Af François Martin – Grafisk industri- og kommunikationskonsulent
I årtier har emballageindustrien opereret bag kulisserne, drevet af hverdagsagtige ting, hvoraf nogle er afhængige af maskiner og processer som er etableret for over 50 år siden. Mens ordsproget ’ude af øje, ude af sind’ har været gældende for denne industri, står den nu over for betydelige ændringer.
Samspillet mellem konjunkturer og strukturelle ændringer omformer emballageindustrien. Selvom disse elementer måske ikke grundlæggende udfordrer en industri kendt for sin modstandsdygtighed, tvinger de alle aktører til at omfavne forandringer.
Konjunkturer. Lad os starte med de konjunkturelle elementer, der er tydelige og især påvirker avancerne. Stigning i energi- og råvarepriser. De markante prisstigninger, selv når de bliver overført til kunderne, er ikke holdbare i det lange løb. Det er bydende nødvendigt for omformere at implementere energieffektive produktionslinjer. Lige så vigtigt er kvalitetskontrol og affaldsreduktion. For maskinproducenter, efter at have implementeret bemærkelsesværdige prisstigninger i 2021 og 2022, fornyer de nu deres tilbud bag et enkelt motto: automatisering. Vi vil se nærmere på dette senere.
Arbejdskraft og uddannelse. Knaphed på arbejdskraft og medarbejdernes kvalifikationer. Emballageindustrien er fortsat relativt ukendt for den brede offentlighed. Hvis vi skulle undersøge personer uden faglige eller familiemæssige bånd til industrien, ville de sandsynligvis opfatte det som en traditionel og støjende sektor. Ydermere ses emballage ofte som forurenende og miljømæssigt uvenlig. Fremkomsten af digitale maskiner og kunstig intelligens giver imidlertid muligheder for emballageproducenter til at tilbyde nye karrierer og omforme deres image for at tiltrække nyt talent.
Strukturelle ændringer. Udbredelse af små oplag. Væksten i små oplag forventes at accelerere i de kommende år. Varemærkeejerne administrerer stadig mere forskelligartede produktporteføljer, og salgsprognoser er blevet mere komplekse. Begrebet ’on-demand produktion’ er ved at blive normen.
Derudover bidrager salgsfremmende og event-baseret emballage, som ofte har en kort levetid, til denne tendens. Desuden kræver hyppige reguleringsændringer, at varemærker opdaterer emballageoplysninger, hvilket kræver nye trykplader hver gang.
Emballagens rolle er i udvikling. Emballage handler ikke længere kun om beskyttelse; den spiller en afgørende rolle i at fange kundernes opmærksomhed, informere forbrugerne og optimere forsyningskæden. Som følge heraf bliver nye design, tilpasninger, QR-koder og serialisering mere og mere almindelige. Disse nye ansvarsområder fører til mere sofistikerede og stadigt skiftende printoplag, der bidrager til reduktion af serielængder på tværs af alle typer emballage.
Design og miniaturisering. Design får stadig større betydning for både forbrugere og brands. Tiltalende design tiltrækker forbrugere, mens miniaturisering reducerer materialeforbrug, miljøpåvirkning og omkostninger. Disse tendenser kræver hyppigere designændringer og mere effektive maskiner, der er i stand til at producere mere komplekse formater.
Nye regler. Varemærkeejere og forhandlere er forpligtet til at være gennemsigtige omkring sammensætningen og oprindelsen af deres emballage. Kommunikation om anvendte materialer, genbrugsindhold og genanvendelighed kan gøre visse emballagetyper og de maskiner, der producerer dem, forældede. Mange store varemærkeejere afgav betydelige løfter om genanvendelig emballage inden 2025. Uret tikker.
Miljøansvar. Med voksende bekymringer om miljøpåvirkningen af emballage sker der et skift fra plastik til papir/pap og udviklingen af nye monokomponent-substrater for lettere genanvendelse. Udfordringen ligger dog i eksistensen af genbrugsinfrastruktur. Emballageproducenter skal implementere industrielle produktionsprocesser, der er i stand til at håndtere disse nye materialer på tværs af coating, vakuummetallisering, trykning og laminering til fremstilling af endelige pakker med korrekte forseglings- og åbningsfunktioner.
Så hvad er det næste?
Ved at kombinere de konjunkturelle og strukturelle elementer bliver det tydeligt, at emballageindustrien vil stå over for adskillige betydelige udfordringer. Den skal udvikle sig til at blive mere fleksibel, lydhør og tilpasningsdygtig. Hvad er mulighederne og de kommende ændringer i denne sammenhæng?
