
Konica Minolta fejrede 10-året for deres AccurioLabel-maskinserie på Labelexpo i Barcelona. På en pressekonference på messen blev nye detaljer afsløret om den næste version i serien, en maskine, der var på virksomhedens stand som prototype.
Toshi Uemura, Executive Officer og Head of Industrial Print, Konica Minolta Europe, var stolt over at kunne sige, at siden introduktionen i 2015 har solgt over 1.700 maskiner på verdensmarkedet. Fordelingen mellem Europa, USA og Asien er procentvis nogenlunde ens.
– Jeg er også stolt af at kunne sige, at vores trykpresser indtager en førende position sammen med fem andre mærker, når det kommer til, hvilke der er hurtigst. Dette viser en undersøgelse foretaget af IDC, sagde han.
Den nye trykpresse, som forventes at komme på markedet til næste år, har fire karakteristika ifølge Toshi Uemura.
– Vores intention er at tage automatisering og produktivitet til nye højder. Automatisering bliver stadig vigtigere, da det bliver stadig vanskeligere at finde dygtige operatører. Den nye maskine vil være meget nem at betjene.
Konica Minoltas prototype bygger videre på den dokumenterede succes med AccurioLabel 230 og er ifølge virksomheden positioneret som den perfekte løsning til digital etiketproduktion i mellemklassen.
For kunder, der ønsker det, kan den udstyres med Intelligent Quality Optimiser (IQ), som forenkler arbejdsgange, muliggør længere printkørsler på op til 1.600 lineære meter og sikrer nøjagtig farveregistrering selv ved fuld hastighed (23,4 m/min). Printopløsningen er også blevet øget til 1200 x 2400 dpi.
På Labelexpo blev prototypen demonstreret sammen med Konica Minoltas portefølje af digitale færdigbehandlingsløsninger til etiket- og emballageproduktion i samarbejde med MGI Digital Technology og Grafisk Maskinfabrik (GM).
MGI’s JETvarnish 3D Web 400 var også udstillet på standen. digital efterbehandling, MGI’s Octopus Web til hybrid digital udstansning og efterbehandling, samt GM DC350Mini Basic til semi-roterende udstansning og laminering.
Konica Minolta er fast besluttet på at kapitalisere på det voksende marked – som ifølge analytikere fra Smithers Pira forventes at vokse med næsten 60% til 20 milliarder dollars inden for ti år.
– Vi er i spidsen for digital etiketproduktion, hvilket giver spændende muligheder for printudbydere. Ifølge Smithers Pira forventes markedet at vokse med næsten tres procent til en værdi af tyve milliarder dollars inden 2032, sagde Toshi Uemura.