
Trykbranchen har et stort behov for generationsskifte. Men at finde nye medarbejdere er en udfordring.
Sarah Schumacher hjælper trykkerivirksomheder med at tiltrække nye generationer til printverdenen. Det handler om, hvordan virksomheder kommunikerer, styrkelse af viden om branchen, men også om et tættere samarbejde med uddannelsesinstitutionerne.
Hvis man ser unge mennesker som dovne med urimelige forventninger, og samtidig ser virksomheder som traditionelle og uvillige til forandring, kan det virke som et virkelig dårligt match, siger Sarah Schumacher på Print Matters-konferencen i Zürich arrangeret af Intergraph.
– Jeg vil gerne give nogle nye perspektiver på, hvordan man kan tiltrække den yngre generation på en mere opportunistisk måde, siger hun.
Har grundlagt sin egen virksomhed
Nu har hun grundlagt sin egen virksomhed, hvor hun arbejder som underviser og teambuilding-coach. Der hjælper hun trykkerier med at skabe fremtidsorienterede teams og med at tiltrække nye generationer til branchen.
Sarah Schumacher studerede trykteknologi på Medieuniversitetet i Stuttgart. Hun fik sin bachelorgrad i trykteknologi og færdiggjorde sit speciale hos Tetra Pak i Sverige Men før hun startede uddannelsen havde hun ingen kendskab til trykkeribranchen.
– En stor udfordring for trykkeribranchen er, at unge mennesker ofte ikke er klar over alle de muligheder, der findes, siger Sara Schumacher.
– Da vores professor præsenterede, hvad trykkeribranchen har at byde på, var jeg fuldstændig betaget og imponeret. Andre studerende fortalte mig om de virksomheder, de havde besøgt, og de projekter og samarbejder, de havde medvirket i. Jeg tænkte: – Wow, sådan ser fremtiden ud. Det vil jeg være en del af. Deres entusiasme var virkelig smittende. Det inspirerede mig til at søge ind på trykteknologi.
At kommunikere entusiasme
Den rette kommunikation er vigtig for at rekruttere unge mennesker, forklarer Sarah Schumacher.
– Når man vil tiltrække unge mennesker til branchen, skal man kommunikere den entusiasme I selv har, for når den kommer indefra, vil man også være i stand til at tænde den gnist i andre.
Klarhed i, hvad der efterspørges
Virksomheder skal være klare over, hvilke kvaliteter og færdigheder de leder efter. Unge mennesker har ofte de kvaliteter, som virksomhederne leder efter – det handler bare om at kommunikere, skabe dialog og opbygge relationer.
Der fremhæver hun samarbejder mellem uddannelsesinstitutioner og virksomheder som en meget vigtig del.
– Det var, da jeg skrev min bacheloropgave på Tetra Pak i Lund, at jeg fik nogle af de absolut bedste muligheder. Men også for jer i branchen er det så værdifuldt at have samarbejder med uddannelsesinstitutioner, fordi de studerende er ivrige efter at lære. Man skal opbygge relationer til institutionerne, for det er dem, der fremmer den slags muligheder.
Hun mener, at der er et stort potentiale i at opbygge den slags relationer, også hos mindre, mere regionale virksomheder.