Med Carlsbergs jubilæumsøl vil de hylde brygmesterens håndværk, viden og passion. Etiketten er inspireret af Carlsbergs forskningslaboratorium og er samtidig et anerkendende nik til grundlægger J. C. Jacobsens håndværksånd.
I forbindelse med Carlsbergs 175-års jubilæum har ølproducenten lanceret en limited edition serie af tre nye øl. For at matche indholdet med flasken fik de hjælp fra det skandinaviske bureau Everland.
Carlsberg og Everlands samarbejder strækker sig over 15 år tilbage, hvor bureauet producerer design, strategi og kunst både lokalt og nationalt. Valget af bureau faldt derfor naturligt for Carlsberg. Jonathan Faust, designdirektør hos Everland, fortæller, at de inden opgaven besøgte Carlsbergs forskningslaboratorium.
– Her så vi Carlsbergs brygmester bruge sedler og små etiketter til at holde styr på sine brygforsøg. Denne videnskabelige tilgang til håndværket inspirerede os til at skabe et modulært etiketdesignsystem. Et enkelt og effektivt system, som er let at læse og kommunikerer klart. Derudover afspejler det den håndværksmæssige ånd og den videnskabelige metode, der var med til at gøre Carlsberg til det, det er i dag, siger Jonathan Faust.
Under rundvisningen i laboratoriet mødte de chefbryggeren på Carlsberg. Efter en snak og smagsprøver på den nye øl, var de fast besluttet på at sætte brygmesterens signatur på etiketten.
– Han brænder så meget for sit job og sit håndværk, og udforsker dagligt mulighederne for komme med nye og fascinerende øltyper. Disse limited editions er en hyldest til de dygtige, hårdtarbejdende og banebrydende brygmestre, der arbejder på Carlsberg, slutter Jonathan Faust.
Tekst: Mette Rosenkrantz