
– Vi er på vej med Connect Touch Free som kan automatisere visse processer 100%. Med faldet i oplag og stigningen i antallet af opgaver er det en helt nødvendig udvikling, forklarer Brian.
Oven i dette har de udviklet en inventory manager der, hvis man køber forbrugsvarer hos Heidelberg, bliver et fuldstændigt forbundet system, der kan holde styr på materialer, bestillinger og forbrug.

Kunderne vil have rådgivning
– Førstedagen var en meget positiv overraskelse. Vi var lidt i tvivl om folk stadig var mætte efter drupa, men virkeligheden er den, at de fleste ikke har været der, og at messen i Odense er meget mere relevant for dem, og så er den også relevant for os, fortæller Jan Brændholt fra Ricoh.
Ricoh har en af messens største stande for at vise bredden i deres tilbud til kunderne. Fx havde de valgte at tage et udbud af deres digitale kontorsystemer (interaktive skærme), som ifølge Jan Brændholt fik en del opmærksomhed fra kunder de ellers ikke møder.
– Vores oplevelse er, at kunderne taler mindre om teknologien og mere om løsninger. At de i stigende grad ser os som rådgivningspartnere og det er der vi gerne vil hen. At vi så, med vores brede udvalg, kan tilbyde dem en one-stop-shop oplever mange som en stor fordel, og det giver os mulighed for at lave mere attraktive service- og supportløsninger, når flere løsninger er samlet et sted.