Xeikon arbejder sammen med Kurz om at udvikle ny teknologi, der gør det muligt for etiketprintere at tilbyde nye funktioner til brandbeskyttelse og sporing. Det gøres ved at tilføje unikke metalliske elementer til den trykte etiket.
Ved at udnytte Xeikons Titons tør toner-udskrivningsteknologi med Kurz-metalfinish og produktsikkerhedsekspertise fra virksomheden Scribos har partnerne skabt en etiketapplikation der kan beskytte mærkevareværdien og bekæmpe forfalskning.
Indeholder kopibeskyttelse
Ved at bruge Xeikons X-800 DFE (Digital Front End) bruges serielt kodede, beskyttede QR-koder og metalliske variable elementer. Hver kode har et unikt ID og indeholder et fint trykt undermønster, der fungerer som en avanceret kopibeskyttelse.
– Det sekundære niveau af kopibeskyttelse indbygget i disse QR-koder bygger på meget indviklede detaljer, som kun kan opnås med digital tonerprint, siger Steffen Scheibenstock, Head of Digital Business Development hos SCRIBOS.
To-faktor identifikation
I et eksempel med vinetiketter har Xeikon udskrevet QR-koder. Ved at verificere kopibeskyttelsen med en smartphone, der viser hjemmesiden, vil du lande på en række symboler, der kan ligne et spil med en enarmet bandit.
Ved at sammenligne symbolerne på produktet med dem på skærmen, deltager forbrugeren i en sikker to-faktor autentificering.
– I dette tilfælde printede vi et varieret sæt fugle, som adskiller sig i position, form, antal og orientering. Denne metode, der er indlejret i det metalliske printlag og som er unik for hver etiket, giver robust beskyttelse mod forfalskning uden at kræve en specifik app, og giver dermed sikkerhed for alle forbrugere, siger Steffen Scheibenstock.
QR-koderne understøttes også af en autentificeringsplatform, der tilbyder data til statistik og analyse. Kunder kan også vælge mellem en række forskellige forbrugerengagement-moduler, såsom bonusprogrammer, spil eller konkurrencer, alle skræddersyet til deres eget brand.