
Dørene er åbne for tilmeldinger til Nordens største emballagekonkurrence, Packnorth Award.
Vi ser på årets nye kategorier og taler med den britiske administrerende direktør for ThePackHub, Paul Jenkins, som er den nye internationale tilføjelse til juryen. Hvilke tendenser ser han? Og hvordan vil den nye EU-forordning om PPWR påvirke branchen?
Efter sidste års succes med et rekordstort antal bidrag er emballagekonkurrencen Packnorth Award nu tilbage for fuld kraft. Gennem konkurrencen udvælger et ekspertpanel (ledet af Bo Wallteg som juryformand) den mest stilfulde, smarteste og mest innovative emballage på tværs af 15 kategorier (plus den særlige hovedpræmie).
Nye kategorier
Noget, der tidligere primært var for børn, er nu blevet noget, som voksne går amok over, når december nærmer sig. Hvad taler vi om? Adventskalendere selvfølgelig. Med den nærmest eksplosive popularitet, som adventskalendere har opnået i de senere år, har vi set mange kreative materialevalg og innovative løsninger, herunder flere, der kan ses som direkte kunstværker i ren grafisk forstand.
Derfor føles det som om tiden er kommet til, at de kommer mere frem i lyset. I konkurrencen er indhold udelukket fra vurderingen; Det er i stedet valget af materialer, funktion og frem for alt det grafiske design, som juryen vil se på.
Nye kategorier i år er også take-away-emballage, lukninger og farmaceutisk emballage. Studenterkonkurrencen “Emballageindustriens fremtid” er fortsat fra tidligere år.

Paul Jenkins deltager i juryen
I år vil ekspertjuryen blive ledsaget af ThePackHubs administrerende direktør, Paul Jenkins. Konsulentfirmaet specialiserer sig i emballageinnovation og fungerer som en ressource for brandejere, detailhandlere og emballageleverandører, der søger innovative svar på emballageudfordringer.
Paul Jenkins har et godt kendskab til det globale marked for emballagedesign.
Han har også stået i spidsen for oprettelsen af medlemsplatformen The Innovation Zone, som i dag har over 9.700 emballageinitiativer fra hele verden. Gennem The Innovation Zone mener han, at han konstant kan holde sig opdateret med den seneste udvikling og følge med i aktuelle trends i branchen.
Papirisering og barrierebelægning
– Bæredygtighed er kernen i emballageinnovation. Vi ser en kraftig stigning i genopfyldnings- og genbrugsinitiativer, da brands og detailhandlere løbende udforsker nye måder at reducere engangsemballage på. Papirisering – skiftet fra plastik til papirbaserede alternativer – fortsætter med at vinde frem, med fremskridt inden for barrierebelægninger og strukturel integritet, der gør papirløsninger mere levedygtige, siger han.
I de senere år er virksomhederne begyndt at bruge mere tid og omtanke på at forbedre genbrugsaspektet af deres emballage, især gennem brug af genbrugsmaterialer og udvikling af emballageløsninger bestående af kun ét materiale. Paul ser positivt på denne udvikling og mener, at den skyldes en kombination af juridisk pres, virksomheders bæredygtighedsforpligtelser og teknologisk udvikling.
– Det er en spændende tid at arbejde i emballagebranchen. Der dukker konstant nye idéer og løsninger op for at tackle branchens største udfordringer. Som jurymedlem af Packnorth Award vil jeg kigge efter bidrag, der har emballageløsninger, der virkelig gør en forskel. Innovation skal udfordre konventionel tænkning og skabe en reel effekt, hvad enten det gælder bæredygtighed, funktionalitet eller forbrugeroplevelse, siger Paul.
Hvad glæder du dig mest til ved juryarbejdet?
– Jeg er mest spændt på at se alt det nye! Emballageinnovation er i konstant udvikling, og jeg synes altid, det er sjovt at opdage nye ideer, der udfordrer status quo.
– Gennemgangen og evalueringen af de indsendte forslag vil være en fantastisk mulighed for mig til at udforske nye løsninger og få indsigt i den nyeste tænkning i branchen, siger han og tilføjer:
– Jeg ser også frem til at arbejde tættere på det svenske marked. Skandinavien har et stærkt ry, når det kommer til bæredygtighed og innovation inden for emballage, så jeg er begejstret for at se de kreative og innovative løsninger, der opstår her.
PPWR – “en mulighed for at forny sig selv”
Da EU for nylig introducerede den nye PPWR (forordning om emballageaffald), vakte det mildt sagt en del følelser. Den nye regulering, der blev indført med det formål at modvirke stigningen i emballageaffald, har mødt en del kritik fra nogle sider, mens andre mener, at den er et stort skridt i den rigtige retning. Under alle omstændigheder er det klart, at den nye PPWR vil påvirke alle virksomheder, der producerer og sælger emballage i Europa. Så hvordan ser Paul på implementeringen?
– PPWR vil føre til store ændringer med hensyn til emballagedesign, materialevalg og komplette løsninger. Men med det følger en fantastisk mulighed for at innovere. Mærker og leverandører bliver nødt til at ændre deres emballagestrategier for at tilpasse sig de nye, strengere bæredygtighedsmål, hvilket igen vil accelerere udviklingen af mere cirkulære løsninger, siger han.
Til sidst, med din lange karriere i den internationale emballageindustri – hvad vil du sige skiller sig mest ud?
– Et vigtigt træk er ansvarlig brug af materialer. Sverige har en lang historie med at udvikle fiberbaseret emballage af høj kvalitet, og vi ser fortsat store fremskridt inden for papirproduktion på dette marked.
For mere information om konkurrencen og indsendelse af bidrag, klik her.
