Bæredygtig emballage og den kritiske forbruger - Markedsundersøgelse fra DS Smith

PUBLICERET: 22 March 2021
OPDATERET: 22 March
Illustration: DS Smith

DS Smith, som er en af verdens største emballageproducenter, fik den gode ide at undersøge, om Covid-19 situationen har ændret forbrugernes holdning til emballage. Dét har den, og folk køber nu mere på nettet. Hygiejnen ved indpakningen nu blevet et tema, men folk vil stadig også have en stabil, robust indpakning med så lidt emballage som muligt.

Rapporten slutter med følgende: “Forbrugerforståelsen matcher ikke altid den videnskabelige virkelighed” hvilket vel nærmest kan oversættes til, at dagens krævende forbrugere har nogle ønsker og holdninger til emballage som det kan være svært for selv de mest avancerede emballage producenter at opfylde.

Så lidt emballage som muligt – men så meget som nødvendigt

43% af forbrugerne ønsker at købe produkter med så lidt emballage som muligt, men på den anden side forventer de samme forbrugere også, at emballagen er så god, at de modtager produkterne i perfekt stand. Her er udfordringen for virksomhederne så, at de varer som forbrugeren køber i en fysisk forretning skal have en emballage som gør varen attraktiv på hylderne og kan klare forbrugerens egen transport hjem. De varer, som købes på nettet skal derimod kunne holde til en måske voldsom transport over længere strækninger.

DS Smith’s undersøgelse viser helt klart, at den typiske e-handels køber er troløs og fuldkommen klar til at skifte leverandør, hvis emballagen ikke opfattes som bæredygtig, altså at der er for meget af den og/eller er baseret på de forkerte materialer, mens samme forbruger klart forventer lynhurtigt at få en gratis erstatningsleverance, hvis forsendelsen bliver skadet under transporten. Da omkostningen, som er forbundet med en erstatningsleverance er høj, kunne det jo være fristende at anvende ekstra meget emballage, men en sådan handling bliver åbenbart også straffet af den kritiske forbruger.

Information om emballagen på emballagen

Anvendelsen af bæredygtig emballage giver ingen mening, hvis forbrugeren ikke let kan se, om den er bæredygtig eller ej. Hele 74% kunne ikke finde ud af, om emballagen var bæredygtig og behandlede den derfor som om, at den ikke var bæredygtig. Dette kræver en langt bedre information om emballagen på emballagen.

Hygiejne og emballage

Ret så forventeligt er hygiejne og emballage blevet mere centralt i forbindelse med Covid-19, og for 45% af forbrugerne er hygiejne vigtigere end bæredygtighed i forhold til emballage. Det kan jo sætte nogle tanker i gang. Nu udelukker det ene jo ikke det andet, så kravet til fremtidens emballage er altså både bæredygtighed og en god hygiejne.

Emballage og hygiejne er blevet mere vigtig efter Covid 19. Foto: DS Smith

Sige-og-gøre-gabet

Nedenstående illustration viser klart, at der er en betydelig forskel mellem det forbrugerne siger, at de ønsker at gøre og hvad de i realiteten gør, når de står overfor et valg. En hurtig kalkule viser, at forbrugerne i praksis kun gør, hvad de siger, at de ønsker at gøre i omkring 50% af valgene. Det kan jo også mane til eftertanke.

Divergenser mellem forbrugernes påstande og handlinger. Illustration DS Smith

DS Smith rapporten finder du her

Læs videre

Faerch investerer stort i genbrug af fødevareemballage

Den danske producent af plastbakker til fødevarer, Faerch, har gennem de sidste fire år opbygget en genbrugsfabrik til PET-bakker i Holland.
faerch_04

Sidste chance for at deltage i Packnorth Awards

Om mindre end en uge slutter tilmeldingsfristen for årets Packnorth Award. Tøv ikke med at indsende bidrag til juryevaluering.
packnorth award

Faller bygger nyt trykkeri i Horsens

Faller Packaging har købt en 5.700 m2 stor grund på Erhvervsbyvej i Horsens.
august faller horsens

Hurtigere mere produktiv HP Indigo

Ny HP Indigo 200K vil give emballageindustrien et ekstra incitament til at skifte til digitalprint.
HP Indigo 200K

De seneste nyheder

Addbrand: "Vores ambition er konstant vækst"

Addbrand har de seneste år foretaget flere opkøb, både i Sverige og Danmark, og ambitionen er at vokse yderligere.
addbrand_SV_01

SPG investerer i automatisk skæreprogram

Scandinavian Print Group har for nylig investeret i det automatiske skæreprogram CompuCut fra Polar.
PolarCut_01

Ricoh Pro C9500 åbner for print på endnu tykkere materialer

Ricoh udvider mulighederne for sin Pro C9500 digital printer. Med en ny tilføjelse kan man printe på endnu kraftigere materialer.
Ricoh Pro C9500

Svendborg får nyt skiltefirma – med smart laminatorbord

Foliemesteren slog dørene op i slutningen af 2024. Det er Theis Pil Johansen, der står bag det nye firma.
Foliemestern 3