
AI er en integreret del af ERP-løsningen DynamicsPrint og er en af tre hjørnesten i systemets styrke.
I vores artikelserie om hvor AI (kunstig intelligens) allerede spiller en rolle i den grafiske verden, er vi kommet til software og konsulentvirksomheden DynamicsPrint, som udvikler ERP-løsninger til især store grafiske virksomheder.
Størrelse betyder noget
Det er ikke mere end et par år siden, at Peder Falck og Hans Christian Teisen overtog DynamicsPrint sammen med en venture-fond. De så et stort potentiale, som dog var truet af virksomhedens størrelse, som var for lille til, at de for alvor kunne byde ind på løsninger til de helt store virksomheder, som reelt er der, hvor de kan tilbyde størst værdi. Ikke at de ikke kunne løse opgaven teknisk, men hvordan overbeviser man globale virksomheder om, at et lille dansk selskab kan supportere dem?
– Vi udvikler en branchespecifik ERP-platform, der ligger ovenpå Microsoft Dynamics og som sådan er en del af et større system. Det har været og er en stor fordel at være en partner til verdens mest værdifulde virksomhed, Microsoft, men det har også været en hurdle, at vi kun var seks mand, da vi overtog virksomheden. Om kort tid er vi 17 mand, vores licensomsætning er snart 4-doblet og vi leder ihærdigt efter nye faciliteter, fortæller Peder Falck, som ikke lægger skjul på at hurtig vækst er deres strategi.
At det allerede har givet resultat, ses af, at de for nylig indgik en aftale med verdens største etiketleverandør, MCC, om udrulning af DynamicsPrint på alle deres in-mold produktioner, som omfatter flere fabrikker verden over.
Han fortæller også, at de er meget tæt på at lande en ny stor international aftale inden for kort tid.
Systemet hviler på tre søjler
Peder Falck forklarer, at grunden til, at Microsoft er gået hen og blevet verdens mest værdifulde selskab, skyldes, at de har adgang til de tre vigtigste ting, som en virksomhed skal bruge for at lave et effektivt AI-baseret ERP-system.
Den første er, at de via deres business administration-systemer har adgang til virksomhedernes ERP-funktionalitet, som i princippet fortæller alt om planer, lager, produktionskapacitet m.m.
For det andet har de adgang til kundens ERP-data og for det tredje har Microsoft de kommercielle rettigheder på et af de måske bedste AI-systemer, i hvert fald et af de mest udbredte, nemlig Chat GPT, som de har integreret i deres løsninger. Ved at parre alverdens information og virksomhedernes interne med kunstig intelligens, kan de ikke bare levere kalkuler og tilbud, tilrettelægge produktionen og styre logistikken på gulvet. De kan også gribe ind og foreslå ændringer på udfordringer, som virksomheden ikke nødvendigvis selv har opdaget eller indset alvoren af. Microsoft har produceret en video, der fortæller lidt om disse muligheder (https://youtu.be/pJ7F69rLS-c?feature=shared).
Det er kombinationen af disse tre søjler som Microsoft kalder Co-Pilot og som, efter Peder Falcks opfattelse gør, at de er et hestehoved foran andre udbydere.
– Der er ingen andre der er tilsvarende stærke på de tre områder, som er en forudsætning for at kunne drive et AI-baseret business administration system, siger han.

AI rykker helt vildt nu
DynamicsPrint har eksisteret siden 1990 og blev udviklet af folk i den grafiske branche. Deres value proposition er, at systemet er udviklet oven på Microsoft Dynamics med særlig fokus på grafisk produktion og kan reducere arbejdstiden for grafiske virksomheder med op til 50%. Peder Falck siger:
– Tidligere var vores systemer baseret på ren logik. Med AI kommer vi til at tage nogle tigerspring, fordi vi nu får mulighed for at supportere brugerne langt mere. Som det fremgår af førnævnte video, så vil AI både kunne bruges til at skabe opmærksomhed om særlige trusler eller muligheder, kunne foreslå handlinger og automatisk komme med forslag til fx e-mail forespørgsler. Det frigør en enorm menneskelig kapacitet, som kan bruges på mere kreative opgaver eller kunderelationer.
Han fortæller videre, at de allerede bruger AI internt til kodning og kvalitetskontrol. Men de er også i gang med at udvikle power apps og power pages, som gør det muligt for brugerne, at tilgå DynamicsPrint via web’en og styre deres AI uden brug af koder, og på sigt også stemmestyret.
– Vi arbejder også koncentreret på at skabe læring på de interne processer i virksomhederne, så fx kalkuler og tilbud hele tiden bliver bedre og mere præcise.
De har brug for alle ressourcer hos DynamicsPrint da de pt. er i færd med at ansætte yderligere tre konsulenter og programmører. AI er fuldstændig afgørende for både det produkt de sælger og det udviklingsmiljø de arbejder i.
Peder Falck slutter af med at sige, at vi vist nok bliver præsenteret for godt 20 megatrends om året og at kun få af dem betyder noget efter få år. Men han er sikker på at AI kommer til at betyde noget langt ud i fremtiden.