Skrevet til Duncan MacOwan, Head of Marketing & Events, FESPA
Der findes i dag et væld af personaliserede grafiske produkter og varer til rådighed for forbrugerne – emballage, bøger, tøj, bannere og kort – for blot at nævne nogle få.
Det personlige element i disse produkter tilføjer betydelig værdi til kunderne. Derudover er det svært at ignorere væksten på dette marked i løbet af det sidste årti, ikke mindst drevet af digital printteknologi og evnen til at håndtere variable data.
Takket være fremskridt inden for teknologi er efterspørgslen efter personlige produkter stigende. Ved ikke at inkorporerer elementer af personalisering i produktudbuddet, kan printvirksomheder risikere at miste omsætning og kundeloyalitet.
En undersøgelse fra Deloitte viser, at inden for visse varekategorier udtrykte mere end 50 % af forbrugerne interesse for at købe personlige produkter eller tjenester.

Derudover giver hver femte forbruger udtryk for, at de er villige til at betale 20 % mere for personlige produkter eller tjenester. 78 % af forbrugerne er mere tilbøjelige til at genkøbe fra virksomheder, der tilpasser deres tilbud. Så det ser ud til, at personalisering kan blive en integreret del af opbygningen af varemærkeloyalitet.
Oven i det anbefaler 71 % af kunderne et varemærke, fordi de har en følelsesmæssig forbindelse til det. Så for varemærker er personalisering og opbygning af stærke forbindelser en vej til at få fat i et nyt publikum. At give et personligt kontaktpunkt med et brand kan få kunderne til at føle sig specielle og hjælpe med at opbygge et langvarigt forhold.
Fra emballage til sportstøj
Lad os se 14 år tilbage til 2011, hvor Share a Coke-kampagnen blev lanceret, som nok er et af de mest anerkendte storstilede eksempler på skræddersyet emballage. Ved at bruge almindelige fornavne på flaskerne gav kampagnen genklang hos mennesker over hele kloden og viste, at personalisering kunne bruges ud over blot særlige begivenheder og faktisk som en del af hverdagens produkter og emballage.
I dag er der adskillige fødevare- og drikkevaremærker, der bruger personalisering til at opbygge loyalitet og relationer til kunderne. Tony’s Chocolonely, for eksempel, giver kunderne mulighed for at skabe tilpassede chokoladebar-indpakninger på sin hjemmeside, hvor de kan uploade billeder til indpakningen og vælge design og tekst. M&M’s på den anden side lader kunderne personliggøre chokoladerne med et valg af tekst eller design.
Beklædningsindustrien er også et stort marked for tilpasning, det være sig tøj, hatte og andet tilbehør. I en årrække har kunderne kunnet bestille personligt tilpasset tøj online fra web-to-print virksomheder, hvor de kan vælge billede og/eller tekst, der skal tilføjes et stykke tøj. Historisk set er disse varer i vid udstrækning blevet brugt til at støtte visse begivenheder (for eksempel firma- eller sportsbegivenheder).
Men med fremskridt inden for teknologi og efterspørgsel efter skræddersyet tøj, for at sætte skub i en persons udtryk for individualisme, er personligt tøj gået et skridt videre. For eksempel giver mærker som Nike kunderne mulighed for at skabe unikafodtøj, såvel som en række andre varer, med udvalgte butikker, der tilbyder tilpasning på stedet i butikken.
Et stort segment af markedet for tilpasset beklædning er fx sportstrøjer med varmeoverførte digitalprint. I 2024 blev det globale marked for specialdesignet t-shirt (inklusive sportstrøjer) vurderet til 5,16 milliarder USD.
Og det er ikke kun tøj inden for sport, der er et stort område for personalisering. Hvis du deltager i en stor sportsbegivenhed i dag kan du se en overflod af skræddersyede bannere og flag, hvor mange stadioner tilbyder onsite-print af personlige bannere til fans.
Vi har kun lige ridset overfladen af de muligheder og eksempler på personalisering, der findes i dag, og med den kontinuerlige udvikling inden for digital printteknologi vil denne trend kun vokse og åbne op for endnu flere muligheder.
Personaliseringsoplevelse 2025
Hvis du er interesseret i personalisering, så vil du ikke gå glip af Personalization Experience 2025, som finder sted på Messe Berlin, Tyskland fra 6. til 9. maj 2025.
Ved arrangementet vil du være i stand til at engagere dig med en bred vifte af udstillere, der viser de nyeste teknologier til fremstilling af skræddersyede produkter, herunder: digitalprint, variable dataprint, varmeoverførselsprint, lasergravering, 3D-print og softwareløsninger.
Du vil også have adgang til vores gratis personalisering af SmartHub-konferencesessioner, der løber på tværs af alle fire dage af begivenheden. Sessionerne vil dække varme emner inden for industrien, herunder kunstig intelligens, automatisering og bæredygtighed, samt printer- og kundecasestudier.
Hvis det ikke er nok, så vil vores Smart Factory-funktion fremhæve de nyeste on-demand-teknologier med live demonstrationsture, der viser, hvordan tilpassede produkter designes, printes og produceres på tværs af en række forskellige produkter.
Med så meget at udforske og lære, vil Personalization Experience være mødestedet for tilpassede produkter i 2025.