
I år fylder Skandinaviens største emballagemesse 60 år. Udstillere fra hele værdikæden viser de nyeste løsninger. Derudover vil der være gratis seminarer og workshops.
– Vi vil tilbyde vores besøgende noget ekstra i år, siger Monika Ölund, forretningschef for Scanpack.
Godt 400 udstillere, hvoraf halvdelen er fra andre lande end Sverige, samles på Scanpack 22.-25. oktober på den svenske handelsmesse i Göteborg. Messen, der startede i 1964, fejrer dermed sit 60-års jubilæum.
– Vi introducerer blandt andet et nyt mødeområde med scene, Packaging Plaza, på anden sal. Der sker en masse spændende ting i forbindelse med jubilæet. Her vil der også finde flere prisuddelinger sted, fortæller Monika Ölund.
– Vi har også en række jubilæumstilbud lige fra gratis workshops og matchmaking til andre tilbud på stedet. Og selvfølgelig en storslået jubilæumsfest!

Hele værdikæden er på plads
Monika Ölund understreger både omfanget og overskueligheden på årets messe.
– Det unikke ved Scanpack er, at udstillerne, blandt dem flere store virksomheder, repræsenterer hele værdikæden. Her præsenteres de nyeste løsninger, produkter og services fra først til sidst i værdikæden.
Som besøgende kan du opdage nye emballageteknologier, holde dig opdateret om tendenser og netværke med forretningspartnere. Udvalget er stort og dog er messen samtidig overskuelig, understreger Monika:
– Messen er stor, men ikke for stor. Som besøgende kan du nå det hele på på disse dage. At komme til Scanpack er derfor en meget tidseffektiv måde at finde løsninger ud fra din virksomheds specifikke behov.
Større investering i seminarer
Kompetenceudvikling er mere end nogensinde i fokus ved dette års Scanpack. Der vil være et omfattende seminarprogram fra to faser, i alt godt 100 programpunkter. Alt er inkluderet i entrébilletten til messen.
Fra scenen Packaging Plaza deler brancheeksperter og repræsentanter for kendte varemærker erfaringer inden for hovedsageligt to fokusområder, bæredygtighed og emballagetrends.
Fra Scanpack Pioneers innovationsscene udforskes makrotrends inden for innovation, ny teknologi og produktionseffektivitet til morgendagens emballageløsninger.
Workshops er åbne for alle
Udover sceneprogrammerne arrangeres der flere workshops i forbindelse med messen.
– De tilfører værdi til vidensudvikling. Som en del af jubilæumsfejringen er de også inkluderet i entrébilletten, forklarer Monika.
Designbureauet Motherland afholder en workshop om, hvordan man tænker kreativt omkring emballage. SWIRA (Swedish Industrial Robot Association) viser potentialet i robotteknologi og automatisering. RISE Academy har dybdegående workshops om genbrug, fødevareemballage, emballageapplikationer og e-handelsemballage.
Matchmaking
En nyhed for året er Matchmaking Area på anden sal, et roligt miljø, hvor du kan slå dig ned til individuelle samtaler. Kontakten foregår via Scanpack Matchmaking, hvor du kan forudbestille møder med potentielle samarbejdspartnere og kunder.
– Vi har også valgt at gøre denne service gratis i år. Derudover vil værktøjet være åbent i nogle uger efter messens afslutning. Tanken er, at man vil kunne finde personer eller virksomheder, som man måske ikke nåede at fange under messen, siger Monika.
Mange muligheder for at netværke
På messegulvet, på stande samt i særlige mødemiljøer og gennem aktiviteter tilbyder Scanpack utallige muligheder for at netværke med virksomheder, brancheforeninger, foredragsholdere, eksperter, forskere m.fl. Netværket fortsætter også efter messens lukning.
– Hver dag inviterer vi til After Work i lobbyrestauranten Twentyfourseven og det plejer at være et værdsat og velbesøgt arrangement, fortæller Monika.
Og intet jubilæum uden en stor fest. Den 23. oktober afholdes jubilæumsfesten i Kongressalen, hvor både besøgende og udstillere er velkomne.
– Udover at have det sjovt, er det en glimrende måde at skabe nye kontakter på. Konceptet “alt under ét tag” betyder i sig selv unikke muligheder for fysiske møder. Udstillingscentret er fuldt integreret med Gothia Towers, Skandinaviens største hotel med flere restauranter og barer.
En unik messe
På trods af sine 60 år viser Scanpack ingen tegn på træthed.
– Det er et styrketegn, at en messe i så lang tid har spillet en væsentlig rolle for at fremme innovation, udvikling og bæredygtighed. Vi er stolte over at kunne have den position og rolle for branchen, siger Monika.
Ifølge Monika er en af hemmelighederne tidsintervallet.
– Der er trods alt tre år til næste chance for at kunne møde det samlede skandinaviske emballagemarked på ét og samme sted, så de fleste kan godt fokusere på denne begivenhed og nå at samle kræfter inden næste gang.