
GrafiPro er en lille virksomhed med en pudsig historie og en fantastisk beliggenhed – og så går det faktisk rigtig godt. Blandt andet på grund af nogle gode investeringer.
Det er André Freier der står bag GrafiPro, som har eksisteret siden 2005. Han er 100% autodidakt og arbejdede i begyndelsen som broker. Han fik på et tidspunkt Landbrugsrådet som kunde, der godt nok havde deres eget interne trykkeri, men havde brug for en formidler til de større trykopgaver.
I 2009 skete der nogle organisatoriske ændringer i Landbrugsrådet som gjorde, at de blev til organisationen Landbrug & Fødevarer. André blev indkaldt til møde med lederen i den grafiske afdeling på Axelborg. Da han ankom, fik han at vide, at de skulle op og snakke med økonomidirektøren, og André regnede med, at de enten ville opsige samarbejdet eller kræve priser, der ville gøre det umuligt at fortsætte.
– Men det viste sig, at de ville nedlægge deres interne afdeling og outsource al tryksagsfremstilling. Derefter tilbød de mig, at jeg kunne overtage maskiner, leje de samme lokaler og drive min forretning derfra, uden nogen klausuler, fortæller André.
Selv om de kunne lyde som en appelsin i turbanen, så var han lidt betænkelig. Ikke mindst fordi han ingen praktisk erfaring havde med at udføre grafisk produktion. Men han valgte at slå til og har nu i 15 år haft produktion og kontor på Axelborg midt i København.

Organisk vækst i et miljø af institutioner og foreninger
Beliggenheden har i sig selv været en del af succesen, siger han. Mange organisationer, statslige institutioner og foreninger har til huse i og omkring Axelborg og de taler med hinanden. Nogle har, eller har haft, interne trykkerier og har fra tid til anden fået lavet ting på kryds og tværs. Fx var der et fagforbund som havde internt trykkeri, der også arbejdede med eksterne opgaver. Det blev der på et tidspunkt lukket ned for, og det betød at en række af fagforbundets tidligere kunder nu henvendte sig til GrafiPro.
Der er også en vis vandring af indkøbere mellem de forskellige virksomheder/institutioner i det centrale København. Det betyder, at han pludselig får henvendelser fra en ny kant, men ofte på grund af en gammel bekendt, der har skiftet arbejde. Så kundekredsen er stille og roligt vokset. I dag har han fast gruppe kunder og han søger ikke aktivt flere. Der er rigeligt til at holde ham beskæftiget, siger han.
En anden grund til hans succes, mener han selv, er, at han bruger lokale vognmænd med punkt-til-punkt-levering til at bringe tryksagerne ud. På den måde er han sikker på, at varen bringes direkte ud – og med det samme. Det gælder også for kunder uden for Storkøbenhavn. – Punktlighed er ofte vigtigere end pris, forklarer André.
Fra kopicenter til grafisk produktion
I 2009 overtog han to kopimaskiner fra in-house trykkeriet. En Xerox DocuColor 250 samt en sort/hvid Canon kopimaskine. Det var begrænset, hvor meget af hans grafiske produktion de maskiner kunne håndtere. Ikke mindst fordi, de næsten altid skulle efterbehandles: trekantsskæring, hæftning og/eller squarefold. Det var han nødt til at få udført eksternt, hvilket gjorde processen omstændelig og dyr.
Derfor investerede han i en Biz Hub Press C1070 fra Konica Minolta med efterbehandlingsenheden SD-513. Nu kunne han fremstille tryksager på baggrund af digitale data og får den færdige tryksag ud af maskinen.
– Det var sådan set min redning. Jeg var ved at drukne i arbejde og omkostninger, men ved at have en maskine til min rådighed, der kunne fremstille en fuldt færdig tryksag i én arbejdsgang, var jeg pludselig ovenpå igen.
Afgørende for beslutningen om at vælge Konica Minolta var, at de havde en integreret løsning i eget navn. Ikke som de andre leverandører, der havde løsninger med tredjepartsleverandører.
– Det betød noget for mig, at der stod Konica Minolta på den og at de tog hele ansvaret på sig, siger André.
Udover dette var forholdet til Konica Minoltas produktspecialist, Jan Johansen, heller ikke uden betydning.
– Hos Jan bliver man altid set og hørt, og han får ting til at ske. Det betyder bare meget, når man er en lille virksomhed, fortæller André.

Ny investering
I november 2024 foretog han en opgradering til en AccurioPress C4080. Den er udstyret med dobbelt papirkassettesystem, så han kan have seks skuffer med papir svarende til 15-16.000 ark.
– Det betyder, at mange opgaver bare kan stå og passe sig selv og det er altså en god ting i en enkeltmandsvirksomhed, siger André tilfreds.
Også denne gang er printeren udstyret med efterbehandlingsenheden SD-513.
GrafiPro laver mange hæfter og brochurer internt, men varetager i princippet alle trykopgaver, da de fortsat har et stort netværk af samarbejdspartnere. Derfor trykker de også meget store oplag, bøger, plakater og specialopgaver med hjælp fra eksterne partnere.
Elsker specialopgaver
Der er mange specialopgaver, som André ikke kan vise frem. Det gælder fx certifikater til eksport og andre formularer eller opgaver, som han har fremstillet som underleverandør. Men der er også ting han er både stolt af og gladeligt viser frem.
Det gælder fx bogen ”Bella Speranza” som i billeder fortæller om projektet, der handler om at give kronisk syge mulighed for at opleve dansens og musikkens verden på Det Kongelige Teater. GrafiPro er medsponsor på projektet og bogen er trykt på GrafiPros Konica Minolta-printer og sidenhen bundet ind hos Majgrens Bogbinderi.
Et andet projekt, han fremviser med en vis stolthed, er en 6-fjøjet brochure, der er fremstillet i samarbejde med eksterne partnere, men ikke desto mindre et udtryk for, at GrafiPro kan bidrage til den kreative proces og se tingene til dørs.

