Etiket udviklet som hyldest til brygmester

PUBLICERET: 18 November 2022
OPDATERET: 21 December
Foto: Everland

Med Carlsbergs jubilæumsøl vil de hylde brygmesterens håndværk, viden og passion. Etiketten er inspireret af Carlsbergs forskningslaboratorium og er samtidig et anerkendende nik til grundlægger J. C. Jacobsens håndværksånd.

Jonathan Faust, designdirektør hos Everland. Foto: Everland

I forbindelse med Carlsbergs 175-års jubilæum har ølproducenten lanceret en limited edition serie af tre nye øl. For at matche indholdet med flasken fik de hjælp fra det skandinaviske bureau Everland.

Carlsberg og Everlands samarbejder strækker sig over 15 år tilbage, hvor bureauet producerer design, strategi og kunst både lokalt og nationalt. Valget af bureau faldt derfor naturligt for Carlsberg. Jonathan Faust, designdirektør hos Everland, fortæller, at de inden opgaven besøgte Carlsbergs forskningslaboratorium.

– Her så vi Carlsbergs brygmester bruge sedler og små etiketter til at holde styr på sine brygforsøg. Denne videnskabelige tilgang til håndværket inspirerede os til at skabe et modulært etiketdesignsystem. Et enkelt og effektivt system, som er let at læse og kommunikerer klart. Derudover afspejler det den håndværksmæssige ånd og den videnskabelige metode, der var med til at gøre Carlsberg til det, det er i dag, siger Jonathan Faust.

Under rundvisningen i laboratoriet mødte de chefbryggeren på Carlsberg. Efter en snak og smagsprøver på den nye øl, var de fast besluttet på at sætte brygmesterens signatur på etiketten.

– Han brænder så meget for sit job og sit håndværk, og udforsker dagligt mulighederne for komme med nye og fascinerende øltyper. Disse limited editions er en hyldest til de dygtige, hårdtarbejdende og banebrydende brygmestre, der arbejder på Carlsberg, slutter Jonathan Faust.

Tekst: Mette Rosenkrantz

Foto: Everland
Foto: Everland

 

De seneste nyheder

– Du har bare kunderne til låns

Zealand Packaging har eksisteret siden 2012, hvor Poul Erik Dahl startede virksomheden som en broker-virksomhed inden for emballageproduktion.
zealand_01

Durst fusionerer med Aleph og skaber en ny tekstilprintergigant

Durst Como er født, skriver Durst Group i en pressemeddelelse, hvor de også fortæller, at et nyt ekspertisecenter for digitalt tekstiltryk vil blive etableret i den italienske by Como.
Andrea Riccardi_media

Bølgepapmarkedet er på vej tilbage til 2019-niveau

En ny rapport med titlen "The Cardboard Packaging Market in Europe by 2030 – Analysis of High-Potential Markets and Competitive Dynamics" er netop blevet udgivet.
corrugated cardboard

Dataline overtager de grafiske aktiviteter fra Dansk Dataservice

Dataline fortsætter sin europæiske vækststrategi med overtagelsen af de grafiske aktiviteter i den danske virksomhed Dansk Dataservice.
dansk data og dataline

Læs videre

Xeikon introducerer entry-level etiketprinter

Alle higer efter at få del i vækstmarkederne emballage og etiketter.
Xeikon_Label_01

Hurtigere mere produktiv HP Indigo

Ny HP Indigo 200K vil give emballageindustrien et ekstra incitament til at skifte til digitalprint.
HP Indigo 200K

Fortsat vækst i trykt emballage

Europæisk emballagekonference spår vækst de kommende år.
FOP_01

Ecco Print sælger deres skilteafdeling til lokalt skiltefirma

Ecco Print målretter sin produktion og sælger display-afdeling fra til lokalt skiltefirma
eccoprint-ecotag