All Creative A/S, som er mest kendte for deres pap- og kartonløsninger til emballage, POS og Display er stolte. Så stolte, at de har indsendt den 3D-julekalender, de udviklede for bornholmske Karamel Kompagniet, til emballagekonkurrencen Packnorth Awards 2024.
Salgschef Brian Elkær Frederiksen fortæller:
– Vi er ganske enkelt superstolte over dette produkt. Det er en julekalender, som bliver til et helt landskab når den pakkes ud, og som har en æstetik som gør, at den kan tages frem år efter år og på den måde genbruges mange gange.
Det er første gang at All Creative indsender et produkt til en konkurrence, men det var i høj grad drevet af, at de gerne ville vise dette ret unikke produkt frem til en bredere offentlighed. Direktør Mette Juhl Christensen siger:
– Ethvert projekt vi indgår i er for os unikt. Det handler om at løse den komplicerede opgave det er, at skabe et redskab til at styrke salget af det, som er kundens kerneprodukt. Vi skal henlede opmærksomheden og drive trangen til at kigge nærmere på det, som kunden vil sælge. Men det handler ikke kun om opmærksomhed og købelyst. Det handler også om logistik, pris og ikke mindst miljøaftryk, som fylder stadigt mere blandt kundernes krav.
Derfor har All Creative også truffet den principbeslutning at al deres pap- og kartonmateriale er FSC-certificeret – uanset om kunderne efterspørger det eller ej. Alt hvad All Creative producerer, kan FSC-mærkes, såfremt kunderne ønsker det.
Julekalenderen for Karamel Kompagniet er fremstillet i monomateriale. Der er kun anvendt karton i fremstillingen. Ingen tape, hæfteklammer eller plastik. Det betyder, at når den slutteligt skal kasseres, kan den med god samvittighed dumpes i papirgenbrug. Dette er et krav som vil vinde stadigt større indpas med den kommende lovgivning om producenters emballageansvar.
Et godt sted i virksomhedens udvikling
Og selvom Brian og Mette ikke lægger skjul på, at det er en udfordring at følge med i lovgivningen vedrørende dette, så føler de sig godt tilpas i situationen.
– Det er som om, lovgivningsskinnerne lægges mens toget kører. Men vi er et godt sted i virksomhedens udvikling. Vi føler, at vi har styr på vores kompetencer. Det handler både om at kunne komme med de kreative løsninger, men også at forstå kundens værdikæde, så vi får skabt noget der også kan håndteres rationelt i hele produktets levetid, siger Brian Elkær Frederiksen.
POS Creative blev i 2020 fusioneret med MPI Instore Solutions og har været gennem en proces med at finde og udforske synergierne. Det har blandt andet betydet, at de har samlet produktionen i Vejle og nu hedder All Creative. Her har de efterhånden en ret avanceret produktion, hvor der blandt andet indgår robotter til af- og pålægning på skæreborde samt i limningen af produkterne.
Kan AI skabe vækst uden at kræve flere medarbejdere?
2024 bliver året, hvor de for alvor skal kigge dybere i, hvad AI (kunstig intelligens) kan betyde for deres arbejde.
– Det handler både om effektivisering, men også større arbejdsglæde. Vi skal bruge vores ressourcer rigtigt, og forhåbentlig kan AI hjælpe os med det, forklarer Mette Juhl Christensen og tilføjer: – Måske kan vi knække koden til at vækste uden at blive flere.
For at understøtte det projekt, har All Creative indgået et samarbejde med ’Lead the Talent’ og vil i løbet af året få et antal nyuddannede akademiker ud i et projektforløb, hvor mulighederne inden for AI skal afdækkes.
Venter i spænding
Der er således flere interessante indsatser hos All Creative i løbet af 2024. Og selv om dette næppe er den vigtigste, så ser de frem til at høre, om de har vundet en Packnorth Award i deres kategori. Det bliver dog først afsløret på Scanpack-messen i Gøteborg i oktober måned.