
– Tidspunktet var bare rigtigt, siger indehaver og daglig leder af PR Offset i Fredericia, Rene Vestergaard, om investeringerne i både offset og storformatprint.
På Drupa sidste år underskrev Rene Vestergaard en aftale om at købe den nye Heidelberg Speedmaster 106XL med Direct Drive Feeder (DDF). DDF’en gør, at den kan nå en forrygende produktionshastighed på 21.000 ark i timen. Konfigurationen er en 5-farve med lak som har erstattet en ca. 10 år ældre trykmaskine.
Tradition og innovation
– Vi opererer i en branche, hvor både hastighed, fleksibilitet og kvalitet er afgørende. Samtidig har vi en stærk tradition, som vi ønsker at bygge videre på. Derfor er vores investeringer altid nøje afstemt med vores strategi om at optimere, uden at vi mister det, der gør os unikke, fortæller indehaver og daglig leder Rene Vestergaard.
Den nye trykmaskine er en 5-farve offsetmaskine med lak, der ikke blot leverer en høj produktionshastighed, men også reducerer spild og effektiviserer indkøringsprocessen markant. For PR Offset handler teknologiske investeringer dog ikke kun om hastighed, men også om smartere arbejdsgange og bedre ressourceudnyttelse.
– Med de mange opgaver i relativt små oplag betyder det alt, at vi kan skifte plader og indstille på minimal tid, siger han.
Digitale løsninger skaber nye muligheder
Foruden de seneste investeringer i offset har PR Offset også opgraderet sin storformatproduktion med en ny swissQprint Kudu – den første af sin slags i Danmark. Med en hastighed, der er markant højere end sin forgænger, åbner det nye set-up for endnu større fleksibilitet i valget mellem offset- og storformattryk.
– Vi kan i højere grad matche opgaven med den rette teknologi. Det giver os en fleksibilitet, som vores kunder får direkte gavn af, siger Rene Vestergaard.
Virksomheden arbejder desuden løbende på at digitalisere sine interne processer, især inden for ordrehåndtering og produktionsplanlægning. Målet er at skabe en mere smidig og gennemsigtig arbejdsgang – både for kunder og medarbejdere.

Integration og vækst
PR Offset har de seneste år udvidet både via opkøb og øget tilstedeværelse i København. I 2021 åbnede virksomheden et salgskontor i hovedstaden, og på baggrund af en positiv udvikling er der nu planer om at udvide kontoret yderligere.
Samtidig har integrationen af From Grafisk, som blev opkøbt sidste år, været en succes. PR Offset har tidligere erfaring med opkøb og sammenlægninger og ser stor værdi i at samle kompetencerne ét sted.
– Vi har valgt at integrere From Grafisk helt ind i vores eksisterende organisation frem for at opretholde et separat salgskontor. Erfaringen viser, at den direkte kontakt mellem salg og produktion er en styrke – både for os og for kunderne, siger Rene Vestergaard.
PR Offset satser fortsat på en kombination af stærke relationer, håndværksmæssig ekspertise og løbende investeringer i teknologi. Hvordan den fremtidige strategi helt præcist ser ud, vil tiden vise – men ambitionerne er ikke til at tage fejl af.