Det var ideen om at løfte en byrde af de kreative kunstneres skuldre og give dem adgang til hele verden, som startede virksomheden Novictus.
Det var tilbage i 2016 at Danni Leonhardt Wegner og Kevin Agerholm lagde ud med et koncept, hvor grafiske kunstnere kunne komme ’i stald’ hos dem. Til gengæld ville de sørge for at deres kunst blev tilgængelig på onlineportaler samt stå for produktion, indramning, pakning, forsendelse og fakturering. Den kreative skulle blot vente på, at pengene for salget dumpede ind. Et koncept, der ifølge Kevin ikke fandtes nogen steder, før de opfandt det.
Fordelene er åbenlyse. Kunstneren slipper for kapitalbinding, administration og produktionsbesvær. Alt det står Novictus for. Det har de gjort så effektivt, at de i dag repræsenterer henved 1.000 kunstnere eller rettighedshavere. Salget foregår via Novictus’ og/eller kunstnernes onlineportaler samt en butikskæde med navnet Poster & Frame. Derudover har de samarbejde med en række boligindretningskæder, både nationalt og internationalt, som benytter deres koncept.
For at kunne håndtere den stadig voksende produktion har de flere gange udvidet og er flyttet for at få mere plads. I efteråret 2022 lejede de sig ind i en 3.600 m2 stor bygning i Taastrup. Her producerer omkring 100 medarbejdere mellem 5.000 og 10.000 kort, plakater og rammer om dagen, som pakkes og sendes med fragtmand.
Så meget som muligt producers internt
For at kunne holde takten og undgå mangelsituationer, har de besluttet at producere det meste selv. Så det er ikke bare en omfattende printer-park de har. Her er også en rammefabrik, en maskine der kan skyde stifter fast på bagsiden af de indrammede billeder og en papæskemaskine, der kan producere æsker i op til 60 forskellige formater on-demand. Rammerne kommer i 12 forskellige størrelser og æskerne kan indeholde op til fem indrammede billeder. Kevin Agerholm siger:
– Det kunne tidligere være en udfordring, at vi manglede rammer eller papkasser i de rigtige mål. Ved at producere dem selv har vi viklet os ud af det problem. Rammelister og pap i ruller er nemmere at skaffe end rammer og papkasser i specialmål. Og så er det også et led i at blive mere bæredygtige. Der er mindre spild, bedre kvalitet og ikke mindst mindre transport.
Loyale leverandør-relationer
Det er Canon der står bag den omfattende printer-park, der producerer de mange plakater og postkort. Den består af to styks Colorado, som er udrustet med et sæt særlige afrullere, som kan håndtere papirruller med op til 750 meter papir i stedet for standarden på 60 meter. Som en del af konfigurationen indgår skæresystemer fra Fotoba, deres såkaldte Wallpaper Factory. Kevin Agerholm fortæller, at Fotoba-systemerne er tilpassede deres produktion igennem et udviklingsprojekt, de havde sammen med Canon og PMH System som repræsenterer Fotoba i Danmark.
Derudover har de 12 Canon Imageprograf GP-4000 inkjet-printere. Tre er installeret i deres butikker for on-demand print og indramning, mens de sidste ni står på adressen i Taastrup. Colorado’eren printer på standard mat plakatpapir, mens Imageprograf-printerne printer på bomuldspapir.
Kevin Agerholm har meget ros til overs for både Canon og PMH Systems, der har været med stort set fra starten. Han siger: – De troede på os hele vejen og har leveret på det, vi har efterspurgt, så i dag er vi loyale kunder hos dem begge.
Køber to konkurrenter
Tidligere på året købte Novictus to andre aktører på poster- og postkortmarkedet. Kevin Agerholm betegner dem ikke som konkurrenter for, som han siger, er der ikke nogen, der gør det samme som dem. Den ene var den gamle og kendte plakatbutik, Posterland, som gik konkurs. De havde et meget beskedent onlinesalg og en website, som det kun kunne gå for langsomt med at lukke, siger Kevin. Den er nu overtaget og videreført i samme navn, Posterland, og ligger på Gothersgade 44.
– Det var en gammeldags butik med et meget stort varelager, som vi overtog. De var på en måde det modsatte af os. Men en gennemgang af varelageret har alligevel vist, at de lå inde med en række klenodier. Så vi har haft besøg af flere kendte museer, blandt andre MoMA (Museum of Modern Art) i New York, der har købt større dele af varelageret og på den måde faktisk har finansieret købet af Posterland.
Derudover overtog de Dialægt/Citatplakat (som har været i Løvens Hule 2 gange). Deres koncept minder lidt om Novictus men er rettet mere mod detailhandlen. – De er meget stærke på postkort, hvor vi endnu ikke har sat os store spor, så på den led passer de godt ind i vores forretning, forklarer Kevin.
Satser på USA
Det er en imponerende vækstrejse de to ejere har været på. Indtil videre er det sket ved egen finansiering. Selskabet har ingen gæld. Men nu skal der satses stort. Det amerikanske marked er i vækst og de har allerede aftaler med flere boligindretningsfirmaer. Udfordringen er pt. at omkostningerne ved at sende de indrammede plakater fra Danmark er uforholdsmæssig stor. De har søgt efter partnere i USA som kunne løse opgaven, men har ikke fundet den rette. Så nu investerer de selv i et produktionsanlæg i Californien.
– Vi har fundet nogle velegnede lokaler og lavet en aftale. Nu er planen, at vi laver en nøjagtig kopi af vores danske installation ’over there’. Vi ved det virker. Vi regner med at produktionen er klar 1. august 2024 og forventningen er, at vi inden for to år producerer mere end vi gør i København. Efterspørgslen efter nordisk design er høj i USA og styrken ved vores system er, at vi hurtigt kan dreje os derhen hvor efterspørgslen er. I kraft af vores kunstnere og af den digitale opsætning er vi hele tiden helt fremme i skoene.
Søger partner
De har indtil videre holdt virksomheden på egen hænder, men med den store satsning i USA er de begyndt at overveje, om de skal hentes en partner ind.
– Vi ved, at vi sidder på noget der er meget værd og som har et endnu større potentiale. Det er fristende at beholde det hele selv, men også lidt angstprovokerende at gå ud med så stort et projekt som det amerikanske. Så måske er det nu, at vi skal se, om ikke der er nogen, der har mod på at blive partnere i Novictus og komme med på det kæmpe eventyr, vi er på vej ud i. Vi har nogle navngivne personer vi skal tale med, og så må vi se, hvad der sker, siger Kevin Agerholm afslutningsvis.