
Sidste år kunne vi fortælle at Christian Holm og Christian Larsen havde indfriet en drøm og sammen købt printshoppen Print & Kopi i Odense. Ret hurtigt udstak de nogle mål vidtløftige mål om at femdoble omsætningen første år og på sigt blive Fyns største one-stop printshop.
Det er efterhånden et års tid siden, jeg sidst var forbi, og du kan læse om dette besøg her (link). Men hvordan er det gået hos House of Seven eller Seven Print & Kopi og Kopibutikken.dk som de også hedder, lidt afhængigt af, hvordan du finder dem?
Christian Holm fortæller, at det går den rigtige vej og at det går stærkt. Hans forventning er fortsat, at når året er gået, har de femdoblet omsætningen. Der er ikke noget i den nuværende situation, der peger på andet. Men hvad er det, de har gjort for at få det til at lykkes?
Køber foliegejl.dk
Christian Holm har en stor lidenskab for motocross og vil gerne have, at House of Seven bliver et navn og en kapacitet inden for motocross stafferinger (og andre motorcykel og bilrelaterede folieringer) – både hvad angår design, print af folier og montering. Derfor var han i gang med at udvikle en website til det formål, sidst jeg talte med ham. Udfordringen var, at der allerede var en stor spiller på markedet. Men nu ville skæbnen, at ejeren af den konkurrerende hjemmeside faktisk ønskede at stoppe, så i stedet for at fortsætte udviklingen af egen hjemmeside, købte de hjemmesiden foliegejl.dk. Den yder, ifølge Christian Holm, et godt bidrag til omsætningen og har allerede betalt sig hjem.

Starter eget motocross brand
Derudover har de udviklet et brand specielt målrettet motocross som hedder Fastlane MX. Det har også fået sin egen hjemmeside og leverer udelukkende stafferinger til motocross. Det var egentlig bare en tanke og en drøm, men da Christians kone sagde ”Du tager alligevel til stævner og ser løb, hvorfor så ikke købe en stand og markedsføre dine produkter”. Det sagde hun en uge før et stævne, så på rekordtid bookede han en stand, designede og fremstillede den og skaffede et par motocross-cykler som blev dekoreret og så var det bare afsted. Modtagelsen var god og House of Seven har nu besluttet at støtte et motocross-team for at få en bedre eksponering i miljøet.
Ansætter rutineret bilindpakker
Det har været målet fra starten, at der skulle ansættes en dygtig bilindpakker, men de hænger ikke på træerne. Christian Holm kendte dog én – Christina. Desværre måtte hun forlade faget på grund af karpaltunnelsyndrom, som på smertefuld vis afklemmer nerverne i håndleddet. Det kan man imidlertid blive opereret for. Det havde Christian selv prøvet. Han kunne dermed anbefale Christina denne operation samt tilbyde hende et job, såfremt det lykkedes. Det gjorde det heldigvis, så nu er hun tilbage i faget og er blevet en del af holdet på Grønløkkevej i Odense.

Flere skilteopgaver kræver et skærebord

Selvom fokus har været meget på bilindpakning og print og syning på tøj, samt at vedligeholde den print og kopiforretning de købte, så har opgaverne med at trække mere med sig. Det har blandt andet betydet, at de i dag producerer langt flere skilte, end de gjorde i starten. De har blandt andet stået for al design, print og skiltning samt opsætning hos den lokale burgerbar HAFLA-burger og står for en del af udsmykningen i forbindelse med Tindebox-musikfestivallen. Derfor var det nødvendigt at udvide med et flatbed-skærebord, så de kunne faconskære plader. Sådan et fandt de på Sign Print & Pack-messen i Odense Congress Center hos Vikiallo. Så da messen lukkede blev det nye Summa F1612-skærebord kørt direkte over til Grønløkkevej.
Det er bare begyndelsen
De arbejder allerede på at udvide deres faciliteter. Ved siden af deres nuværende lokaler ligger en skaterhal, som de har lagt billet ind på. Tanken er at få mere plads og endnu bedre bilindpakningsfaciliteter med blandt andet en lift. Samt sandsynligvis flere medarbejdere når tiden kommer.
Ved at flytte bilindpakningen ind ved siden af kan der måske også blive plads til den storformat flatbedprinter, som de også drømmer om. I dag får de print direkte på plader udført eksternt. Det samme gælder broderi på tøj og kasketter, som de også har en stigende mængde af. Men Christian Holm fortæller, at de er i dialog med en leverandør og forventer at købe en broderimaskine i løbet af efteråret.
– Vi har mange sværvægtere blandt vores kunder (fx DSB, Red Bull, Burger King og Universal Robots) og vi forsøger hurtigt at arbejde os op i sværvægtsklassen selv.
I selve print og kopi-afdelingen, som Christian Larsen er hovedansvarlig for, er de også i gang med at udvikle. De overtog seks (eller var det otte?) kopimaskiner, men som Christian Holm siger, så er serviceomkostningerne ved at være for store. Så de kunne godt tænke sig at udfase halvdelen af kopimaskinerne og så købe en af de der maskiner ”hvor man kommer en træstamme ind i den ene ende, og så kommer der brochurer ud i den anden”. Det vil give god mening efterhånden som de bevæger sig mere over i B2B-segmentet. Om de kan finde en maskine, der kan lige nøjagtig dette, er så en anden sag.
