Akustikplader er sagen

Foto: Søren Winsløw
PUBLICERET: 19 June 2025
OPDATERET: 19 June
I sine nyindrettede lokaler har Lars Petersen god plads til at håndtere store mængder akustikplader.

Lars Petersen har haft mange projekter i sin karriere. Nu har han fuld fokus på akustikplader.

Med firmaer som Signflex, Quickpaper og Optiwork i bagagen har han siden 1. februar markedsført onlineportalen aqstik.dk. Den startede som en løsning for private købere, men nu er han i færd med at lancere en B2B-løsning, hvor andre skiltefirmaer fordelagtigt kan købe akustikplader og få dem sendt direkte til deres kunder, med dem selv som afsender.

– Vi har i en årrække, først selv og siden som underleverandør, lavet mange akustikløsninger til kontorer og institutioner. Der laves utroligt meget byggeri, hvor man efterfølgende bliver nødt til at justere for bl.a. god akustik. Det lever vi godt af, siger Lars Petersen.

Det startede med en skiltevirksomhed. Siden blev det til Quickpaper, inden han startede Optiwork sammen med en god ven med erfaring i salg til arkitekter, entreprenører m.m. Ideen var at sælge alt, hvad der kunne fremme et godt arbejdsmiljø.

Lars Petersen har flere succesfulde projekter bag sig og befinder sig med egne ord ’et godt sted’. Nu er fokus på akustikplader.

Det har udviklet sig til, at de i dag hovedsageligt leverer akustikplader og andre pladeløsninger som underleverandør til firma med fokus på et kreativt og godt arbejdsmiljø. Præcis hvilket firma og hvilke opgaver de løser vil han ikke ud med, da de ellers vil blive kopieret, siger han. – Det er et vilde vesten derude, siger han med et smil.

Stor ekspertise og egenimport

Men de har efterhånden udviklet så stor en ekspertise på akustikplader, at de vil tilbyde det til andre skiltefirmaer, og derigennem også give sig selv et bredere fundament.

– Vi importerer vores egne akustikplader direkte fra Kina som er lavet af genanvendte plastflasker. I starten var pladerne 40 mm tykke og havde en vægt på 2,4 kg pr. m2. I dag er de bare 25 mm tykke men vejer 4 kg pr. m2. Det betyder, at effekten nu er langt større, men med en tyndere plade, forklarer Lars.

De køber plader hjem i 150 x 250 cm og skærer dem ud på deres iecho-skærebord (TK3S), som de i øvrigt også selv har importeret fra Kina.

Akustikplader kan både skæres og printes, så man opnår flot grafisk effekt.

– Jeg søgte på brugte skæreborde og faldt over dette, som var i en særdeles interessant priskategori. Vi søgte videre og fandt ud af, den blev vist på en messe i Köln, så vi tog ned og så det og valgte umiddelbart efter at købe et nyt helt nyt skærebord på grund af den attraktive pris. Derefter kom der en kineser op og installerede den i løbet af syv dage, og siden har den bare kørt upåklageligt. Er der noget der driller, har det indtil videre kunne klares med et WhatsApp-opkald.

Lars Petersen lægger ikke skjul på, at det er plader, og især akustikplader, der er deres kompetenceområde. – Vi gør ikke i folier. Vi har plader, som vi kan printe på, samt både fræse og skære i. Vi laver også en del valgplakater og roll-ups, men vi holder os til det, vi er rigtig gode til. Hvis folk vil have noget andet kan vi henvise til vores gode samarbejdspartnere fx JL Skilte, Mohrdieck Tryk eller iPrinting i lokalområdet.

Onlinehandel er et must

Lars Petersen har tidligere drevet virksomhed med online-handel og han ser det som en nøgle til at få hul igennem på markedet for akustikplader. Indtil nu har akustikplader været noget de fleste er gået lidt rundt om, uden rigtigt at vide, hvad de har med at gøre.

