Addbrand køber EWJ – og udvider paletten

Foto: Søren Winsløw
PUBLICERET: 27 August 2024
OPDATERET: 29 August
Det nye Addbrand/EWJ: fra venstre Lena Jakobsen, EWJ, Claus Buch og Jesper Røgind, Addbrand.

I forventningen om at 1+1=3 køber Addbrand kollegaen EWJ og flytter ind i deres lokaler på Rosas Minde Vej i Vejle. Med tiden vil de finde nye lokaler sammen.

Det er ikke forestillingen om, at der kan spares ressourcer, der har ført til købet af EWJ, men en udvidelse af sortiment og forretningsområde som gør, at de har et bredere tilbud til de nuværende kunder og bedre kan håndtere nye kunder med deres omfattende produkt-palette og viden.

Addbrand er vokset op i kuvertmarkedet og har, i takt med dette marked er faldet, fundet nye områder som grossist inden for papir, emballage og udstillingsvarer. EWJ har i mange år serviceret det tekniske storformat- og in-house markedet, men har i stigende grad spredt sig ud i skilte-, udstillings- og promotionsmarkedet, som i dag er hovedsegmentet.

På vej mod en full-service leverandør

Direktør for den danske Addbrand-afdeling, Jesper Røgind, fortæller, at de har haft dialogen med EWJ i længere tid, men at den er intensiveret det sidste halve års tid, for nu endelig at falde i hak.

– Vi har især synes, at det ville være oplagt, at vi også kan tilbyde vores kunder storformatmedier og folier. EWJ er en fantastisk partner og et velrenommeret brand med næsten samme centrale lokation som os, så det har ligget lidt til højrebenet. Rigtig mange af vores kunder i det traditionelle grafiske segment er slået ind på storformat og vil kunne se en fordel i, at vi også kan tilbyde dem dette. Så det er der, vi vil have vores fokus indledningsvis, fortæller Jesper Røgind.

Med købet af EWJ følger en række spændende agenturer på printmedier og folier.
Jesper Røgind forklarer også, at Addbrand satser stort på vækst i Norden, og at købet af EWJ også kommer til at få betydning for både det svenske, norske og finske marked. Hen ad vejen vil de finde ud af at integrere de mange spændende maskinagenturer også, hvor EWJ blandt andet også har opnået certificeringer som HP-service provider indenfor DesignJet, PageWide XL og Latex.

EWJ-brandet forsvinder ikke

Det er tanken at videreføre begge brands som ligestillede. Selvom det endnu ikke er endeligt besluttet, kunne navnet meget vel blive Addbrand EWJ – eller omvendt, som Lena Jakobsen tilføjer med et skælmsk smil.

Overtagelsen sker pr. 2. september og i løbet af efteråret vil Addbrand flytte fra deres nuværende adresse og hen til EWJ på den anden side af Vejlefjorden. Det bliver formentlig lidt trangt, men løsningen er kommet i stand fordi, Addbrands lejemål er opsagt. Tanken er, at de senere skal finde et nyt fælles lejemål.

– Vi kommer til at flytte en større del af vores fælles lager til Sverige. Det passer godt til den nuværende situation, men er faktisk et led i en større strategi om en mere central håndtering. Logistisk kan vi få vare frem fra den ene dag til den anden og vi vil stadig have et mindre bufferlager lokalt, siger Claus Buch.

En messe – to stande

Købet er så nyt, at Addbrand og EWJ optræder med to forskellige stande på den kommende Sign Print & Pack-messe. Til gengæld ligger de lige overfor hinanden, hvilket ikke er tilfældigt. – Det har vi specifikt ønsket, siger Jesper Røgind.

Dermed kan de udnytte at kunder, som kommer forbi det ene sted, kan blive præsenteret for den kommende partner på den anden side ad gangen.

Claus Buch fortæller, at Addbrand vil have fokus på dialogen med kunderne og gemme løsningerne til de ved, hvad kunden ønsker. Så vil de til gengæld have en solid mængde vareprøver de kan trække frem.

Lena Jakobsen fortæller, at de vil have mange både maskiner og materialer, og at der i blandt vil være mange nyheder og ting som vises for første gang i Danmark.

Addbrand stopper ikke her

Addbrand købte lige før sommeren kuvertvirksomheden ICE Kuvert. Det var en pludselig opstået mulighed, som de ikke ville lade gå fra sig. Købet af EWJ er en mere strategisk satsning, der skal udvikle firmaet i retning mod en totalleverandør, og Jesper Røgind siger i den forbindelse, at det nok ikke er det sidste opkøb fra deres side. Så vi venter spændt på, hvad de kommende år bringer, når de lige har sunket de to sidste lunser.

Det nye Addbrand/EWJ: fra venstre Lena Jakobsen, EWJ, Jesper Røgind og Claus Buch, Addbrand.

Læs videre

Branchen har ikke helt set alle mulighederne – nu får de chancen

Danske ViewNet fremstiller og drifter LED-skærme og informationssystemer til detailhandelen og digitale way-finding systemer til virksomheder og institutioner.
viewnet_01

Bedre flagkonfektionering og kvalitet

Den bedste kvalitet til en konkurrencedygtig pris. Det er, hvad InterFlag ønsker at opnå for alle skiltemagere og flagsælgere i Europa. På Sign Print & Pack vil de demonstrere det.
interflag_02

3M solfilm-certificering er blevet populær

Sign Service har succes med et alsidigt kursus i solfilm, som både handler om teori og praksis.
Benny-solfilm

Sign Print & Pack-messen melder udsolgt

Projektleder Lars Jensen meddeler tilfreds at alle standpladser er solgt. Dermed er grunden lagt til en branchefest og succes udover det sædvanlige.
messe

De seneste nyheder

Skær 50% af de administrative omkostninger

Ca. 40% af omkostningerne ved dine trykordrer er administrative. MultiPress garanterer, at du kan halvere disse omkostninger og fordoble din indtjening.
Multiline_01

Branchen har ikke helt set alle mulighederne – nu får de chancen

Danske ViewNet fremstiller og drifter LED-skærme og informationssystemer til detailhandelen og digitale way-finding systemer til virksomheder og institutioner.
viewnet_01

Bedre flagkonfektionering og kvalitet

Den bedste kvalitet til en konkurrencedygtig pris. Det er, hvad InterFlag ønsker at opnå for alle skiltemagere og flagsælgere i Europa. På Sign Print & Pack vil de demonstrere det.
interflag_02

3M solfilm-certificering er blevet populær

Sign Service har succes med et alsidigt kursus i solfilm, som både handler om teori og praksis.
Benny-solfilm