V1 Printcompany øger kapaciteten markant

Foto: Søren Winsløw
PUBLICERET: 15 January 2024
OPDATERET: 22 January
Det er en ordentlig moppedreng af et skærebord som V1 Printcompany har investeret i for at kunne øge produktionskapaciteten. På billedet ses produktionsansvarlig Lasse Kahr.

I sommeren overtog forhandleren Bannerkompagniet produktionsselskabet V1 Printcompany i Ebeltoft, som producerer bannere og flag m.m. Nu bliver de to virksomheder lagt sammen til én og der investeres kraftigt i en effektivisering af produktionen.

Indehaveren af Bannerkompagniet, Morten Fritz, havde længe set muligheder i at overtage V1 Printcompany. Især Corona-perioden viste sårbarheden i at have al produktion levereret fra Østeuropa eller Asien. Sammen med den voksende fokusering på bæredygtighed, er det blevet mere relevant at kunne producere lokalt, siger han.

Indehaveren af V1 Printcompany, Morten Fritz, ser et stort potentiale i den lokale produktion.
Lokal produktion er et mål

– Vi overtog V1 i juni måned og er stadig i proces med at udvikle de synergier, der er ved at samle to virksomheder. Virksomhederne bliver nu samlet på adressen i Ebeltoft og vil om kort tid blive præsenteret under et nyt navn, fortæller Morten Fritz.

Det er meget i den tidligere ejer af V1 Per Bangs ånd at bevare produktionen i Danmark og i Ebeltoft i særdeleshed. – Vi skal bidrage til, at viden og kompetencer fastholdes lokalt, siger Morten Fritz.

Stor kapacitet – men også flaskehals

Bannerproduktionen har i en årrække bestået af en 3,2 meter bred EFI Vutech sublimations rulleprinter og en Monti varmekalander i samme bredde. Det har givet en betydelig produktionskapacitet af stofbannere. Herfra har produktionen været manuel og har været håndteret af en lille håndfuld dygtige syersker, som har skåret og syet bannerne og andre tekstiler til de respektive formål. Men det har ikke været muligt at udvide kapaciteten, da der tilsyneladende ikke findes flere syersker i området. Derfor var der behov for at automatisere dele af den manuelle produktion.

To investeringer øger kapaciteten markant

På den baggrund har de nu foretaget to investeringer. I december fik de installeret et Zünd G3 3XL-3200 skærebord til skæring af tekstiler i ruller. Det er en kæmpe aflastning af de manuelle processer, der, ifølge Morten Frits, sammen med en investering i en automatisk symaskine, vil øge kapaciteten mellem 50 og 100% – med den samme bemanding!

– I dag har vi et meget stort antal bannere i ens mål på skærebordet, så det går hurtigt, men selvom vi blander produktionen, og har fx både beach-flag og alarm-covers i mellem, så går det virkelig stærkt alligevel, siger han. Al udskæring foregår nu på Zünd skærebordet.

Lasse Kahr tiltrådte som ny produktionschef i sensommeren. Han siger om deres nye Zünd skærebord:

– Vi er stadig i gang med at udforske mulighederne, men det er åbenlyst at både kvalitet og hastighed er i top.

Morten Fritz understreger også, at både maskinens forventede levetid samt det forhold at leverandøren bor næsten lige rundt om hjørnet også har spillet en rolle i beslutningen. – Zünd Scandinavien har et meget højt service- og kompetenceniveau, som virker særdeles betryggende.

At have produktionen internt i huset betyder også, at de på tidligere stadier kan kontrollere kvaliteten.
– Vi har sjældent kvalitetsudfordringer og så kan vi levere hurtigt og til tiden, og nogle gange endda med ultrakort varsel, hvis en særlig situation kræver det.

De dygtige syersker hos V1 Printcompany får nu bedre tid til specialopgaverne, da store dele af den manuelle produktion automatiseres. På billedet ses Jette Boelsmand.

Udover det nye Zünd skærebord har V1 også investeret i et automatisk sybord, der kan lave både kanal- og kantsyninger. Det vil sammen med skærebordet bidrage til en markant produktivitetsforøgelse, mener Morten Fritz.