Automatisering og kvalitetskontrol. Den stigende tendens til automatisering muliggør reduktion af den knappe og dyre kvalificerede arbejdskraft. Det hjælper også med at minimere fejl og spild. Maskiner udstyret med kvalitetskontrolsystemer kan afhjælpe mangler eller standse produktionen, hvis resultatet er uanvendeligt. Med integrationen af AI vil disse systemer gøre betydelige fremskridt, hvilket gør det muligt for maskinoperatører at overvåge flere maskiner med meget begrænset fysisk indgriben.
Digitalisering. Mens digitaliseringen af etiketproduktionen er blevet udbredt, er falsekarton, bølgepap og fleksibel emballage stadig relativt afventende. Imidlertid blev den globale tærskel på 100 digitale trykmaskiner til bølgepapemballage overskredet ved udgangen af 2022, hvilket indikerer et skift i retning af digitalisering. Den overordnede emballage digitale transformation strækker sig ud over print og omfatter også forædling og skæring. Selvom de nuværende løsninger måske endnu ikke matcher produktivitetsniveauerne for konventionelle teknologier, er de nødvendige for at optimere den samlede produktion og tillade konventionelt udstyr at fokusere, hvad de er designet til, hvilket betyder mellemlange og lange printoplag.
Digitale teknologier er ikke en trussel, og de vil intelligent komplementere konventionelle teknologier, der vil vare ved i årtier. Vi vil også se fremkomsten af hybridløsninger, der kombinerer det bedste fra begge verdener. Mange etiketvirksomheder og kommercielle trykkerier kan vidne om fordelene ved digital teknologi.
Workflow. Workflow er blevet emballageproducenternes nervecenter. Fra ordreafgivelse til pre-press, produktion, kvalitetskontrol og fakturering er optimering af workflowet afgørende. Datadrevne processer, der fører til større driftseffektivitet og optimeret ressourceallokering, er nu påkrævet for hurtigere time-to-market og større fleksibilitet. Fremkomsten af kunstig intelligens vil yderligere øge styrken af både software og hardware, herunder forebyggende vedligeholdelse. Udfordringen ligger i medarbejdernes evne til effektivt at håndtere den leverede information, og ledelsens vilje til at validere anbefalinger fra intelligente systemer.
Web-to-Packaging og nye forretningsmodeller. Digitalisering og automatisering leder os gradvist mod fabrikker, der styres af robotter, der arbejder dag og nat med minimal menneskelig indgriben. Store producenter af emballageudstyr investerer i eller opkøber robotvirksomheder – fx Durst og BOBST. Inden for mindre end fem år vil fabrikker, der producerer emballage i et ’Industry 4.0’-format, blive en realitet. Selvom disse mørke fabrikker kun vil tage fat på en lille del af produktionen, er kursen sat. Nye teknologier gør det muligt for nye spillere at opbygge nye forretningsmodeller, der tilbyder tjenester, der ikke var tilgængelige før.
Nytilkomne og konsolideringer. Emballageindustrien giver aktører fra den vigende kommercielle trykkeriindustri mulighed for at komme ind på nye markeder. Disse trykkerioer er velbevandrede i det digitale område og dygtige til at styre sofistikerede arbejdsgange med optimerede marginer. Selvom de måske ikke har alt det nødvendige udstyr til masseemballageproduktion, vil deres fokus være på korte og personlige emballageudskrivninger, typisk i kommercielt tryk. Desuden vil konsolideringen inden for emballageindustrien fortsætte. Der kræves betydelige investeringer i alle sektorer, og ekspertise skal beriges med nye kompetencer, hvilket letter opkøb og fusioner.
I nedenstående tabel kan vi få en klar idé om dynamikken på emballagemarkederne. Nyligt offentliggjorte tal fra HP-interesseorganisationen dscoop viser den samlede globale vækst, hvor digitale teknologier oplever en markant mere udtalt stigning.
Industri segment | Global markedsvækst CAGR 2022 -2026 |
Vækst i Digitaltryk CAGR 2022 -2026 |
Etketter | 4% | 8% |
Flexibel emballage | 3% | 5% |
Karton | 3% | 9% |
Bølgepap | 2% | 17% |
Kilde: dscoop 2023
Få indblikket på Drupa
På et voksende globalt marked vil udstyrsproducenter understøtte printere og konvertere med mere forbundet, digitaliseret og automatiseret maskineri. Drupa 24 vil give muligheder for at validere nye retninger og relevansen af innovationer, der adresserer industriens udfordringer.
På Drupa 2024 vil de fire ord ´forbundethed, digitalisering, automatisering og bæredygtighed’ være overalt. For ikke at nævne AI, og i sidste ende vil Drupa måske blive til Drupai.
Nøgleudfordringerne for alle interessenter i emballageindustrien vil være at styre vækst, adressere mere komplekse emballageformater, overvinde miljømæssige begrænsninger, implementere nye regler, tiltrække nyt talent til industrien, udvikle nye forretningsmodeller som web-to-pack og byde nye aktører fra den kommercielle trykkeriverden velkommen.