Express oplever stor vækst i et vigende marked

Foto: Søren Winsløw
PUBLICERET: 2 September 2024
OPDATERET: 4 September
Claus Enersen (tv) og Bo Andersen ved en af de pallereoler, som skal flyttes ud i byen for at give plads til en ny kuverteringslinje.

Side 2020 har Express A/S, der umiddelbart ligner et print- og kuverteringsfirma, øget deres omsætning med 60% og holdt fast i et solidt overskud. Men historien er også, at de er meget mere end et det.

Express ejes af Henrik Boas, Bo Andersen og Claus Enersen i fællesskab. Claus Enersen fortæller:
– Sagen er den, at al post ikke er blevet digital. Vi har oplevet en årrække, hvor almindelig post blev digitaliseret og den fysiske brevmængde styrtdykkede. Men i de senere år er styrtdykket afløst af en stabil og endda positiv udvikling på en række områder. Samtidig oplever vi, at mange større virksomheder med in-house produktion af print- og kuvertering har haft en mindre volumen. Dermed er deres rentabilitet på in-house produktion væk og derfor vælger de at outsource til fx
Express.

De har investeret kraftigt i både printteknologi og medarbejdere, så mange virksomheder har set fordelene i at flytte deres produktion ud til Express, og dermed få både høj kvalitet i print og kuvertering samt stabil leveringssikkerhed til en kendt pris.

– Vores investeringer i High-Volume produktionsudstyr, etablering af 2-holdsskift samt certificering i beskyttelse af persondata, har virkelig båret frugt, siger Claus Enersen og tilføjer, at der årligt sendes omkring 200 mio. breve rundt i Danmark. Det er dog alligevel en del, og det er en naturlig følge af, at ikke alle modtagere vil – og/eller kan – modtage alting digitalt.

Analog og digital skal sameksistere

At faldet i almindelig brevpost er fladet ud, skyldes ifølge Claus Enersen flere ting. Dels er der faktisk en vis del af befolkningen, som har fravalgt digitale breve, og dem skal der naturligvis stadig udsendes breve til.

Vi ser dog også en stigning i efterspørgslen på fysiske breve fra virksomheder, der oplever at deres kunder ikke altid åbner og læser deres mails eller er skeptiske for at åbne e-mails pga. phishing! Ud over risikoen for at blive franarret personlige oplysninger, er e-mails generelt under pres med lave åbningsrater, så her kan anvendelsen af det fysiske brev som erstatning eller kombination med e-mails sikre, at budskabet kommer frem til modtager.

Hos Express tilbyder de for eksempel løsninger, hvor de også kan sende fysiske breve til modtagere, der ikke åbner deres e-mails eller e-Boks beskeder.

Derudover er der også en del post, som skal samsendes med vareprøver, gaver eller gimmicks, så også her oplever de en stigning i volumen på de fysiske forsendelser.

– Det, der nok er allermest afgørende for vores succes, er, at mange firmaer og organisationer først er trådt ind i digitaliseringens tidsalder i de senere år og har oplevet, at man ikke uden videre kan flytte al information over i digitale kommunikationskanaler. Derfor skal det digitale og det analoge sameksistere, og det har vi stor erfaring med at levere løsninger til.

Det er i hvert fald dette, som de tre ejere mener er en af årsagerne til deres succes, udover at kunderne kommer til Express på grund af efterspørgslen efter kvalitet, sikkerhed og ekspertise. De formår at rådgive og levere løsninger til håndtering af både fysisk og digital post, så større virksomheder, foreninger og institutioner kan kommunikere effektivt med deres kunder.

Det handler om datahåndtering

– Det er vores kunders værdier vi håndterer, når vi har fat i deres kundedata, og det kræver en virkelig stor tillid til os som producent og distributør, udover dette er der selvfølgelig en række lovgivningsmæssige krav, fortæller Claus Enersen.

For at sikre, at der er fuldstændig styr på datahåndteringen og GDPR-reglerne auditeres Express jævnligt af revisionsfirmaet EY efter ISAE 3000-standarden for deres GDPR- og ITGC-compliance. Oven i dette er alle produktionsmedarbejdere PET-godkendt.

