Tekst og foto: Claes Nordström.
Der var spænding på Superbrand-scenen på Scanpack-messen, da det var tid til at præsentere vinderne af den første udgave af den nordiske emballagekonkurrence Packnorth Award.
Syv virksomheder modtog hyldest fra publikum efter at have vundet deres respektive emballagekategorier i Packnorth Award-emballagekonkurrencen. En ekstra ottende særpris blev også uddelt af Nordic Bioplastic Association. Bosse Wallteg, formand for konkurrencejuryen, overrakte priserne efter at have læst juryens begrundelser op.
Drikkevareemballage
Liplid var vinderen i kategorien drikkevareemballage. Juryen var meget imponeret over Liplids bægerlåg, som de mener repræsenterede en masse innovation:
Juryens begrundelse: Det er ikke tit, vi ser så meget innovation i et så grundlæggende simpelt produkt. Liplid har et stort positioneringspotentiale inden for segmentet. Her erstatter du plast med fiber og får et låg, der kan genbruges eller komposteres. Låget bruger mindre materiale end alternativerne og giver desuden stabilitet til drikkekruset, hvilket betyder, at et krus kan fremstilles med mindre materiale. Du kan indtage indholdet, uden at din mund kommer i kontakt med låget. Selve designet er interessant og signalerer holdbarhed.
Fødevareemballage
Trioworld i Landskrona stillede op med Food Loop30. Et laminat i fem lag genbrugsplast, der først kom på markedet i samarbejde med fødevarekæden Lidl i Sverige til deres kanel- og kardemommeboller. Produktet vandt kategorien Fødevareemballage.
Juryens begrundelse var: Fødevareemballage og genbrugsplast har altid været to modsætninger. Her ser vi et interessant eksempel på, at det er muligt. Tredive procent PCR (Post Consumer Recyled) i sådan en udfordrende pakke til frosne varer imponerer og optjente pluspoint fra juryen. Løsningen er et fem-lags laminat, der opfylder alle obligatoriske test og simuleringer i henhold til EU-forordningen for fødevarekontaktmaterialer. At kunne bruge mere genbrugsplast i fødevareemballage er et nødvendigt skridt i udviklingen mod cirkulær plastikbrug og denne film er et positivt og interessant skridt i den rigtige retning.
E-handelsemballage
Polstrede kuverter og bobleplast fra Raja vandt kategorien E-handelsemballage.
Juryen gav Rajapacks produkter sejren med denne forklaring: Her er to produkter, der konkurrerede hver for sig i kategorien. Juryen mente, at begge var potentielle vindere og besluttede at kombinere dem i en bevilling. To produkter, der klarer opgaven med kun ét materiale, papir. Visuelt signalerer de holdbarhed. Med bobledesign med forstærkede bobler i bobleplasten er det sikret, at et mono-materiale har en beskyttende evne, der rækker langt i mange tilfælde. Begge produkter er naturligvis 100 procent genanvendelige.
Industriel emballage
Accon Greentech vandt kategorien med Accon Large Sacks.
Juryens begrundelse: Meget fokus på spørgsmål omkring cirkularitet har en tendens til at ende på forbrugeremballage. Konceptet er yderst anvendeligt og nødvendigt til industriel emballage. Her er en gennemtænkt løsning til store poser, der håndteres i “lukket sløjfe”. Toppen af innovation, når det er bedst, siger juryen og fortsætter: Fuld kontrol over kvaliteten af monomaterialet på trods af en betydelig andel af genbrugsplast og et smart system til at sikre kvaliteten af sækkenes bæreevne. Ved at justere andelen af genbrugsplast sikres ydeevnen på en betryggende måde. En genial idé, der også er nem at kommunikere!
Inklusivt og/eller bæredygtigt design
Fibu vandt kategorien Inklusiv og/eller bæredygtigt design for sit fyldmateriale Starchips:
Juryens begrundelse: Materialet består af opskummet træfiber og er resultatet af en lang udvikling. Den fungerer som støddæmper i emballage og erstatter plastikspåner. Kan komprimeres under transport og derefter genvinde sin form, hvilket sparer transportplads. Stødabsorberingsevnen er høj. Denne løsning undgår også problemet med statisk elektricitet, som er almindeligt ved brug af plastikspåner. Materiale kan også fås som skræddersyede indsatser eller som dækmateriale. Det er 100 % genanvendeligt i papirgenbrug.
Luksusemballage
Vinderen i kategorien Luksusemballage blev Norrmejerier Ekonomisk Förening for emballagen til produktet Västerbottensost Jubilæumsgave.
Juryens begrundelse: En elegant jubilæumsemballage til en minivariant af den kendte ost. Målgruppen er internationale besøgende. Emballagen er klassisk og veldesignet med klare referencer til premium via sort, guld, lak, minimalistiske og enkle og elegante skrifttyper. Som en velbevaret hemmelighed kommer ostens historie frem, når man åbner pakken. Osten er pakket i en plastikfilm, der garanterer lugtfrihed. To rene materialestrømme, der er nemme at hente.
Biobaseret emballage
Pyroll Packaging Group konkurrerede med emballage til genanvendeligt træbestik – og vandt i kategorien biomaterialebaseret emballage.
Juryens begrundelse var: Emballagen har et moderne, miljøvenligt visuelt udtryk og giver forbrugeren mulighed for at se indholdet. Det passer godt til produktets USP. Både posen og vinduet er lavet af bæredygtigt dyrket skovråmateriale med en fyrreoliebaseret PP-film lamineret til en papirbund. Fyrreolie er interessant som råvare og mulighederne er vist her. Emballagen kombinerer udseende, fornybarhed og gennemsigtighed på en tiltalende måde.
Særpris
Særprisen blev uddelt af Nordic Bioplastic Association. Også dér vandt Pyroll Packaging Group. Denne gang til de biobaserede plastikflasker til varemærket Orklas Felix-dressinger.
Juryens begrundelse: Varemærkeejer Orklas nye plastikflasker til Felix Dressinger er lavet af biobaseret polypropylen (PP). Flaskerne indeholder halvfems procent biobaseret PP og er ISCC-certificeret. Juryen værdsætter Orklas investering i det såkaldte massebalanceprincip som en vej mod vedvarende energi og cirkularitet. Flaskerne repræsenterer en mulighed for at udvide råvarebasen og implementeringen af biotænkning. De repræsenterer vigtige dele af transformationen. Det ønsker Nordisk Bioplastforening at gøre opmærksom på gennem prisen.
Prisoverrækkelsen blev efterfulgt af fortsat fejring – champagne, chokolade og networking.