DS Smith, som er en af verdens største emballageproducenter, fik den gode ide at undersøge, om Covid-19 situationen har ændret forbrugernes holdning til emballage. Dét har den, og folk køber nu mere på nettet. Hygiejnen ved indpakningen nu blevet et tema, men folk vil stadig også have en stabil, robust indpakning med så lidt emballage som muligt.
Rapporten slutter med følgende: “Forbrugerforståelsen matcher ikke altid den videnskabelige virkelighed” hvilket vel nærmest kan oversættes til, at dagens krævende forbrugere har nogle ønsker og holdninger til emballage som det kan være svært for selv de mest avancerede emballage producenter at opfylde.
Så lidt emballage som muligt – men så meget som nødvendigt
43% af forbrugerne ønsker at købe produkter med så lidt emballage som muligt, men på den anden side forventer de samme forbrugere også, at emballagen er så god, at de modtager produkterne i perfekt stand. Her er udfordringen for virksomhederne så, at de varer som forbrugeren køber i en fysisk forretning skal have en emballage som gør varen attraktiv på hylderne og kan klare forbrugerens egen transport hjem. De varer, som købes på nettet skal derimod kunne holde til en måske voldsom transport over længere strækninger.
DS Smith’s undersøgelse viser helt klart, at den typiske e-handels køber er troløs og fuldkommen klar til at skifte leverandør, hvis emballagen ikke opfattes som bæredygtig, altså at der er for meget af den og/eller er baseret på de forkerte materialer, mens samme forbruger klart forventer lynhurtigt at få en gratis erstatningsleverance, hvis forsendelsen bliver skadet under transporten. Da omkostningen, som er forbundet med en erstatningsleverance er høj, kunne det jo være fristende at anvende ekstra meget emballage, men en sådan handling bliver åbenbart også straffet af den kritiske forbruger.
Information om emballagen på emballagen
Anvendelsen af bæredygtig emballage giver ingen mening, hvis forbrugeren ikke let kan se, om den er bæredygtig eller ej. Hele 74% kunne ikke finde ud af, om emballagen var bæredygtig og behandlede den derfor som om, at den ikke var bæredygtig. Dette kræver en langt bedre information om emballagen på emballagen.
Hygiejne og emballage
Ret så forventeligt er hygiejne og emballage blevet mere centralt i forbindelse med Covid-19, og for 45% af forbrugerne er hygiejne vigtigere end bæredygtighed i forhold til emballage. Det kan jo sætte nogle tanker i gang. Nu udelukker det ene jo ikke det andet, så kravet til fremtidens emballage er altså både bæredygtighed og en god hygiejne.
Sige-og-gøre-gabet
Nedenstående illustration viser klart, at der er en betydelig forskel mellem det forbrugerne siger, at de ønsker at gøre og hvad de i realiteten gør, når de står overfor et valg. En hurtig kalkule viser, at forbrugerne i praksis kun gør, hvad de siger, at de ønsker at gøre i omkring 50% af valgene. Det kan jo også mane til eftertanke.