En velholdt butiksfacade betyder noget for forretningen

PUBLICERET: 9 November 2022
OPDATERET: 21 December
Til venstre ses butikken før renoveringen og til højre efter.

En undersøgelse gennemført af Roland DG i Europa viser, at over en tredjedel af forbrugerne undgår at gå ind i butikker med dårligt vedligeholdte butiksfacader, og knap en tredjedel er mindre tilbøjelige til at bruge penge i dem.

Tre fjerdedele af de 1.531 adspurgte forbrugere i Storbritannien, Frankrig, Tyskland, Italien og Spanien fortalte, at mindst hver femte butik på deres lokale hovedgade havde en dårligt vedligeholdt butiksfacade, og at problemet var uforandret eller forværret gennem de seneste tre år, hvor vi har været ramt af pandemien.

Når forbrugerne skulle pege på, hvilke forretninger, der havde de værste facader, kom autoværkstederne ind på en førsteplads med 31%. Isenkræmmere (26%), take-aways (26%), kiosker (20%) stod også forskud, mens boghandlere (6%), rejsebureauer (6%) og bagerier (6%) sjældnere blev udpeget som syndere.

Undersøgelsen tyder også på, at virkningen af butiksfacader af lav kvalitet stikker dybere end reduceret antal besøgende og tabte salg. Tre fjerdedele mener, at butiksfacader af lav kvalitet får et område til at føles utrygt, og otte ud af ti er enige om, at det gør et område mindre attraktivt at bo i.

Undersøgelsen blev udført af det digitale printfirma Roland DG som en del af en kampagne for at udstille værdien af bedre butiksfacader for økonomien og samfundet.

Stephen Davis, EMEA Marketing Director hos Roland DG, siger:
– På den ene side er det næppe overraskende, at detailhandlere har været nødt til at forsømme deres butiksfacader, mens de kæmper mod COVID, en leveomkostningskrise og en potentiel økonomisk nedtur. På den anden side viser vores undersøgelse, at en velholdt facade har en positiv virkning på både besøgende og salg.

For at underbygge undersøgelsens resultat har Roland DG, sammen med lokale partnere, hjulpet udvalgte butikker med en facaderenovering.

Roland DG har leveret udvendige makeovers til Yum Yum’s Café i Manchester, tøjforhandleren Rak Uniforms i Birmingham og velgørenhedsbutikken El Desvan i Alicante, Spanien. Renoveringerne omfatter ny branding, skiltning og vinduesfolier der er skabt og monteret af lokale Roland DG-brugere.

Dagen efter Rak Uniforms make-over af butiksfacade steg kortbetalinger med svimlende 83 procent, det samlede salg steg med 14 procent, og det gennemsnitlige salgsbeløb steg med 54 procent, sammenlignet med samme dag året før.

Indehaveren af Rak Uniforms, Rashalit-Ali Khan, fortæller:
– Leveomkostningskrisen har virkelig ramt os og har en stor effekt på dette års og næste års økonomiske indtjening, men jeg er virkelig håbefuld med hensyn til make-overen og dens virkning indtil videre. Den nye skiltning og make-over af butiksfacade har allerede en positiv kommerciel effekt. Det vil gøre en kæmpe forskel.

Stephen Davis slutter med at sige:
– Detailhandlen er livsnerven i vores økonomi. Vi håber, at vores lille bidrag til at optimere butiksfacader og skiltning vil inspirere andre til at følge trop og hjælpe med at vinde kunder tilbage efter to hårde år.

Læs videre

Carl Jensen A/S opruster i vest

Det er en erfaren herre, som Carl Jensen A/S får i stalden til at udbygge deres position på Fyn og i Jylland.
carl_jensen_01

Ny rutineret sælger rykker ind hos sign service

Der har været rokade hos leverandørerne af folier og andet tilbehør til skiltebranchen her omkring 1. april.
Casper_Poulsen

Alsidig storformatprinter fra Ricoh

Ny storformatprinter rummer muligheder for en række forskellige segmenter – ikke mindst det grafiske
IP CW2200

Ny Canon Colorado-serie klar til FESPA

Canon har netop lanceret en ny serie af Colorado-printere. Den populære printer kommer nu i en serie, hvor modularitet er nøgleordet.
Colorado_M-series

De seneste nyheder

UPM lukker papirfabrik i Tyskland

UPM fortsætter med at tilpasse sin papirkapacitet til kundeefterspørgslen og planlægger derfor permanent at lukke sin papirfabrik i Ettringen i Tyskland.
upm-ettringen

Totalt KAOS

Hvis man forsøger at finde et godt navn til en nystartet virksomhed og sætter små post-it-lapper med alle ideerne op på en tavle, kan det godt ende i totalt kaos.
kaos_01

Filip Sørensen vinder atter DM i bilindpakning

Det var på flere måder en gentagelse af sidste års mesterskab, da Filip Sørensen fra Profolie endnu engang vandt den danske afdeling af FESPA World Wrap Masters hos Audi i Fredericia.
WWP2025_01

Konica Minolta hæver barren på tonerprint

AccurioPress C14010/S og C12010/S fra Konica Minolta leverer særdeles høj ydeevne med printhastigheder på henholdsvis 140 og 120 A4-sider pr. minut.
KM C14010S