– Hvis vi skal være konkurrencedygtige, er vi nødt til at automatisere disse processer. Så kan vi bruge vores dygtige syersker til de mere avancerede opgaver.

Miljøfordele ved lokal produktion

Udover den betydelige effektivisering ser Morten Fritz også et stort potentiale i, at bannerne produceres lokalt. Han siger:

– I Bannerkompagniet købte en stor del af vores produktion i Polen. Hovedparten af dette flyttes nu til Ebeltoft. Men vi ved også, at indkøbere i stigende grad har fokus på CO2-aftrykket. Det er simpelthen blevet et krav i mange organisationer og vi kan med den lokale produktion tilbyde et lavere CO2-aftryk end de fleste. Derudover tilbyder vi allerede i dag de fleste af vores tekstiler i en version, der er produceret af genbrugsmaterialer., så vi mener, at vi har et godt produkt til dem, der har fokus på miljøet.

Komplet produktion af Smartframes

Tidligere leverede V1 tekstiler til baggrundsbelyste alu-rammer. Det gør de stadig, men en af de nyere strategiske beslutninger er at producere de såkaldte Smartframes selv – helt fra bunden. Nu køber de aluminiumsprofiler hjem i længder på 6 meter, skærer rammerne til og monterer selv LED-belysningen. Det samme gør sig gældende for standard rammer og akustikrammer, hvor de også selv skærer den lyddæmpende måtte til. På den måde kan kunderne få Smartframes og andre standard rammer i præcis de størrelser de ønsker.

– Det var noget vi begyndte på for et par år siden, men det har ikke rigtig haft det fornødne fokus. Det får det nu, og vi kan allerede mærke, at interessen er stigende, fortæller Morten Fritz afslutningsvis. Afsløringen af det nye firmanavn forventes hen på foråret.

V1 Printcompany har øget deres fokus på fremstilling af Smartframess (lyskasser med tekstilbeklædning). De fremstiller selv rammerne helt fra bunden. På billedet ses operatør Thomas Welle.

 

Zünd G3 3XL-3200 skærebordet har et arbejdsareal på 3210 x 3200 mm og et tilsvarende stort forlængerbord, hvorfra operatøren kan plukke de udskårne emner mens næste bordfuld skæres. Dette giver en yderst effektiv produktion. I baggrunden, bag glasset, ses EFI Vutech sublimations-printeren.

Læs videre

Degn Grafisk investerer i teknologi og miljø

Degn Grafisk har, som nogle af de først i Danmark, investeret i en Canon imagePRESS V1350. Og den kommer til at arbejde hårdt.
Degn_01

Mulighederne med AI er store, men det er udfordringerne også

I vores serie af artikler om kunstig intelligens (AI) i den grafiske industri, har vi talt med Adrian Mayr som er direktør for product management hos Müller Martini
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Fjerritslev Tryk går nye veje – og vokser

– Vi er Nordjyllands største rotationstrykkeri, hvis man lige holder Mors ude af ligningen, siger Martin Eigenbroth med et glimt i øjet.
fjerritslev_03

Signcom går til stålet på Sign Print & Pack-messen

Signcom har eksisteret i 10 år som selvstændig virksomhed i Danmark og er gået hen og blevet en af de største leverandører af Viscom-produkter.
signcom_01

De seneste nyheder

Scanpack stiller det store spørgsmål: Gik du glip af fremtiden?

Dette års seminarprogram har fire fokusområder, der afspejler nogle af de mest afgørende faktorer for industriens fremtid.
scanpack-seminar

Kreativ konkurrence for designspirer på Sign Print & Pack-messen

Fremtidens Receptioner: Grafisk konkurrence for designstuderende på Sign Print & Pack i Odense 18. - 19. september 2024
reception

Drupa tiltrak væsentligt færre gæster end forventet

Besøgstallene på årets Drupa-messe er offentliggjort, og de må være en skuffelse for Drupa og Messe Düsseldorf.
drupa-besøgende

600 samlede og limede papkasser i timen med fuldt farveprint på alle sider

På Drupa præsenterede EFI sammen med Packsize en løsning til personaliseret fuldfarveprint på bølgepapkasser.
efi_drupa_01