– Vi har ekspertisen og vi har et godt produkt til en god pris, som vi nu tilbyder branchen. Og vi ser et stort marked derude for dem der gider. Vi har netop lanceret et Erhverv Plus link på vores hjemmeside aqstik.dk, hvor andre skiltevirksomheder kan købe plader til priser, hvor de stadig kan tjene lidt på det, fortæller Lars.

Print der er velegnet til indendørs brug

På printsiden er Aqstik udstyret med en HP R1000 Latex-printer, som de har købt hos Antalis. Den vandbaserede farve har minimal lugt og afgivelse af stoffer og er derfor godkendt til brug i selv kritiske miljøer som fx daginstitutioner, skoler og hospitaler.

Lars Petersen fortæller, at de har købt printeren hos Antalis, hvor de i øvrigt køber alt andet, bortset fra akustikpladerne. – Der får vi virkelig en god behandling. Alt hvad vi bestiller inden klokken 16.30, har vi næste formiddag. Så selv når vi klokker i det og glemmer at bestille primer, så løser det sig lynhurtigt. Og så får jeg altid en god sludder med folkene i Antalis, selvom jeg bare kunne bestille det på nettet.

En sund forretning i en god udvikling

At det går godt hos Optiwork/Aqstik.dk kan bl.a. ses af, at Lars netop har investeret i en ny ejendom, hvor firmaet er flyttet ind. Ejendommen er på 1.780 m2, hvor de selv sidder på de 750 m2. Resten lejes ud til forskellige lokale håndværkere på korte kontrakter, som de kan opsige, hvis der opstår et behov for mere plads.

– Vi har umiddelbart rigeligt med plads, men hvis vores online-salg af akustikplader får luft under vingerne, kan det godt være at vi skal bruge lidt flere kvadratmeter, slutter Lars Petersen.

Læs mere om AQSTIK.dk her.

De er også leveringsdygtige i kanalplader til forskellige udendørs formål: valgplakater, events m.m.

De seneste nyheder

J&CO investerer massivt i fremtiden

Med en investering på mere end én million i nye printere satser J&CO på at effektivisere produktionen for at kunne følge med de mange store opgaver, de har fået.
J&CO_01
J&CO investerer massivt i fremtiden

Xerox køber Lexmark

Købet beskrives i en pressemeddelelse som en vigtig milepæl i Xerox' strategiske transformation til at blive en førende leverandør af innovative løsninger til den moderne hybride arbejdsplads.
Xerox-Gil-Hatch-Center-for-Customer-Innovation
Xerox køber Lexmark

Carina Christensen forlader GRAKOM

GRAKOM fortæller i en pressemeddelelse, at adm. direktør Carina Christensen forlader GRAKOM efter bare to år på posten.
carina_grakom
Carina Christensen forlader GRAKOM

– Med vores beliggenhed, skal vi kunne alt!

Det er ejer og daglig leder Tommy Jørgensen som står for udtalelsen om, at de skal kunne alt.
gt_01
– Med vores beliggenhed, skal vi kunne alt!

Læs videre

J&CO investerer massivt i fremtiden

Med en investering på mere end én million i nye printere satser J&CO på at effektivisere produktionen for at kunne følge med de mange store opgaver, de har fået.
J&CO_01
J&CO investerer massivt i fremtiden

– Med vores beliggenhed, skal vi kunne alt!

Det er ejer og daglig leder Tommy Jørgensen som står for udtalelsen om, at de skal kunne alt.
gt_01
– Med vores beliggenhed, skal vi kunne alt!

En passion for grafisk design har ført en virksomhed med sig

Nu har han investeret i et laminatorbord som har løftet forretningen yderligere.
Ole 1
En passion for grafisk design har ført en virksomhed med sig

Mikromålgrupper ændrer trykkeribranchen

For at få en dybere forståelse af, hvor trykkeribranchen er på vej hen, kiggede Canon uden for branchen.
Jennifer-Kolotzek1
Mikromålgrupper ændrer trykkeribranchen