I år er det 50 år siden, at Plockmatic blev stiftet. Siden er virksomheden vokset til en global aktør inden for efterbehandling.
Plockmatic blev grundlagt i 1974 af Terje Söderberg. Han havde fået patent på en sorteringsmaskine og begyndte sammen med to kompagnoner at bygge prototyper hjemme i privaten. Forretningen blev senere udvidet med plukke-, false og hæftemaskiner.
En vigtig milepæl for virksomheden var deltagelsen på CeBIT-messen i Hannover i 1976. Her fik de vigtige kontakter med printleverandører, agenter og distributører, men også med konkurrenter. Plockmatic var derefter i stand til at udvide sin internationale tilstedeværelse.
Flere succesfaktorer
I begyndelsen af 1980’erne udvikledes Plockmatics mest kendte produkt, samlehæfteren, som er beregnet til opsamling, hæftning og trimning af ark til brochurer eller hæfter. En maskine, der var omkostningseffektiv selv ved mindre mængder. Siden da har Plockmatic udviklet og introduceret flere innovative løsninger og gennem en kombination af organisk vækst og strategiske opkøb etableret sig som en stor aktør inden for dokumentbehandling.
På spørgsmålet om, hvad der har bidraget til Plockmatics succes, svarer Jan Marstorp, der har været koncernchef i Plockmatic siden 2002:
– Jeg tror frem for alt, at det handler om at kunne tilbyde god ydeevne og overkommelige produkter, der kan konkurrere med de dyre systemer. Vi arbejder også tæt sammen med store virksomheder for at kunne matche vores løsninger med deres nye produkter. Derudover vil jeg sige, at vi altid har haft et proaktivt syn på vores kunder og arbejdet på at få tilfredse kunder og skabe tillid.
Samarbejdet med de store printleverandører begyndte med, at Xerox købte en selvstændig offline brochuremaskine, designet i Xerox’ karakteristiske grå farve. Den blev senere udviklet til en integreret løsning, AFS92, som blev lanceret i 1991. Siden da har Plockmatic arbejdet sammen med flere andre store maskinproducenter som Ricoh, Canon, Konica Minolta og Sharp. Alene i år præsenteres samarbejder med yderligere tre store leverandører inden for digitalprint: Fujifilm, Kyocera og Riso.
Ny fabrik i Riga
Efterhånden som produktionsmængderne steg, blev det besluttet at flytte montagen fra en ekstern partner til deres egen fabrik i Letland. Det skete ii årene 2001-2007. Sideløbende hermed blev der opbygget en separat organisation for en mere effektiv forsyningskæde.
I juni 2024 indvies en helt nybygget montagefabrik i Riga, som bliver den tredje i rækken. I det 10.000 kvadratmeter store anlæg vil al montage blive samlet under ét tag, med en indretning, der er tilpasset et effektivt produktionsflow med bæredygtighed som ledetråd.
I 2005 købte Salvatore Grimaldi Plockmatic af Terje Söderberg og det blev starten på en stærk ekspansionsfase. De har gennem årene købt Morgana Systems, KGS, Watkiss og Intec Printing.
Tidligere på året fik Plockmatic en ny majoritetsejer i form af Accent Equity, som købte 60 procent af virksomheden. Grimaldi forbliver med en ejerandel på 35 procent og ledelsen er også gået ind som partner svarende til 4 procent.
Lønsomhed og vækst har altid været et vigtigt mål for Plockmatic, ikke mindst for at kunne investere og ekspandere.
I skrivende stund er tallene for 2023 ikke præsenteret offentligt, men i 2022 var der en stigning på cirka 30 procent, og det ser ud til, at det også vil lande der i 2023. Omsætningen var på cirka 740 millioner SEK sidste år.
– Første kvartal i år har været meget stærkt, det bedste nogensinde i virksomhedens historie, siger Jan Marstorp.
Produktregn hos Drupa
På Drupa-messen i Düsseldorf viser Plockmatic et rekordstort antal nye produktlanceringer.
– Samlehæfteren er vores rygradsprodukt, og en ny generation af denne platform præsenteres på Drupa. Der kommer også en ny generation af Morganas Digifold, nyheder indenfor falsning samt en ny platform til limning med tre forskellige limtyper.
Der præsenteres også en nyhed fra Intec vedrørende emballage. Et område som Plockmatic tror meget på i de kommende år.
– Vi ser en god vækst i emballagesegmentet og vurderingen er, at det er et område, der fortsat vil vokse. Geografisk er vi allerede stærke i USA og Europa, men vi ønsker at øge vores tilstedeværelse i Asien og der har vi store muligheder gennem vores samarbejder med de store printleverandører, som allerede er stærke på det marked, slutter Jan Marstorp.