Grafisk ESG-kodeks er en udviklingsmulighed, siger Carsten Bøg

Foto: Søren Winsløw
PUBLICERET: 25 February 2025
OPDATERET: 25 February
Carsten Bøg ser det nye ESG-kodeks som et forretningsudviklingsværktøj.

Det Grafiske CSR-kodeks fra 2012 er blevet opdateret og har samtidig skiftet navn til det Grafiske ESG-kodeks.
Selv om det nye kodeks måske ser ud som et ”uoverstigeligt bjerg” ved første gennemlæsning, så er der tale om forretningsudvikling for virksomhederne og ikke nye administrative byrder, fortæller Carsten Bøg og siger:

– Arbejdet med det nye kodeks er en oplagt mulighed, som de færreste brancher har, for at tilvejebringe et stærkere fundament for virksomhederne. Et fundament, der vil styrke relationen til både medarbejdere, kunder og det omgivne samfund, siger Carsten Bøg fra rådgivningsvirksomheden ESGpilot.

Carsten Bøg har gennem mere end 30 år arbejdet med alle aspekter indenfor ESG i den grafiske branche. Han kender derfor om nogen til, hvordan en grafisk virksomhed kan arbejde med et så komplekst område, som arbejdet med ESG og bæredygtighed er.

– I en tid med stigende krav til ansvarlig virksomhedsførelse er det yderst velkomment, at GRAKOM og HK Privat nu udgiver en opdateret version af det Grafiske CSR-kodeks, hvor der er fokus på netop virksomhedernes ledelse og styring af deres miljømæssige og sociale aktiviteter, siger Carsten Bøg.

Det nye kodeks er som det tidligere kodeks baseret på FN’s Global Compact og forener de 10 principper for ansvarlig virksomhedspraksis med specifikke krav til branchen. Samtidig er det også spejling af de forventninger og krav, der i dag er til virksomhedens ESG-indsats.

– Nye forhold er kommet til og andre er strammet op i forhold til det tidligere Grafiske CSR-kodeks. En af de mere markante nyskabelser i ESG-kodekset er, at governance-aspektet er blevet styrket med fokus på gennemsigtighed, risikostyring og involvering af interessenter, hvilket ikke var centrale krav tidligere, påpeger Carsten Bøg.

Krav om systematisk intern revision er også styrket. Virksomheder skal årligt dokumentere og evaluere deres overholdelse af ESG-principperne, hvilket kræver en mere struktureret tilgang til ESG-arbejdet og stiller krav om løbende forbedring af virksomhedens bæredygtighedsindsats.

– Endelig giver sammenkoblingen til FN’s 17 verdensmål en global dimension til ESG-indsatsen, som virksomheder kan integrere i deres langsigtede strategier. Den nye Grafisk ESG-kodeks 2.0 er alt i alt en påmindelse om, at en bæredygtig udvikling starter med ledelse og samarbejde på tværs af hele værdikæden, siger Carsten Bøg.

De seneste nyheder

HP med nye løsninger til små og mellemstore virksomheder

HP udvider nu sin Latex-portefølje med lanceringen af de nye HP Latex 730 og HP Latex 830-printere – den nyeste generation af HP’s vandbaserede storformatløsninger.
HP Latex

Paul Jenkins og adventskalendere er blandt nyhederne i Packnorth Award

Dørene er åbne for tilmeldinger til Nordens største emballagekonkurrence, Packnorth Award.
Screenshot

Epson øger produktiviteten med 23%

Epson lancerer SureColor S7100, som er den seneste tilføjelse til deres nye generation af storformatprintere.
SC-S7100

Ricoh præsenterer stor alsidighed på FESPA

Industrielle løsninger og viden i fokus på årets branchemesse.
RICOH-Pro-D1600-FESPA

Læs videre

Paul Jenkins og adventskalendere er blandt nyhederne i Packnorth Award

Dørene er åbne for tilmeldinger til Nordens største emballagekonkurrence, Packnorth Award.
Screenshot

Thomas Søby Hedegaard ser frem til en ny periode i GRAKOMs bestyrelse

Thomas Søby Hedegaard er blevet genvalgt som næstformand i brancheorganisationen GRAKOMs bestyrelse.
Thomas Søby

Durst fusionerer med Aleph og skaber en ny tekstilprintergigant

Durst Como er født, skriver Durst Group i en pressemeddelelse, hvor de også fortæller, at et nyt ekspertisecenter for digitalt tekstiltryk vil blive etableret i den italienske by Como.
Andrea Riccardi_media

Bølgepapmarkedet er på vej tilbage til 2019-niveau

En ny rapport med titlen "The Cardboard Packaging Market in Europe by 2030 – Analysis of High-Potential Markets and Competitive Dynamics" er netop blevet udgivet.
corrugated cardboard