Express ejer desuden 75% af IT-virksomheden Fluid, som er specialister i Data-, Permission- og LEAD Management samt lotteriløsninger. Det gør dem til specialister på flere områder, som mange af kunderne efterspørger. Express A/S og Fluid A/S har en del fælles kunder, som efterspørger løsninger, hvor der er 100% styr på kundedata, og hvor både digital og fysisk kommunikation indgår.

– Vi indhenter tilladelser (samtykker) til at sende e-mails, vi udsender spørgeskemaer og konkurrencer, og følger op på besvarelser og indmelder resultater til vores kunder. Endelig agerer vi pakkeri for dem, der skal have udsendt medlemskort, gaver, vareprøver m.v. Det er en ret omfattende og kompleks operation, som er svær at få udført andre steder, siger Bo Andersen.

Fuld fart på hele sommeren

De har haft fuld fart på hen over sommeren. Jeg troede først, at det var en ny situation, men Bo Andersen og Claus Enersen siger samstemmende, at sådan har det været i flere år, men at tendensen forstærkes hvert år. Det er mængden af faste kunder, der er stigende, så hos Express oplever de ikke længere, at der er stille perioder i løbet af året, hvor printere og kuverteringsmaskiner konstant kører i 2-holds skift.

– Det er mest kuvertering, der tidligere har været flaskehalsen. Derfor har vi investeret i endnu en høj volumen kuverteringslinje, som installeres i løbet af efteråret. Det betyder så til gengæld, at vi er i gang med en større udvidelse af produktionen og har måtte outsource en del af lageret for at få plads til pakkelinjen. Internt bevarer vi 2.500 pallepladser, forklarer Bo Andersen.

Som følge af den konstant stigende aktivitet, har det også været nødvendigt at ansætte flere medarbejdere, bl.a. inden for IT og projektledelse, så nu har Express også planer om at udvide administrationen i den nuværende bygning.

– Vi er i dag 25 medarbejdere, og vi skal ikke være markant større. Noget af det, som vores kunder godt kan lide, er, at vi er et relativt lille firma, hvor ejerne selv har hånden på kogepladen, og alle ved, hvad der foregår. Vi går altid ”en ekstra meter” for kunderne, og vi ser det som en kæmpe styrke at være tæt på både vores kunder og medarbejdere, så der ikke er noget – eller nogen – der falder ned mellem to stole. Sådan skal det blive ved med at være, siger Bo Andersen.

Læs videre

Dantryk køber Dathoprint og Bording Link

Dantryk i Hurup forfølger deres strategi med at skabe sig bredere og stærkere fundament. Der er sket ved dels at købe Dathoprint i Aars, dels Bording Link som ligger i Vivild.
dantryk_01

PR Offset køber From Grafisk

Der er gang i butikken hos PR Offset, som på Drupa skrev under på en aftale om en ny Heidelberg offsettrykmaskine, og nu annoncerer købet af From Grafisk i Kolding.
PR_01

Degn Grafisk investerer i teknologi og miljø

Degn Grafisk har, som nogle af de først i Danmark, investeret i en Canon imagePRESS V1350. Og den kommer til at arbejde hårdt.
Degn_01

Mulighederne med AI er store, men det er udfordringerne også

I vores serie af artikler om kunstig intelligens (AI) i den grafiske industri, har vi talt med Adrian Mayr som er direktør for product management hos Müller Martini
Adrian-Mayr-pfc-bearb

De seneste nyheder

Skær 50% af de administrative omkostninger

Ca. 40% af omkostningerne ved dine trykordrer er administrative. MultiPress garanterer, at du kan halvere disse omkostninger og fordoble din indtjening.
Multiline_01

Branchen har ikke helt set alle mulighederne – nu får de chancen

Danske ViewNet fremstiller og drifter LED-skærme og informationssystemer til detailhandelen og digitale way-finding systemer til virksomheder og institutioner.
viewnet_01

Bedre flagkonfektionering og kvalitet

Den bedste kvalitet til en konkurrencedygtig pris. Det er, hvad InterFlag ønsker at opnå for alle skiltemagere og flagsælgere i Europa. På Sign Print & Pack vil de demonstrere det.
interflag_02

3M solfilm-certificering er blevet populær

Sign Service har succes med et alsidigt kursus i solfilm, som både handler om teori og praksis.
Benny-solfilm